Geen plakrug meer in de auto

Je zweet toch?

SoSony Reon Pocket tegen plakrugny Reon Pocket tegen plakrug
SoSony Reon Pocket tegen plakrugny Reon Pocket tegen plakrug

Voordat de Toyota Aygo’s van deze wereld standaard geleverd gaan worden met geventileerde stoelen, zijn we wel wat jaren verder. En wie een auto zonder airco rijdt, of een cabriolet heeft, moet al helemaal iets anders gaan bedenken om zonder plakrug op de bestemming aan te komen. En om nu iedereen in het verkeer je ontblote dad-bod te tonen, dat is ook weer zoiets. Misschien is deze uitvinding van Sony iets voor jou. De Reon Pocket is een soort persoonlijke airco die je in je shirt stopt.

De Sony Reon Pocket is een klein apparaatje dat je op de rug in een vakje van een speciaal ondershirt stopt. Eroverheen kun je bijvoorbeeld een overhemd dragen. Het apparaatje zou de lichaamstemperatuur met maximaal 14 graden laten zakken (lokaal dan, niet dat je thermometer ineens 20 graden aangeeft). Over je hele lichaam zou je het dan koeler hebben. De batterij moet twee uur laden en gaat twee tot vier uur mee.

Het apparaatje tegen een plakrug kost 120 dollar en het bijpassende shirt kost 20 dollar. Via een app op je smartphone stel je de temperatuur van de Reon Pocket in. Vooralsnog is de gadget alleen in Japan te krijgen, maar gezien de aanslag op het reukorgaan bij bepaalde openbare gelegenheden, lijkt het ons geen slecht idee om het ding naar Nederland te halen.

Sony Reon Pocket gaat plakrug tegen

Reacties
  1. WJM zegt op 17 juli 2020 om 01:05:

    Ahem.
    Al bijna 20 jaar zijn er (elektrisch) geventileerde autozitjes te koop.
    Ooit als eerste van Waeco.
    Het eerste dozijn daarvan, kort na introductie, heb ik aan kennissen in de USA verstuurd, dus ook daar bestond toen niets van dien aard.
    Sindsdien in zeker een half dozijn andere varianten/merken op de markt, voor nog geen 10% van de genoemde US$120.
    (met overigens wisselend comfort & effectiviteit)
    (die van Waeco waren comfortabel & effectief, maar niet stevig genoeg bij intensief gebruik (in/uitstappen, scheefzitten, opvouwen/wegbergen), regelmatig breuk op de overgang tussen zitvlak & rug)
    (aardige anecdote: in een nota bene Duitse oldtimer rally expeditie, allen zonder airco, was ik de enige met deze zitjes (en had er nog 2 extra op reserve bij me))
    (anecdote#2: met dank aan de fameus-beroerde Engels-taalvaardigheid der Teutonen duurde het zelfs bij de rally-dames een tijdje voor dat mijn classificatie ‘crotch-cooler’ begrepen werd….:))

    Er bestaat zelfs minimaal 1 merk/model met enkel de zitting, dus zonder rug.

    Pro-tip: upgrade knutselen middels een fors sterkere ventilator (standaard is iets van 6-12W).

    NB: al deze losse autozittinkjes zijn *blazend*; de meeste geintegreerde stoelen zijn/waren *zuigend* (ooit/Recaro via een Goretex membraan, dus geheel ‘tochtvrij’ (maar daarmee ook een stuk minder effectief)).
    (de laatste 1-2 Mercedes S-klasse generaties hebben een combinatie; start-cyclus die zuigt (anders mogelijk hete lucht uit een zon-doorbakken hete stoel blazend), daarna overgaand op blazen)
    (zuigen is meer ‘passief’, cq koelt de rug nooit al te intensief/onaangenaam, maar daarvoor is de intensiteit/ventilator meestal ook al te regelen; in mijn ogen zijn die blazende zitjes effectiever dan alle stoel-geintegreerde varianten (al was het maar omdat de fabrikant zich moet indekken tegen de hele laffe meute die klaagt over tocht, kou, stijve rug, geluid, etc))

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws