Het was een dappere zet van Ford om in 2014 de viercilinder te (her)introduceren voor de Mustang. De V8, de musclecar en de pick-up zijn in de Verenigde Staten nationale volkshelden. Een viercilinder aanbieden in een auto als de Mustang is als spugen op de vlag. Of tenminste, dat was het. Want de Mustang EcoBoost verkoopt ook in Amerika als een tierelier en inmiddels hebben ook andere merken de kleinere motor omarmd.
Ook GMC: zij lepelen nu een viercilinder in hun full-size pick-up. Jep, een viercilinder in de GMC Sierra Elevation van 6,12 meter lang. Maar: Amerika zal blijven Amerikanen, dus de viercilinder komt wel in het formaat Big Gulp. Met 2,7 liter cilinderinhoud is het de grootste viercilinder die je op dit moment kunt krijgen. De V6-benzinemotor vervalt.
Specificaties GMC Sierra Elevation
De turbomotor genereert 315 pk en 471 Nm. Grappig detail: de kleinste EcoBoost-V6 van Ford meet ook 2,7 liter. De achttraps automaat is standaard en je kunt kiezen uit vierwiel- of achterwielaandrijving.
En als je dacht dat de kleine motor enkel voor het stadse volk is, heb je het mis. De viercilinder-GMC Sierra Elevation op deze foto is uitgerust met het X31 Off Road-pakket. GMC schroeft dan dikkere dempers, een vergrendelbaar differentieel achter, offroad-wielen en bodembescherming op de Sierra.
Is GMC dan helemaal de weg kwijt? Geen zorgen: ze bieden altijd nog een 5,3-liter V8 aan, en een 3,0-liter turbodiesel. Bovendien: de weg kwijtraken in een ruig uitgeruste pick-up is zo erg nog niet.
Reacties