Elektrische auto’s bestaan langer dan je denkt. Voordat Tesla een kijkje kwam nemen, zetten deze pioniers de auto al onder spanning. Maar: waar elektriciteit, daar ook de kans dat er kortsluiting optreedt. We zochten zes geflopte elektrische auto’s voor je op.

Revai (ook wel G-Wiz)

Hoe veel schade heeft deze gebochelde, plastic vierwielige brommer de voortgang van de elektrische voertuigen wel niet toegebracht? Hij verscheen in 2001, had een loodaccu die goed was voor een actieradius van maar 80 kilometer en presteerde – aanzienlijk – slechter dan een snorfiets. Weliswaar betaalde je geen wegenbelasting, maar hij kostte dik tien mille (destijds meer dan een Fiat Panda) en bood bij ongelukken de bescherming van een papieren servetje.

Renault Fluence ZE

Hè, eindelijk – de wereld veerde op – een elektrische auto die er niet vreemd uitzag. De Fluence was gewoon een representatieve sedan. Hij was snel genoeg, en z’n actieradius van 160 kilometer was in 2011 helemaal niet zo gek. Het probleem was echter dat je de accu’s er apart bij moest leasen (hallo Twizy). Dus terwijl je (enorm) afschreef op je auto, bleef je maar dokken voor de accu’s. Het pakket moest ook als geheel te verwisselen zijn – tot het verhuurbedrijf failliet ging, althans.

Mahindra E2o

In de geest van de REVAi. Deze opvolger was wél door de crashtests gekomen en was voorzien van een lithium-ion accu, voor een actieradius van 120 kilometer. Een groot succes in Londen, de testmarkt? Nou, nee. De e2o hield het dertien maanden vol, en toen besloot het bedrijf – mede uit angst voor de Brexit – alle exemplaren terug te kopen (voor de nieuwprijs). Dat waren er overigens niet veel. Hij reed als de Flintstone-auto en had een belabberd interieur.

Sinclair C5

Het is nog steeds een bezopen idee: een succesvolle IT-magnaat besluit een open, elektrisch geholpen pedaalauto te gaan maken, voor een land waar het altijd regent (het VK). De C5 was een soort ligfiets met een actieradius van 16 kilometer en een topsnelheid van 25 km/u. Inmiddels een felbegeerde klassieker onder verzamelaars van jaren-tachtig memorabilia, die ’m de warmte geven die hij niet kreeg toen hij op een bitterkoude ochtend in januari 1985 werd gelanceerd.

Th!nk City

Een van de eerste voertuigen uit de golf aan plastic-maar-niet-zo-fantastic elektrische stadsauto’s die de gouden regel vergaten: nieuwe technologie is duur, dus probeer het niet goedkoop te houden, want dat kan niet. Hij was nog enigszins succesvol toen hij in 2008 op de markt kwam, dankzij een actieradius van 160 kilometer en een bol Mini-uiterlijk. Toen wist maker Th!nk Global vier keer binnen twee decennia failliet te gaan. Ze gingen definitief ten onder in 2011.

GM EV1

De EV1 was aalglad, z’n prestaties waren adequaat en doordat hij op leasebasis beschikbaar was voor elektrafans, zorgde GM voor een weldoordachte doorbraak in ­onderzoek en ontwikkeling. Maar ondanks protesten van klanten kreeg GM toch de bibbers, en bij het aflopen van de leasecontracten werd de overgrote meerderheid vernietigd. Er staan er nog ongeveer 60 (onklaar gemaakt) in diverse musea, en er resteert er nog maar een die daadwerkelijk rijdt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear