Auto’s worden steeds ingewikkelder en lastiger om te stelen. Dat zorgt enerzijds voor minder diefstal, maar anderzijds voor een professionalisering van het overgebleven geboefte. Het onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap gaf de opdracht om een onderzoek uit te voeren naar strip- en omkatfabrieken in Nederland. De conclusies zijn erg interessant en lichtelijk zorgwekkend.
Volgens het onderzoek verdwijnen de auto’s zeker niet meer allemaal de grens over. In Nederland zijn er plekken waar (in opdracht) gestolen auto’s uit elkaar worden gehaald voor onderdelen (strippen) of alle identificatienummers worden omgezet (omkatten) zodat niet meer te achterhalen is dat het gaat om een gestolen auto. Binnen enkele uren kan de auto alweer buiten staan met een vers identificatienummer.
Hoe werkt het omkatten van gestolen auto’s?
Er worden bijvoorbeeld wrakken voor weinig opgekocht, waarvan vervolgens het chassisnummer op een gestolen auto wordt gezet. Of ze worden opgelapt met onderdelen van de gestolen auto’s. Naar de bedrijven waar dit gebeurt, verwijst het onderzoek als ‘fabrieken’, omdat het ‘goed uitgeruste’ locaties zijn met professionele apparatuur. Soms worden twee auto’s samengevoegd tot één (dikwijls onveilige) auto.
De omkatfabrieken zijn vaak normale autobedrijven
‘De “fabrieken” blijken vooral gehuisvest te zijn in loodsen, garagebedrijven en garageboxen in met name kleinere dorpen en soms zelfs gehuchten’, meldt het onderzoek. Soms zijn het losse loodsen, maar regelmatig zijn het schadeherstellers, onderdelenverkopers of garagebedrijven. ‘In deze gevallen is er bijna altijd sprake van een legaal bedrijf dat een dekmantel is voor de illegale fabriek’, gaat het onderzoek verder.
Je zou deze omkatfabrieken wel kunnen spotten, zo menen de onderzoekers: ‘Rondom diverse strip- en omkatfabrieken staan op het terrein overigens veel voertuigen en/of autowrakken en de uitstraling van de bedrijven geeft direct een onderbuikgevoel van “niet pluis”.’ De locaties worden ontdekt omdat auto’s met GPS-trackers erheen worden gevolgd of omdat omwonenden de politie inlichten.
De fabrieken die gestolen auto’s omkatten werken razendsnel
Opvallend is het tempo waarmee de fabrieken werken. ‘Vanuit de praktijk – het Openbaar Ministerie – werd in diverse strafrechtelijke onderzoeken geconstateerd dat bedrijven fabrieksmatig en zeer professioneel in een paar uur tijd gestolen auto’s een nieuwe identiteit gaven (omkatten) dan wel stripten voor de onderdelen. In beide gevallen faciliteren dergelijke “fabrieken” de georganiseerde diefstal van voertuigen.’
De conclusie van het onderzoek is dat er actie moet worden ondernomen. De onderzoekers geven aan dat het ‘5 voor 12’ is als het gaat om de aanpak van deze vorm van georganiseerde voertuigcriminaliteit. Volgens de onderzoekers mist in Nederland de urgentie, capaciteit, kwaliteit en centrale regie als het gaat om voertuigdiefstal. Dit is des te zorgwekkender omdat de gestolen voertuigen vaak opduiken bij andere criminele zaken. ‘In nagenoeg ieder dossier met betrekking tot zware criminaliteit, van gewapende overvallen tot terroristische aanslagen, “rijdt” wel ten minste één gehuurd of gestolen voertuig rond.’
Reacties