Weinig dingen zijn herkenbaarder dan het geluid bij achteruitrijden. Een hoog jankend geluid waarschuwt omstanders dat iemand met haast de verkeerde kant uit rijdt. Bij brandstofauto’s, tenminste. Maar wat is dat geluid bij achteruitrijden eigenlijk? Moet je je zorgen maken over je auto? Klapt de transmissie bijna uit elkaar? Nee, dat niet. Het ligt aan hoe de versnellingsbak in elkaar steekt.
Dus, wat is dat geluid bij achteruitrijden?
Het korte antwoord: de vooruitversnellingen maken gebruik van schuin vertande tandwielen. Deze hebben constant contact en maken geen geluid. De achteruitversnelling gebruikt van tandwielen met rechte vertandingen. Tussen deze wielen zit altijd ruimte tijdens het draaien en wanneer ze contact maken, maken ze herrie. Daarom jankt je auto zo in z’n achteruit.
Waarom zijn de tandwielen schuin voor de vooruitversnellingen?
Sowieso voor de herrie. Stel je voor dat je constant het jankende geluid moet aanhoren. Bepaalde raceauto’s hebben dit trouwens wel – als je ze hoort, snap je direct waarom je schuine tandwielen wilt. Bovendien slijten de tandwielen minder snel en grijpen ze makkelijker in elkaar.
Waarom is de achteruit met rechte vertanding?
Om ervoor te zorgen dat de beweging van de motor in de transmissie omgedraaid kan worden (want anders rij je niet achteruit), is er een extra tandwiel nodig. Om kosten te besparen – schuine tandwielen zijn prijziger – zijn deze drie tandwielen recht vertand. Ook is het eenvoudiger, en dus weer goedkoper, om rechte tandwielen te gebruiken voor de complexe mechaniek van de achteruitversnelling.
Reacties