
Saab bestaat al een tijdje niet meer, maar het is zeker geen vergeten merk. Ze hebben al een tijdje geen auto meer gebouwd, maar als je door de betere buurten van Apeldoorn rijdt, struikel je er nog altijd over. Dat komt mede door de enorm trouwe fanbase. De groep was te klein voor Saab om van te leven, maar voor die mensen is het Saab of niets. Die Saab-fans hebben ook wat te verduren gehad. Want alles dat geen originele 900 was, ‘was geen echte Saab’.
Bij elk nieuw model stierf er een stukje eigenwijsheid van Saab. Maar negen van de tien keer kochten de puristen enkele jaren na de introductie toch zo’n Saab nieuwe stijl. Zo was de Saab 900 in de jaren ’90 technisch een Opel Vectra. Hoewel dat in zekere zin waar is, hebben die auto’s nog een sterk Saab-DNA. Maar er zijn dus ook modellen geweest die minder met Saab te maken hadden, waar tóch Saab opstond. Het is niet dat ze het niet geprobeerd hebben om te overleven. Mede daardoor dit overzicht vaan Saabs die geen echte Saab zijn. Maar daardoor niet minder leuk.
Saab 9000

We moeten de 9000 benoemen. Want dit is voor het eerst dat Saab een auto maakte die geen Saab was. Net als Saab had Lancia het financieel zwaar, dus was het handig voor die twee om samen te werken aan een nieuw model. Zo kun je je de kosten mooi verdelen. Of dat ook gelukt is? Neuh, niet echt. Saab was niet echt content met de auto en ging hem in zijn eentje doorontwikkelen om zo met name de veiligheid op het gewenste niveau te krijgen.

Maar ondanks dat kon je wel degelijk duidelijk zien dat de 9000 en Thema familieleden van elkaar waren. Niet alleen het platform was identiek, vele hardpoints waren dat ook. Hardpoints zijn denkbeeldige punten bij een auto waar bepaalde onderdelen zitten. Dus de deurvangers, het stuurhuis, de wielen, bevestiging voor de bumpers et cetera. Uiteindelijk bleef de 9000 12 jaar in productie. Een moment dat Saab-liefhebbers het ook even moeilijk hadden, ondanks dat het geen echte Saab was.
Saab 600

Saab werkte dus al met Lancia samen voor een model boven de 900, de zojuist genoemde 9000. Om een idee te krijgen, de Saab 9000 was een concurrent voor de Audi 100. De Saab 900 voor de Audi 80. Maar Saab had daar niets onder, totdat de Saab 600 kwam. Als je heel erg goed kijkt, zie je dat het een Lancia Delta is. Speciaal voor de Scandinavische markt kon je de Saab 600 bij de Saab-dealers kopen, naast de Lancia A112 en Prisma. Het verschil was dat de Delta echt als Saab werd aangeboden.

Nu had ie wel Lancia-logo’s, dus iedereen wist dat dit geen echte Saab was. Uiteindelijk waren er meer dan 6.000 mensen die dachten: ja, met die auto wil ik wel een Knäckebrödje eten. Na 2 twee jaar werd het model geschrapt. Uiteindelijk was ie nauwelijks goedkoper dan de goedkoopste Saab 900 en verdiende het merk er ook niets aan. Heel erg goed waren ze ook niet.
Saab 9-2X

Kijk, die Saab 600 is leuk bedacht, maar niemand gaat daarin trappen. Dat was met de Saab 9-2X min of meer ook het geval. Er is wel een verschil, dit is namelijk een leuke auto. De 9-2X komt uit de tijd dat General Motors (de Amerikaanse eigenaar van Saab, waartoe ook Chevrolet en Cadillac behoren) nog geld te probeerde verdienen met Saab. Daarnaast werkte het samen met onder andere Suzuki, Fiat en Subaru.

De Saab 9-2X is absoluut geen echte Saab, maar in feite niets meer of minder dan een Subaru Impreza Sports Wagon. Zeker aan de zijkant kun je dat perfect zien. Alleen heeft ie een fraai Saab-front gekregen en een iets netter interieur. Precies de nadelen van de Impreza aangepakt. Je kon hem zelfs als Aero krijgen, wat in feite een WRX is, dus met 224 pk sterke turbo boxermotor en vierwielaandrijving. Hoe cool is dat?
Saab 9-7X

SUV’s waren helemaal na het millennium. Merken die voorheen geen SUV hadden, hadden er ineens eentje. Dat waren dan crossovers voornamelijk voor het gebruik op de weg. Denk aan de BMW X5, Volvo XC90 en Porsche Cayenne. Zo’n auto helemaal opnieuw ontwikkelen kostte veel te veel geld, dus kreeg Saab een Chevrolet Trailblazer en mochten ze daar een Saab-versie van maken. Aan de voorzijde zag het er best aardig uit, maar voor de rest, eh, iets minder.

Het was nog altijd een grote GM SUV. Dus met enorme motoren: een 4.2 zes-in-lijn (erg fijne motor) of een 5.3 liter Vortec V8. De 9-7X Aero had zelfs de 6.0-liter V8 uit een Corvette. Ja, een Saab met Corvette-motor. Net als met de 9-2X was de 9-7X de fijnste versie van een verder middelmatige auto, in niets echt een Saab. Vandaar dat het model na drie jaar van de markt werd gehaald. In Nederland werden ze vaak verkocht met Lpg-installatie. Goh.
Saab 9-4X

Het gekke eigenlijk is, dat General Motors koos voor de Trailblazer om om te bouwen. Hoewel dat een prima auto was, was dat in geen enkel opzicht een X5-alternatief. De Cadillac SRX – een SUV van General Motors uit dezelfde tijd – was dat wél. Die gaven ze alleen geen Saab-behandeling. Nee, GM zag pas veel te laat in dat dat een beter plan was, dus lanceerden ze in 2011 de Saab 9-4X. Dat was een Cadillac SRX van de tweede generatie, maar dan met Saab-koets en eigen interieur.

Je kon hem krijgen met enkele zescilinders van GM, in plaats van dikke V8-motoren. Het interieur was zowaar netjes en had diverse Saab-elementen. Het zag er qua exterieurdesign ook uit als een Saab. Kortom, deze auto had zeker het tij kunnen keren. Het probleem was dat GM er al helemaal klaar mee was en de stekker uit het Saab-project had gestoken voordat de productie op gang kwam.Er zijn een kleine duizend exemplaren in Mexico van de band gerold en er rijden er een paar rond in Nederland.