
De 6,0-liter biturbo V12 is zo’n volmaakte krachtbron, dat Mercedes in de afgelopen twintig jaar nauwelijks de behoefte had om meer power toe te voegen. Sinds zijn creatie produceert de twaalfcilinder 612 pk en in de meest recente iteratie is dat 630 pk. Als het je puur om het vermogen gaat, kun je dus ook een tweedehandsje halen, in plaats van een nieuwe S-klasse met V12 te kopen voor meer dan drie ton. Bovendien is de Mercedes S 65 AMG van de W221-generatie (en W220) de goedkoopste manier om meer dan 600 pk te verkrijgen. Op dit moment staan er maar liefst vijf van deze AMG-beulen te koop voor minder dan 40.000 euro.
De 6,0-liter V12 met twee turbo’s produceert 612 pk en 1.000 Nm, genoeg om in 4,4 seconden naar de 100 km/u te sprinten en te toppen op een begrensde 250 km/u. Niet gek voor een auto van 2.170 kilo. Het vermogen gaat via een automaat naar de achterwielen, die wat verder verwijderd zijn van de voorwielen omdat het hier gaat om een uitvoering met een lange wielbasis. Kopers hadden destijds veel keuze; deze generatie S-klasse is geleverd met in totaal twaalf verschillende motoriseringen en vermogens. Deze 6,0-liter V12 was het krachtigst, maar het was niet de grootste, want dat was de 6,2-liter V8.
De nieuwprijs voor de Mercedes S 65 AMG van de W221-generatie was destijds minimaal 310.000 euro. Volgens de verkoper hing Mercedes alle opties op deze S-klasse, dus doe maar een gokje wat deze auto had gekost als hij nieuw in Nederland was gekocht. Zelfs een nachtkijker en adaptieve cruisecontrol zijn aanwezig, iets wat je niet veel ziet in een auto van bijna vijftien jaar oud. De Merc is vers geïmporteerd door Auto-Tewes in Zeist en staat te koop voor 29.975 euro. Het is daarmee de goedkoopste auto met 600+ pk van Nederland, als we alleen kijken naar niet-gemodificeerde auto’s.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Helaas is het onderhoud peperduur