
Afgelopen week spraken we enkele hoge heren van Maserati. Het nieuwe Officine Fuoriserie-programma werd gelanceerd. Deze afdeling is een pand in Modena, Italië waar kunstenaars, ambachtslieden en andere creatieve geesten bijzondere Maserati’s nog spraakmakender maken. Maar als je écht iets unieks wil hebben, kun je misschien beter aankloppen bij GFG Style, die deze Peralta S maakte.
Niet alleen de basis van de GFG Style Peralta S is een Maserati, het idee van de auto is ook geleend van de Italiaanse autofabrikant. Het is namelijk een hommage (ook wel eerbetoon genoemd) aan de originele Maserati Boomerang uit 1972. Dat was een wigvormige supercar getekend door Giorgetto Giugiaro van Italdesign. Dat was een revolutionaire auto die het productiestadium nooit haalde.
Voor een exceptioneel rijke klant
Met de GFG Style Peralta S is dat min of meer wel het geval. Het is niet bij een concept gebleven, ze hebben er eentje gebouwd voor een klant. Goed om te weten: het zou gaan om een exceptioneel vermogende klant met die achternaam. Tja, als je supersportwagen laat bouwen naar eigen wens, dan gaan we daar ook wel een beetje van uit. Peralta is de achternaam van de klant. En nee, dat is niet die detective van het 99e district in Brooklyn. Al denken we dat je dat zelf ook wel doorhad.

Het is niet zo dat het een kopie is van de Boomerang door een stel amateurs is ontwikkeld. De GFG in GFG Style staat voor Giorgetto e Fabrizio Giugiaro. Dus de persoon die het origineel tekende van de Boomerang, is ook voor de hommage verantwoordelijk. Giorgetto Giugiaro heeft zijn oude zaak ItalDesign verkocht aan Volkswagen en GFC Style is een kleiner bedrijf dat zich op zeer specifieke wensen richt.
Techniek van de GFG Style Peralta S
De basis van de Peralta S is de Maserati MC20. Het koolstofvezelchassis en aluminium ophanging zijn identiek. Ook de 3,0-liter biturbo V6 komt uit de supercar uit Modena. Het koetswerk is van aluminium en is geheel nieuw, evenals het interieur. Qua interieur hebben we dan een teleurstelling voor je. Het meest beroemde aan de Boomerang was het stuurwiel waar alle meters en knoppen in zaten. De nieuwe heeft dat niet.
Over prestaties wordt verder met geen woord gesproken. Sterker nog, officieel zegt GFG Style niet eens wat de basis voor de Peralta S is. Aan het interieur is het duidelijk dat het de MC20 is, naast het feit dat het historisch verantwoord is om een Maserati als basis te gebruiken. Mocht je interesse hebben: ze gaan er niet nog eentje bouwen. Maar je kan wel bij ze aankloppen voor een speciale unieke auto. Misschien een hommage aan de 3200GT op basis van de GranTurismo?