Puur gekeken naar het gebruiksgemak is waterstof de ideale brandstof: tanken is net zo eenvoudig als bij benzine of diesel, maar je rijdt vrijwel zonder lokale uitstoot. Daarom hoopt een grote groep mensen dat we even kappen met die EV-hype en dat we snel overstappen op FCEV’s. Het goede nieuws voor deze mensen: je kunt nu al voor verrassend weinig geld een gebruikte waterstofauto kopen.
Zo haal je voor minder dan 20.000 euro een gebruikte Toyota Mirai of Hyundai ix35 FCEV. Dan heb je een auto van ongeveer tien jaar oud. Maar voor 25.000 euro heb je al een Mirai uit 2019 met slechts 19.000 kilometer op de teller. Met deze eerste generatie waterstofauto’s kom je zo’n 500 kilometer ver na een tankbeurt van 3 minuten. Een gebruikte Hyundai Nexo heb je al vanaf 35.000 euro.
Waar tank je waterstof en wat kost het?
Al snel komt het eerste minpuntje tevoorschijn. Er komen steeds meer tankstations voor waterstof bij, maar in heel Nederland zijn het er op dit moment nog geen twintig. Bovendien is waterstof de laatste jaren flink in prijs gestegen. Bij de meeste tankstations betaal je minimaal 20 euro per kilo, waardoor een volle tank al snel 100 euro kost. Niet per se goedkoper dan een benzineauto, dus.
Waterstofauto’s zijn tot en met 2024 nog vrijgesteld van wegenbelasting, dus daar is nog wel een voordeeltje te behalen. In 2025 betaal je een beetje wegenbelasting en vanaf 2026 betalen EV- en waterstofrijders de volle mep. Als de prijzen voor de brandstof hoog blijven, is het financieel dus niet extreem aantrekkelijk om op waterstof te rijden.
Let ook op de reparatiekosten bij gebruikte waterstofauto’s
We schreven eerder over de eigenaar van een Hyundai ix35 FCEV waarbij de brandstofcel kapotging. De offerte voor de reparatie was meer dan 100.000 euro. Bij problemen schrijf je de auto dus in één keer af. Er staat overigens wel een ix35 FCEV te koop met een kapotte brandstofcel voor ongeveer 8.000 euro – voor als je echt héél handig bent.
Kaspar heeft op 17 augustus 2023 geschreven:
Waterstof is interessant richting de toekomst, maar voorlopig nog totaal niet wensen. Praktisch niet, maar ook qua duurzaamheid niet. Op dit moment is elektrisch rijden de meest duurzame optie, maar het kent natuurlijk wat ongemakken. Daarnaast heb je te accepteren dat er een redelijk grote groep haters is die je uitmaken voor asociaal, mak schaap, naïef en meer.
Anton heeft op 17 augustus 2023 geschreven:
Tanken van waterstof is veel te duur, ik hou het voorlopig wel op LPG zolang het nog kan. Goedkoper rijden dan LPG kan in Nederland niet, alleen veel mensen willen dat niet zien! De wegenbelasting is tegenwoordig voor LPG auto’s ook bijna niks duurder dan benzine dankzij G3.
Jos heeft op 17 augustus 2023 geschreven:
helaas. ben helemaal voor, het is de toekomst, en daarmee ook de toekomst. haar tijd nog te ver vooruit. onpraktisch en duur.
en t milieu geeft er ook geen zak om. diesel waterstof, total package, both shit.
duurzaam bestaat niet, enkel minder minder minder maar okk jij wilt t niet horen. ik ook niet, diesel lekker verder, gas erop.
wel mooie techniek en de nexo en 2e mirai rijden heerlijk, prachtige machines.
Peter heeft op 17 augustus 2023 geschreven:
Veel te duur en “tanken als diesel op benzine” gaat ook niet op als er net twee mensen je voor zijn geweest bij het tankstation, dan sta je ook zo maar een 20 minuten te wachten voordat de installatie weer op druk is.
Groene waterstof is verder ook weinig voorhanden.
Wtrstf heeft op 20 augustus 2023 geschreven:
En jij rijd op waterstof Peter?
Ik wel en heb nog nooit 20 minuten moeten wachten ook niet nadat er meerdere auto voor mij waren.
Peter heeft op 17 augustus 2023 geschreven:
Toyota geeft 10 jaar garantie, ook op modellen van bijvoorbeeld 9 jaar oud mits ze bij de dealer in onderhoud zijn geweest. Dat lijkt me bij zo’n auto wel het geval. Sla je slag zou ik zeggen!