De 6,0-liter biturbo V12 is zo’n volmaakte krachtbron, dat Mercedes in de afgelopen twintig jaar nauwelijks de behoefte had om meer power toe te voegen. Sinds zijn creatie produceert de twaalfcilinder 612 pk en in de meest recente iteratie is dat 630 pk. Als het je puur om het vermogen gaat, kun je dus ook een tweedehandsje halen, in plaats van een nieuwe S-klasse met V12 te kopen voor meer dan drie ton. Bovendien is de Mercedes S 65 AMG van de W221-generatie (en W220) de goedkoopste manier om meer dan 600 pk te verkrijgen. Op dit moment staan er maar liefst vijf van deze AMG-beulen te koop voor minder dan 40.000 euro.
De 6,0-liter V12 met twee turbo’s produceert 612 pk en 1.000 Nm, genoeg om in 4,4 seconden naar de 100 km/u te sprinten en te toppen op een begrensde 250 km/u. Niet gek voor een auto van 2.170 kilo. Het vermogen gaat via een automaat naar de achterwielen, die wat verder verwijderd zijn van de voorwielen omdat het hier gaat om een uitvoering met een lange wielbasis. Kopers hadden destijds veel keuze; deze generatie S-klasse is geleverd met in totaal twaalf verschillende motoriseringen en vermogens. Deze 6,0-liter V12 was het krachtigst, maar het was niet de grootste, want dat was de 6,2-liter V8.
De nieuwprijs voor de Mercedes S 65 AMG van de W221-generatie was destijds minimaal 310.000 euro. Volgens de verkoper hing Mercedes alle opties op deze S-klasse, dus doe maar een gokje wat deze auto had gekost als hij nieuw in Nederland was gekocht. Zelfs een nachtkijker en adaptieve cruisecontrol zijn aanwezig, iets wat je niet veel ziet in een auto van bijna vijftien jaar oud. De Merc is vers geïmporteerd door Auto-Tewes in Zeist en staat te koop voor 29.975 euro. Het is daarmee de goedkoopste auto met 600+ pk van Nederland, als we alleen kijken naar niet-gemodificeerde auto’s.
Remco heeft op 19 april 2020 geschreven:
Helaas is het onderhoud peperduur