Gemiddeld brandstofverbruik Amerika neemt nauwelijks af

Zullen we de BPM nog maar wat opschroeven, dan?

Chevrolet Camaro SS in AMerika
Foto('s): Unsplash

In Nederland betaal je ruim 55.000 euro te veel voor een Porsche 911, bijna 25.000 euro te veel voor een Subaru BRZ, toch zeker 50.000 dollar extra voor een BMW M4 en het leuke Amerikaanse spul met een V8 is hier niet betaalbaar. Deze euro’s gaan richting de staatskas en moeten ervoor zorgen dat auto’s met een hoge uitstoot onaantrekkelijk zijn. Zo vergroenen we in Nederland het wagenpark. Een nobel streven en zeker nodig, maar door onze vrienden in Amerika doen we het allemaal voor saus.

Volgens een recent onderzoek van Green Car Congress is het gemiddelde brandstofverbruik in Amerika de afgelopen tien jaar slechts marginaal afgenomen. Het gemiddelde verbruik van het wagenpark ging van 10,79 liter per 100 km in 2008 naar 10,55 liter per kilometer in 2017. De reden van de langzame afname in brandstofverbruik is het kleine percentage nieuwe voertuigen. De 17,2 miljoen nieuwe auto’s die in 2017 in Amerika nieuw verkocht werden, zijn slechts 6,9 procent van het totale wagenpark. De gemiddelde leeftijd van auto’s in Amerika was 11,7 jaar in 2017.

Zijn wij dan zo heilig in Nederland? Ook niet. Van alle auto’s die de showroom verlaten, is een derde een SUV. En die stoten nogal wat uit. Per kilometer is de gemiddelde uitstoot van een nieuwe auto dit jaar 119 gram CO2. In de eerste helft van 2018 was dat nog 112 gram. In 2015 was dit nog maar 102 gram. Dat schreef Het Parool in juli. In Nederland hebben we 8,7 miljoen personenauto’s, in Amerika zijn dat er 250,6 miljoen. In China zijn dat er trouwens ook nog eens 250 miljoen. Dus het effect van Nederland op de wereld? Nihil.

En natuurlijk moeten we dan in Nederland niet alle goede voornemens loslaten, want je wilt ook lokaal de luchtkwaliteit verbeteren. Van smog wordt niemand blij. Maar zo hier en daar een kleine coulance-regeling voor die enkeling die een Ford Mustang GT, VW Golf R, BMW M3 of een Subaru BRZ wil rijden, dat moet wel kunnen toch? Laten we eerlijk zijn; zelfs als de Dodge Challenger Hellcat hier Amerikaanse prijzen heeft, zal hij niet per honderden tegelijk verkocht worden. Schuldig tegenover onze kleinkinderen, hoeven we ons dan ook niet te voelen.

Reacties
  1. mart zegt op 7 oktober 2019 om 22:55:

    geboortebeperking is en ige oplossing klimaat maar dan worden gelovigen boos

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken