De vraag naar elektriciteit in Nederland piekte iets meer dan tien jaar geleden, toen er nog geen EV’s waren. We verbruikten toen ruim 115.000 GWh in een jaar, volgens het CBS. Vijf miljoen elektrische auto’s zouden 12.500 GWh per jaar gebruiken, oftewel een negende van de netwerkcapaciteit die we toen al hadden. In 2019, vóór de pandemie maar met al aardig wat EV’s op de weg, zaten we op 113.000 GWh. Het lijkt er dus op dat het net de groei voorlopig kan hebben.

Is er genoeg stroom voor elektrische auto’s in de toekomst?

Tegen 2050 zullen we vooral voor industrie en verwarming veel minder fossiele brandstoffen gebruiken. De netwerkcapaciteit zal daarom flink toenemen. Ook zal ten opzichte van nu een veelvoud van de energie hernieuwbaar zijn. (In 2020 was ruim een kwart van onze totale energieproductie hernieuwbaar, dus afkomstig van zon, wind, water of biomassa, terwijl de productie uit kolen afnam. Nederland telt veel aardgascentrales – die produceren het leeuwendeel van onze stroom.)

En als iedereen tegelijk gaat opladen?

Maar energie is vermogen over een bepaalde tijd. Als iedereen tegelijk zijn EV in het stopcontact zou steken, zouden we het stroomnet overweldigen. Auto’s moeten dus laden op momenten dat er verder weinig vraag is. Met flexibele stroomprijzen kan dit in de hand worden gewerkt. Als er veel of juist weinig elektra te vergeven is, kunnen aanbieders hun prijs bijstellen. Een app op je telefoon of in je meterkast kan dit bijhouden en je auto vertellen om te starten (of stoppen) met laden als de prijs onder (of boven) een bepaalde grens komt.

Er is nog een reden voor flexibele prijzen

De belangrijkste soorten hernieuwbare energie fluctueren qua beschikbaarheid. ’s Nachts is er geen zon, soms is er weinig wind. We moeten de elektriciteit gebruiken wanneer deze beschikbaar is. Het kan dus zomaar zo zijn dat de stroom overdag goedkoper gaat worden, in plaats van andersom.

Oké, er is dus genoeg stroom – maar kun je het op de juiste plek verkrijgen?

Veel mensen zullen hun auto’s thuis bijladen. In de meeste straten is genoeg capaciteit om alle wallboxen te bedienen, vooral als ze via gelokaliseerde flexprijzen worden aangemoedigd om auto’s niet te laden wanneer alle ovens aanstaan. Bij snelladers ligt het anders: die vereisen vele megawatts aan vermogen. Gelukkig staan hoogspanningspylonen vaak dicht bij snelwegen, dus daaruit tappen hoeft geen groot probleem te zijn.

Reacties

  • Wilgert heeft op 2 september 2021 geschreven:

    Er zijn 8,7 miljoen auto’s, maar die staan 95% van de tijd stil (https://factory.fhj.nl/factcheck-een-auto-staat-95-procent-van-de-tijd-stil/).
    We kunnen dus met veel minder auto’s toe, als we meer gaan autodelen!

    https://autodelen.info/

    Reageer
  • Adje heeft op 1 september 2021 geschreven:

    Er zijn nu 8.7milj. auto’s. Betekend dus dat er 1.74x zoveel stroom nodig is en door massa immigratie stijgt dit aantal nog. Dus 21.750Gwh nodig, dat gaat echt nog wel een serieus uitdaging worden, voor het netwerk. Plus een hoop vervuiling om alle accu’s te delven en recyclen.
    Auto op lucht is nog steeds het schoonst en relatief makkelijk te realiseren. Compressor bij elk tankstation op zonne- en windenergie.

    • Adje van het padje heeft op 3 september 2021 geschreven:

      Auto’s die rijden op lucht is een fabel en totaal niet realistisch. Dit heb je al vaker geroepen hier en hou er eens mee op. #geenfakenewsmaartotaleonzin.

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Adje Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear