De geschiedenis van automobiele veiligheid

Poetsen poetsen

Foto('s): TopGearDe geschiedenis van automobiele veiligheids-technologie
Foto('s): TopGearDe geschiedenis van automobiele veiligheids-technologie
Foto('s): GMDe geschiedenis van automobiele veiligheids-technologie
Foto('s): TopGEarDe geschiedenis van automobiele veiligheids-technologie
Foto('s): TopGearDe geschiedenis van automobiele veiligheids-technologie
Foto('s): Matty Zimmerman/AP/REX/Shutterstock De geschiedenis van automobiele veiligheids-technologie
De geschiedenis van automobiele veiligheids-technologie
De geschiedenis van automobiele veiligheids-technologie
De geschiedenis van automobiele veiligheids-technologie
De geschiedenis van automobiele veiligheids-technologie
De geschiedenis van automobiele veiligheids-technologie
De geschiedenis van automobiele veiligheids-technologie

Vroeger kon je nauwelijks tegen een paaltje parkeren zonder voor je leven te vrezen. Tegenwoordig zijn auto’s een stuk veiliger. Deze verandering gebeurde niet van de ene dag op de andere. Hier zie je de geschiedenis van de automobiele veiligheid in vogelvlucht. Op z’n minst ten dele waar.

De geschiedenis van automobiele veiligheid

1903 Mary Anderson vraagt patent aan op de eerste ruitenwissers. Hoewel vroege versies handmatig moeten worden bediend door de bestuurder, ontwikkelt de techniek zich razendsnel en kunnen volgende varianten al handmatig worden bediend door Dirk. Een vriend van de bestuurder.

1914 Hollywood-actrice Florence Lawrence vindt de richtingaanwijzer uit.

1934 GM voert de eerste vangrailtest uit. De ter plekke aanwezige techneuten stellen vast dat de auto weliswaar aan gruzelementen ligt, maar dat de vangrail zich verrassend goed heeft gehouden.

1959 Volvo introduceert de driepuntsveiligheidsgordel. Veiligheidspionier Nils Bohlin ziet in deze variant de optimale veiligheidsoplossing. Nadat hij zijn heil eerst zocht bij gewaagde configuraties als de opwindende maar ineffectieve ‘mispuntsgordel’, de goedbedoelde maar uiteindelijk waardeloze ‘taartpuntsgordel’ en de tamelijk nihilistische ‘geenpuntsgordel’.

De geschiedenis van automobiele veiligheids-technologieFoto('s): TopGear
Er was direct een klik

1966 De Jensen FF wordt de eerste productieauto met ABS. In de jaren daarop heeft vrijwel niemand een ongeluk met een Jensen FF. Vooral omdat helemaal niemand een Jensen FF koopt.

1974 General Motors introduceert optionele airbags voor de bestuurder of de bijrijder in haar auto’s. Dit geeft kopers eindelijk de opwindende mogelijkheid om financieel te kwantificeren hoeveel de levens van hun verschillende familieleden hen eigenlijk waard zijn.

1987 BMW en Mercedes rusten hun productieauto’s uit met de eerste tractiecontrolesystemen. Dappere dan wel overmoedige bestuurders moeten echter nog twee jaar wachten op de uitvinding van het internet, voordat ze aan hun zolderkamercollega’s kunnen vragen hoe ze het systeem ‘echt -helemaal uit’ kunnen zetten.

De geschiedenis van automobiele veiligheids-technologieFoto('s): TopGEar
'Jullie gaan wát doen!?'

1997 Euro NCAP ontstaat. Het uitgebreide testproces brengt vrede en rust bij miljoenen gezinnen, maar juist nachtmerries teweeg onder miljoenen crashtestdummy’s.

De geschiedenis van automobiele veiligheids-technologieFoto('s): TopGear
Spring maar eens op z'n neus

2005 Citroën introduceert een nieuwe ‘veiligheidsmotorkap’ op de C6 die automatisch omhoog komt bij een aanrijding. De Fransen benadrukken meermaals dat het hier gaat om een opzettelijke veiligheidsmaatregel die voetgangers moet beschermen, en niet om met de Franse slag aangedraaide bouten en moeren.

2010 Volvo ontwikkelt ’s werelds eerste voetgangersdetectiesysteem. Het systeem bestaat uit een complexe verzameling sensoren die de auto zelf laten remmen wanneer deze a) een voetganger waarneemt, of b) zichzelf waarneemt in de weerspiegeling van een plas water.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken