Het zijn van die berichten die je wel vaker voorbij ziet komen: de gemiddelde leeftijd van het wagenpark van Nederland is hoog. We rijden lang in auto’s rond. Als je het maar vaak genoeg zegt, ga je het op den duur nog geloven ook. Maar is het ook daadwerkelijk zo? Daar heeft ACEA onderzoek naar gedaan en wat blijkt? De oudste auto’s in Europa rijden helemaal niet in Nederland. Sterker, we scoren eigenlijk best wel goed op de lijst.
De gemiddelde leeftijd van een auto in Nederland is 11,9 jaar. Daarmee staan we op een keurige negende plaats in de, eh, Pauperauto’s Top 23 van Europa. Dat valt dus redelijk mee. Wel is het zo dat in veel West-Europese landen de auto’s gemiddeld genomen jonger zijn dan in Nederland. In België en in Duitsland is de gemiddelde leeftijd van het wagenpark aanzienlijk lager. We verliezen het zelfs van een Oost-Europees land als Slovenië.
Het Nederlandse wagenpark is nog bovengemiddeld jong
Nederland scoort in elk geval boven het Europese gemiddelde. De gemiddelde auto in Europa is namelijk 12,5 jaar oud. Daar zitten wij nog een half jaar onder, maar het scheelt niet veel. Er zijn zat landen waar de auto’s veel ouder zijn. Naast een aantal Oost-Europese landen vallen ook de Zuid-Europese landen Italië, Portugal en Griekenland op met een relatief hoog gemiddelde leeftijd voor het wagenpark.
Overigens is het niet zo vreemd dat auto’s in Nederland relatief oud worden. De omstandigheden zijn namelijk perfect voor een auto om oud te worden. De wegen zijn uitstekend, er wordt nauwelijks gestrooid, de brandstoffen zijn van hoge kwaliteit en auto’s worden over het algemeen goed onderhouden. Dat bevordert dus de gemiddelde levensduur van een auto.
Waar rijden dan de oudste auto’s rond?
Aan de andere kant van het lijstje – eigenlijk veel interessanter natuurlijk – staat Griekenland. De gemiddelde leeftijd van een auto in Griekenland is 17,5 jaar. Dat is erg oud. In Griekenland wordt uiteraard weinig gestrooid, maar we vermoeden dat de staat van de economie ook bijdraagt aan de hoge gemiddelde leeftijd van het wagenpark.
Lees ook: Zo oud is een auto in Nederland gemiddeld voordat hij naar de sloop gaat
Positie | Land | Gemiddelde leeftijd wagenpark |
1 | Luxemburg | 8 jaar |
2 | Oostenrijk | 9,3 jaar |
3 | Denemarken | 9,6 jaar |
4 | België | 9,9 jaar |
5 | Duitsland | 10,3 jaar |
6 | Zweden | 11 jaar |
7 | Frankrijk | 11,2 jaar |
8 | Slovenië | 11,5 jaar |
9 | Nederland | 11,9 jaar |
10 | Ierland | 12 jaar |
11 | Italië | 12,8 jaar |
12 | Estland | 13 jaar |
13 | Finland | 13,2 jaar |
14 | Kroatië | 13,4 jaar |
15 | Portugal | 13,6 jaar |
16 | Spanje | 14,2 jaar |
17 | Letland | 14,4 jaar |
18 | Litouwen | 14,7 jaar |
19 | Hongarije | 15 jaar |
20 | Polen | 15,1 jaar |
21 | Slowakije | 15,1 jaar |
22 | Roemenië | 15,4 jaar |
23 | Griekenland | 17,5 jaar |
Wijsneus heeft op 4 februari 2025 geschreven:
En wat als je naar de mediaan of de modus (modaal) kijkt?
Martin heeft op 4 februari 2025 geschreven:
Turkije ligt maar voor een heel klein stukje van in Europa, maar letterlijk 1 op de 3 auto’s daar is een Renault 9.
Nou zijn ze daar tot 2000 gemaakt, maar dat is alsnog ondertussen wel 25 jaar geleden.
Een andere auto die je er veel ziet is een Tofaş Dogan, een soort van Fiat 131 die zelfs nog iets langer gemaakt is, maar ondertussen ook aardig op leeftijd begint te komen.
Dus het valt hier nog best wel mee.