
De 6,0-liter biturbo V12 is zo’n volmaakte krachtbron, dat Mercedes in de afgelopen twintig jaar nauwelijks de behoefte had om meer power toe te voegen. Sinds zijn creatie produceert de twaalfcilinder 612 pk en in de meest recente iteratie is dat 630 pk. Als het je puur om het vermogen gaat, kun je dus ook een tweedehandsje halen, in plaats van een nieuwe S-klasse met V12 te kopen voor meer dan drie ton. Bovendien is de Mercedes S 65 AMG van de W221-generatie (en W220) de goedkoopste manier om meer dan 600 pk te verkrijgen. Op dit moment staan er maar liefst vijf van deze AMG-beulen te koop voor minder dan 40.000 euro.
De 6,0-liter V12 met twee turbo’s produceert 612 pk en 1.000 Nm, genoeg om in 4,4 seconden naar de 100 km/u te sprinten en te toppen op een begrensde 250 km/u. Niet gek voor een auto van 2.170 kilo. Het vermogen gaat via een automaat naar de achterwielen, die wat verder verwijderd zijn van de voorwielen omdat het hier gaat om een uitvoering met een lange wielbasis. Kopers hadden destijds veel keuze; deze generatie S-klasse is geleverd met in totaal twaalf verschillende motoriseringen en vermogens. Deze 6,0-liter V12 was het krachtigst, maar het was niet de grootste, want dat was de 6,2-liter V8.
De nieuwprijs voor de Mercedes S 65 AMG van de W221-generatie was destijds minimaal 310.000 euro. Volgens de verkoper hing Mercedes alle opties op deze S-klasse, dus doe maar een gokje wat deze auto had gekost als hij nieuw in Nederland was gekocht. Zelfs een nachtkijker en adaptieve cruisecontrol zijn aanwezig, iets wat je niet veel ziet in een auto van bijna vijftien jaar oud. De Merc is vers geïmporteerd door Auto-Tewes in Zeist en staat te koop voor 29.975 euro. Het is daarmee de goedkoopste auto met 600+ pk van Nederland, als we alleen kijken naar niet-gemodificeerde auto’s.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Helaas is het onderhoud peperduur