‘Hoeveel? Dat is onmogelijk te zeggen’, aldus Kazuo Hioki, technisch adviseur van Nissan Motorsport, wanneer we naar de waarde vragen van al het speelgoed dat in de geheime opslag van Nissan staat. Het is ook bijna niet te doen om te berekenen hoeveel deze geweldige machines bij elkaar kosten. Zo is de R390 GT1 die meedeed aan de Le Mans in 1998 alleen al meer dan een miljoen euro waard. En wat dacht je van een originele Skyline GT-R?
De geheime opslag van Nissan ligt in Zama, ten noordwesten van Yokohama in de prefectuur (ofwel provincie) Kanagawa. Meer dan 450 auto’s vinden hier onderdak. De verzameling reikt meer dan 80 jaar terug in het verleden.
Beter voor de auto’s
De geheime opslag van Nissan is niet toegankelijk voor publiek, maar wij kregen bij hoge uitzondering een rondleiding. ‘Vijf jaar geleden namen we dit warenhuis in gebruik’, zegt Hioki. ‘Voor we alle auto’s hier onderbrachten, stonden ze op verschillende parkeerplaatsen. Het waren niet de beste condities voor deze speciale auto’s. Ze stonden in de open lucht. Daarom hebben we ze uiteindelijk hier neergezet.’ Een team van vier automonteurs zorgt voor de gepensioneerde auto’s. Zo nu en dan haalt Nissan de machines van stal voor speciale evenementen.
Zo’n 60 procent van alle straat-legale auto’s in de verzameling zijn gedoneerd aan Nissan. Bijvoorbeeld door de koninklijke familie of door mensen die wilden dat hun familiestukken behouden zouden blijven. ‘Soms kwamen er mensen ons kantoor binnen die zeiden: “Deze auto was van mijn opa, kunnen jullie ervoor zorgen?” En dat doen we dan’, lacht Hioki.
‘De meest waardevolle raceauto? Dat moet de Daytona uit 1992 zijn.’ Hioki wijst naar de prachtige R91CP. ‘Maar dat is mijn favoriet, de Primera. Dat is mijn kindje.’
Fotografie: Rowan Horncastle
Reacties