
De 6,0-liter biturbo V12 is zo’n volmaakte krachtbron, dat Mercedes in de afgelopen twintig jaar nauwelijks de behoefte had om meer power toe te voegen. Sinds zijn creatie produceert de twaalfcilinder 612 pk en in de meest recente iteratie is dat 630 pk. Als het je puur om het vermogen gaat, kun je dus ook een tweedehandsje halen, in plaats van een nieuwe S-klasse met V12 te kopen voor meer dan drie ton. Bovendien is de Mercedes S 65 AMG van de W221-generatie (en W220) de goedkoopste manier om meer dan 600 pk te verkrijgen. Op dit moment staan er maar liefst vijf van deze AMG-beulen te koop voor minder dan 40.000 euro.
De 6,0-liter V12 met twee turbo’s produceert 612 pk en 1.000 Nm, genoeg om in 4,4 seconden naar de 100 km/u te sprinten en te toppen op een begrensde 250 km/u. Niet gek voor een auto van 2.170 kilo. Het vermogen gaat via een automaat naar de achterwielen, die wat verder verwijderd zijn van de voorwielen omdat het hier gaat om een uitvoering met een lange wielbasis. Kopers hadden destijds veel keuze; deze generatie S-klasse is geleverd met in totaal twaalf verschillende motoriseringen en vermogens. Deze 6,0-liter V12 was het krachtigst, maar het was niet de grootste, want dat was de 6,2-liter V8.
De nieuwprijs voor de Mercedes S 65 AMG van de W221-generatie was destijds minimaal 310.000 euro. Volgens de verkoper hing Mercedes alle opties op deze S-klasse, dus doe maar een gokje wat deze auto had gekost als hij nieuw in Nederland was gekocht. Zelfs een nachtkijker en adaptieve cruisecontrol zijn aanwezig, iets wat je niet veel ziet in een auto van bijna vijftien jaar oud. De Merc is vers geïmporteerd door Auto-Tewes in Zeist en staat te koop voor 29.975 euro. Het is daarmee de goedkoopste auto met 600+ pk van Nederland, als we alleen kijken naar niet-gemodificeerde auto’s.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

De Is de Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)_

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

GP Manager 2 uit 1996 was een racegame waar je niet mocht racen

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Helaas is het onderhoud peperduur