Als je nog een leuk wilt verdienen, luister dan niet naar investeringstips van pubers in Dubai op Instagram, maar ga aan de slag als automonteur. Niet alleen is er nu al een tekort aan monteurs die meer kunnen dan een auto uitlezen met de computer, de vraag gaat zo te zien alleen groter worden. De leeftijd van het Nederlandse wagenpark neemt steeds meer toe.

De Nederlandse tak van AutoBild (geintje, AutoWeek) gaf een voorzetje door in de verse cijfers van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) te duiken. Daaruit blijkt dat de gemiddelde leeftijd van een auto in Nederland in 2022 maar liefst 11,7 jaar oud is. In 2019 was een auto gemiddeld nog maar 11 jaar oud. De leeftijd neemt dus toe. Helaas open de statistieken van ACEA één jaartje achter.

Hoe oud is het Nederlandse wagenpark nu?

TopGear Nederland dook in de database van de RDW om te kijken hoe oud het wagenpark momenteel is. Daarbij kijken we naar de leeftijd zoals je het ook bij verjaardagen zouden doen: een auto uit januari 2022 is nu 2 jaar oud en eentje uit april 2022 is nog maar 1 jaar oud. Want het zou gek zijn om een auto uit december 2023 al 1 jaar oud te noemen; die ruikt waarschijnlijk zelfs nog nieuw.

We kijken alleen naar voertuigen met een geldige APK, want de rest mag officieel alleen de weg op om naar de garage te rijden. Als we kijken naar de personenauto’s, dan is het Nederlandse wagenpark gemiddeld 10,3 jaar oud. Is het wagenpark het afgelopen jaar zo erg verjongd? Nee, we vermoeden dat de ACEA net een andere rekenmethode aanhoudt.

Rekenen we alleen met hele jaartallen – dus dat een auto uit december 2023 al 1 jaar oud is – dan komen we uit op een gemiddelde leeftijd van 11,1 jaar oud. Nog steeds iets jonger dan de ACEA becijferde. Helaas kunnen we via deze methode niet terugrekenen wat de gemiddelde leeftijd in 2022 was.

Hoe oud zijn de auto’s in andere landen?

Voor deze vergelijking kijken we naar de cijfers van de ACEA, want anders zou het appels met peren vergelijken zijn. Het jongste wagenpark vind je in Luxemburg (gemiddeld 7,9 jaar), Oostenrijk (8,9 jaar) en Denemarken (8,9 jaar). Duitsland (10 jaar) en Frankrijk (10,8) hebben bijvoorbeeld ook een jonger wagenpark. Net als België met een gemiddelde van 9,8 jaar.

Griekenland (17,3 jaar), Estland (16,6 jaar) en Roemenië (14,9 jaar) hebben nog wel een aanzienlijk ouder wagenpark dan wij. De gemiddelde leeftijd voor de EU is trouwens 12,3 jaar. We lopen een beetje gelijk op met Slovenië (11,2 jaar) en IJsland (12 jaar). Die laatste is overigens geen lid van de EU, maar officieel hoort het eiland wel bij Europa. Net als het VK (10,3 jaar).

De gemiddelde leeftijd wagenparken in Europa

LandGemiddelde leeftijd
1Griekenland17,3
2Estland16,6
3Tsjechië15,9
4Letland15,2
5Polen14,9
6Roemenië14,9
7Litouwen14,7
8Slowakije14,7
9Hongarije14,6
10Spanje13,9
11Portugal13,6
12Kroatië13,3
13Finland12,9
14Italië12,5
15Nederland11,7
16Slovenië11,2
17Frankrijk10,8
18Zweden10,7
19Duitsland10
20België9,8
21Ierland9,1
22Oostenrijk8,9
23Denemarken8,9
24Luxemburg7,9
Cyprus
Gemiddeld EU12,3
IJsland12
Noorwegen10,8
Verenigd Koninkrijk10,3
Zwitserland10

Reacties

  • Wishal heeft op 23 april 2024 geschreven:

    Is niet verbazingwekkend. De ooit “tijdelijke” maatregeling van de overheid voor invoering BPM (belasting) op nieuwe auto’s, zorgt ervoor dat nieuwe/schonere auto’s veel duurder zijn dan omringende landen. Dus kiezen de meeste mensen een oude/vervuilende auto langer door te rijden dan wel een tweedehandse te kopen. En dan gaat de overheid over CO2-uitstoot klagen van de auto’s… Geldt uiteraard ook voor de max. snelheid, die in NL misschien wel het laagst van heel Europa is, terwijl het wetenschappelijk bewijs ervan niet deugd. Begin maar eerst met die zgn. “tijdelijke” BPM af te schaffen!

    Reageer
  • Vetnek heeft op 17 februari 2024 geschreven:

    VK is logisch, die gooien alles in een zogenaamde PCP financiering dus houden de aanwas van nieuwe auto’s volop in stand en wisselen na veelal 36 maanden door naar een nieuw voertuig. De gebruikte markt zal daar naar verhouding aanzienlijk kleiner zijn dan bijv in NL.

    Oostblok ook logisch, daar gaan de gestolen auto’s uit Nederland heen, haha!!

    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 17 februari 2024 geschreven:

    En dat is ook het grootste Dilemma in Nederland.Alles zal worden weergegeven,vooral in de duurdere auto-zegmenten,die normaal niet betaalbaar zijn voor de(gewone man/vrouw,Maar vaak tekort schieten van enige technische AUTO kennis,EN die ontwikkelingen kom lk dagelijks tegen,bij de vele auto-verkopende partijen.Maar ook via de media oa bij onze staatsomroep de NPO en de Commerciële omroepen.Vooral de uitzinnige beeldspraak van die presentatoren,we gaan allemaal E auto’s rijden,en E-auto’s reclames zien over E-auto’s die voor een hele grote groep Burgers niet betaalbaar zijn,vanaf prijzen van globaal 40.000 euro.Alleen de echte Auto-Vakjournalisten hebben door zelfreflectie meer auto technische kennis kunnen weergeven.Ervaring we wonen 17 km van de Duitse grens,en daar krijg je wel de benodigde auto-kennis inzake de technologische ontwikkelingen via de auto-verkopende bedrijven.En dan zal ik het nog weer hebben over de Duitse MODERATOR’S in de exacte auto-kennis overdracht.

    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 16 februari 2024 geschreven:

    Eindelijk weer een inzender die het weet,zoals normale rijstijl/goed onderhoudend en zoals ik in het verleden totaal geen E-10 tankte maar E-5,omdat in E-5 minder stoffen inzitten die op de duur hele dure reparatie’s kan voorkomen.Vooral slugs kan ontstaan onder de olie-afsluiter boven op het kleppendeksel,en heeft vaak een lichte bruin/gele kleur.Vooral als de auto lange tijd stil staat,kan de aanwezige water-moluculen ,enorm motor vervuiling geven,en ook de motor niet regelmatig laten werken,kan er vervuiling optreden.indien mogelijk laat je motor eerst op bedrijfs-temperatuur komen.En vooral als je dichtbij de Duitse Grens woont,breng je auto op een zeer hoog toegestaan,temperatuur,dan verbrandt de olie-resten.Daarnaast hebben we in Nederland geen Bergen/zware buiten-temperaturen/vol met asfalt en betere wegen,die de auto-schokbrekers/en andere belangrijke onderdelen die bepalend zijn voor een goede wegligging.En dat maakt het veschil in ouderdom van onze auto leven. En vooral doorgaan 200/300.00 km op de teller is geen reden om je zorgen te maken.Alleen met Turbo aandrijving,vooral belangrijk de oliesoort en regelmatig laten vervangen.Die draaien tussen de 100/200.00- toeren per minuut. via mvwautotechniek.nl geeft weer als hoge-school auto-techniek,kunt u heel veel informatie verkrijgen.En om zeer lang met uw auto-leven een extra kans te geven.

    • hans peperkamp heeft op 16 februari 2024 geschreven:

      Herstel: 200/300.000 toeren per minuut,en daarom is op tijd verversen van de olie een heel belangrijk gegeven.We hebben het over lucht-drukvulling.Voordeel van drukvulling,dat je motor vermogen constant aanwezig is,hoe hoger in de bergen,blijft voldoende vermogen over,om.je caravan te blijven trekken.Het verhoogt het rendement van je brandstof-aangedrijven trekkende auto.

      Reageer
    Reageer
  • Prima heeft op 16 februari 2024 geschreven:

    Met goed onderhoud en onze strakke APK regels is dit geen enkel probleem. Het is zelfs iets positiefs: doordat we langer met onze auto’s doen zijn we duurzamer.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)