Het is een feit dat er op een zeker moment geen nieuwe brandstofauto’s meer verkocht zullen (mogen) worden. Verschillende landen kondigden al aan dat ze in 2035 of 2040 stoppen met het toelaten van nieuwe ‘traditionele’ auto’s op hun wegen. En General Motors zei afgelopen maand dat ze in 2035 geen enkele auto met verbrandingsmotor meer produceren.
Op het altijd mondige internet zorgt dit soort berichten voor ophef en zwaar boegeroep. Er wordt steen en been geklaagd: wat moeten we als we straks niet meer naar de dealer kunnen voor een nieuwe benzine- of dieselauto? Nou, dat is vrij simpel: lekker doorrijden met je oude.
Voorlopig is er niet gezegd dat brandstofauto’s helemáál worden verboden. Dat zou ook onzinnig zijn, gezien het enorme aantal goed functionerende exemplaren dat er tegen die tijd nog rondrijdt. Enkel de verkoop van nieuwe auto’s wordt aan banden gelegd. Logisch: overheden willen de transitie naar elektrisch rijden kracht bijzetten. Een regel die stelt dat er geen nieuwe brandstofauto’s meer mogen worden verkocht, dwingt fabrikanten om met alternatieven te komen. Er zijn talrijke bezwaren te bedenken waarover we het hier verder niet zullen hebben. Maar het is in ieder geval niet zo dat de auto’s van nu, de vier-, zes en achtcilinders waar we zo gek op zijn, ons worden afgepakt.
Beter wordt het niet meer
De beste benzine- en dieselmotoren ooit zijn allang geproduceerd. Mooier dan de donderende V8 van AMG, de zingende V10 van Lamborghini en de uitontwikkelde 2.0 TSI-motoren van VW zal het niet meer worden. Hoe kan Dodge het Hellcat-blok nog bruter maken? Of BMW zijn fameuze zes-in-lijn? Met alle emissie- en geluidseisen, CO2-strafboetes en krampachtige mild-hybride oplossingen zitten we midden in de uitlaatslag van het fenomeen verbrandingsmotor. Sommige iconen zijn zelfs al op hun retour. Weinigen zullen beweren dat de turbo-boxers van Porsche karaktervoller zijn dan hun atmosferische voorgangers.
De motoren waar we zo van houden, zijn of al uit productie, of gaan nu de eindfase daarvan in. En als het straks klaar is, hebben we een keur aan jonge en oude klassiekers om uit te kiezen. Auto’s waar verschillende partijen nog lang onderdelen voor zullen produceren, zodat alle autogekken op aarde er nog vele jaren van kunnen genieten.
Geen nieuwe brandstofauto’s voor de massa
En kopers van nieuwe auto’s? Zakelijke rijders gaan nu al in groten getale voor elektrisch en ontdekken daarbij dat het best lekker rijdt en prima voldoet voor hun forenzenkilometers. Opa en oma kopen straks niet meer elke vijf jaar een nieuwe Golf, maar een ID.3: dat rolt uitstekend naar de kerk en de buurtsuper. En tjonge, ze hoeven er nauwelijks mee naar de garage voor onderhoud. Buurvrouw Truus in haar Picanto? Haar interesseert het nu al niets wat er onder de kap ligt. Als ze straks niet meer hoeft te tanken, is ze alleen maar blij.
Ah, en met dat laatste hebben we mogelijk toch een minder vrolijk punt te pakken. Want als er geen nieuwe brandstofauto’s meer verkocht worden, wordt er ook veel minder getankt. En hoe minder mensen er benzine tanken – of die nu fossiel is, of synthetisch en CO2-neutraal (verschillende partijen, waaronder Audi en Porsche, zijn met dat laatste bezig) – hoe prijziger het spul op termijn zal zijn. Dus ja, we zullen nog lang kunnen doorronken met onze geliefde V8-motoren. Maar goedkoper zal het er niet op worden.
Hans Haleber heeft op 12 februari 2021 geschreven:
Elektrische auto’ zijn extreem vervuilend om slechts een paar punten te noemen 1. Ze beroven de aarde van zeldzame metalen. 2. De productie kost vele malen meer energie. 3. De accupakketten zijn voorlopig niet goed te recyclen en als dat wel zo is kost dat weer ongelofelijke hoeveelheden energie. 4. De enorme hoeveelheden stroom die moeten worden opgewekt. 5. Die hoeveelheden stroom kunnen alleen betrouwbaar worden verkregen uit kerncentrales. 6. De infrastructuur om dat allemaal te verdelen over tientallen miljoenen laadstastions is gigantisch. En kost heel veel energie en geeft veel extra uitstoot. 7. De bedragen die dat allemaal gaat kosten zijn onvoorstelbaar groot en belopen in de honderden biljoenen Euro’s/Dollars. Netwerken kunnen het nu al niet aan. In Duits moet een laadpunt van 11 Kw of meer nu al een speciale vergunning hebben. 8. Nu al is de uitstoot van CO2 hoger doordat stroom wordt ingekocht uit diverse Oostbloklanden, stroom dat afkomstig van verouderde kolencentrales. 9. Elektrische auto zijn duur en zullen dat ook blijven. 10. Na gemiddeld 10 jaar zijn deze auto’s financieel gezien total-loss als het accupakket te zwak is geworden. 11. Dat onderhoud veel goedkoper zal gaan worden zal niet gebeuren. Software updates etc. 12. De accupakketten verliezen.gemiddeld 2% per jaar van hun capaciteit. 13. De levensduur van accupakketten wordt verkort door snelladen. 14. Bij koude én bij hitte lopen de prestaties zeer sterk terug en gaat het laden nog langzamer. 15. Bij het laden gaan aanzienlijke hoeveelheden energie verloren. 16. Onze economisch voor het westen zeer belangrijke auto industrie gaat en dat wordt nu als merkbaar extreem veel concurrentie tegemoet. Omdat “iederéén straks deze auto’s gaat maken. Ook dit is al duidelijk merkbaar, Korea, China en andere landen zullen snel volgen.
17. Elektrische auto’s zijn aanzienlijk zwaarder wat op zich al veel energie kost én extra slijtage veroorzaakt aan wegdek, banden etc. Alleen dit al zorgt er voor dat deze auto’s meer fijnstof en nano stof veroorzaken dat de nieuwe auto’s op benzine of diesel. Vooral nano stof is schadelijk voor mens en dier, want dit dringt door tot in de kleinste delen van de longen.
En waartoe dit alles om een heel klein beetje CO2 te verminderen van dit natuurlijke gas wat onmisbaar is voor planten. En dat terwijl de mensheid maar een fractie uitstoot van wat de natuur zelf uitstoot.
Overigens, dat dit gas de opwarming van de aarde zou bevorderen is nooit echt bewezen en stoelt op aannames. Door een constante onmerkbare indoctrinatie gelooft een groot deel van de mensheid dat CO2 de boosdoener is.
Het zijn politieke idee fixes en er zijn bepaalde groeperingen die daar veel belang bij hebben dat alles elektrisch gaar worden. Onze mooie planeet zal het zwaar te verduren krijgen en wij ook als dit alles wordt door gezet.
Het ware te wensen dat Top Gear meer aandacht gaat besteden aan de vele nadelen van elektrische auto’s. Het laatste nummer lijkt meer op een promotie van deze auto’s.
Demi heeft op 12 februari 2021 geschreven:
“Maar het is in ieder geval niet zo dat de auto’s van nu, de vier-, zes en achtcilinders waar we zo gek op zijn, ons worden afgepakt.” –> Jammer maar helaas, vanaf 2023 mag er geen enkele auto met euronorm 1 of lager in Wallonië, Vlaanderen zal volgen. Een tripje naar de ardennen met de mooie oranje Bmw kunnen we al vergeten. Vanaf 2028 is alles tot en met euro 5 verboden.