General Motors schuift zijn populairste namen naar voren als ambassadeurs van een elektrische toekomst. De Hummer is nu een volledig elektrische SUV en de snelste Corvette is nu een hybride. In 2035 wil het concern alleen maar volledig elektrische auto’s verkopen. Maar tot het zover is, wil GM nog even flink wat V8-motoren verkopen, en investeren ze nu 854 miljoen dollar in de achtcilinders.
General Motors ontwikkelt momenteel de zesde generatie van de ‘Small Block V8’. De Small Block-motoren ken je onder meer uit de Chevrolet Corvette en de Camaro. De bekende LS-motoren zijn bijvoorbeeld Small Blocks, maar ook de LT-motoren behoren tot deze categorie. Momenteel zitten we bij de vijfde generatie, en GM ontwikkelt nu de zesde.
Om ervoor te zorgen dat de zesde generatie van deze V8-motoren soepel van de fabricagebanden rolt, investeert GM 854 miljoen dollar in drie bestaande fabrieken. Deze worden ingericht om onderdelen van de nieuwe motoren te produceren. De ene fabriek mag de krukas maken, terwijl de andere de spruitstukken maakt. In Flint wordt de motor in elkaar gezet met alle onderdelen.
Waar gaat de zesde generatie V8 in?
General Motor noemt geen modellen waar de nieuwe achtcilinder in moet komen. Het persbericht meldt dat de investering is om de positie op het gebied van pick-ups en SUV’s te verstevigen. Verwacht dus niet direct een nieuwe sportauto, maar eerder een nieuwe lichting grote auto’s met achtcilinders. Voorlopig houdt de Corvette nog wel even zijn huidige (vijfde generatie) V8.
Ook een investering in EV’s
General Motors is niet vergeten dat ze over ruim tien jaar helemaal elektrisch willen worden. Daarom investeren ze 64 miljoen dollar in de fabriek in Rochester, waarvan het grootste deel is voor EV-productie. Dit geld wordt gebruik voor het maken van bijvoorbeeld mallen, die weer gebruikt worden voor het produceren van onderdelen voor EV’s.
Reacties