Er zijn zo van die auto’s die perfect bij een natie passen. Een Mercedes E-Klasse is typisch Duits en een Fiat 500 typisch Italiaans. Wij Nederlanders hebben niet echt een grote auto-industrie, maar de Skoda Enyaq is misschien wel de Nederlandste auto. Elektrisch, crossover, lekker veel waar voor je geld en de familie kan mee. Goed nieuws voor alle liefhebbers, er is een gefacelifte Skoda Enyaq.
Het is geen hele subtiele facelift, want het front is compleet anders. Voorheen had de Enyaq (toen nog met iV achter de naam) een soort van grille. Dit om keurig in de pas te lopen met de andere Skoda-modellen van toen. Nu is de grille weg. Wel is het stuk tussen de koplampen zwart, wat toch weer enigszins een grille suggereert. Blijkbaar willen kopers (of leasers) nog wel iets van een grille.
Geen logo op de gefacelifte Skoda Enyaq
De Enyaq volgt keurig alle stylingtrends. Naast de grille zien we ook de verplichte gesplitste koplampen en velgen met een gesloten design. Oh, en het Skoda-logo heeft nu plaats gemaakt voor het opschrift ‘S K O D A’ op de motorkap. Aan de achterzijde staat de merknaam nog groter uitgeschreven. Alsof mensen niet zien dat het een Skoda is. De parkeerplaats op de lokale korfbalclub staat op zaterdagochtend vol met Skoda’s. Aan de achterzijde zijn de veranderingen vrij beperkt en lijkt ie nog sterk op de oude.
De opties qua aandrijflijn zijn ook iets aangepast bij de gefacelifte Skoda Enyaq. De ’60’ is terug van geweest. Deze heeft een batterij van 63 kWh (vandaar de naam 60) en een elektromotor met 204 pk. De actieradius bedraagt 431 kilometer. Snelladen kan met 165 kW. Dat zijn op zich prima waarden voor een instapmodel. Een stapje hoger staat de ’85’. Deze heeft een 83 kWh accu en een elektromotor met 286 pk. Deze laadt gek genoeg iets minder snel: maximaal 135 kW. De actieradius is 579 kilometer.
Extra sportieve coupé
De ’80’ heeft in eerste instantie achterwielaandrijving, maar optioneel is vierwielaandrijving mogelijk. Dan heet ie de ’80X’. Dat is dan het voorlopige topmodel. De RS-versie komt op een later moment, voor hen die een sportievere versie willen. Over sportief gesproken, je kunt de Enyaq ook bestellen als ‘Coupe’. In technische zin dit is dat allesbehalve een coupé, maar die versie heeft een sportief aflopende daklijn.
Het voordeel daarvan is dat de Enyaq Coupé een lagere luchtweerstand heeft. Dit betekent dat je verder op een accu kunt komen. De Enyaq Coupe 60 haalt 441 kilometer en de Enyaq Coupé haalt 589 kilometer op een volle batterij. Dat is toch mooi meegenomen. Het nadeel is wel dat de bagageruimte tot het plafond iets kleiner is. Een ander nadeel is dat er iets minder hoofdruimte is. En bij een typisch Nederlandse auto horen typisch Nederlandse kinderen die op hun twaalfde al 1,80 meter zijn.
Prijzen en concurrentie
De gefacelifte Skoda Enyaq kun je vanaf 9 januari (dat is morgen dus) bestellen. De goedkoopste versie – de Enyaq 60 – kost 42.990 euro. De goedkoopste Tesla Model Y kost 45.990 euro, maar is sneller en komt verder op een accu. De Ford Explorer EV is er al vanaf 41.150 euro, maar die is juist aanzienlijk trager en komt slechts 384 kilometer ver.
Lees ook: Skoda Enyaq iV RS is eindelijk 316 kilo lichter, maar er is een addertje onder het gras
De Peugeot e-5008 is iets duurder (48.015 euro), maar heeft met 502 kilometer een uitstekende range. Kortom, de Enyaq is traditioneel weer een scherpe aanbieding en maakt derhalve de Volkswagen ID.4 bijna overbodig. Die is technisch identiek aan de Enyaq (en Ford Explorer), maar kost 42.990 met de 170 pk motor.
De vernieuwde Skoda Enyaq in het kort
- Ingrijpende facelift Skoda Enyaq
- Keuze uit SUV of Coupé
- 204 pk (60) of 286 pk (85), die laatste met vierwielaandrijving (85X)
- Extra sportieve RS-versie komt later
- Direct leverbaar vanaf 42.990 euro
Reacties