De tiencilinder is een vreemd fenomeen in autoland. Dat is het eigenlijk altijd wel geweest. Voor dikke limousines en supersportwagens kiezen c.q. kozen fabrikanten veelal voor een V12. En anders een V8. En toch zijn er diverse auto’s geweest met een V10. Auto’s als de Audi R8, Lexus LF-A, Porsche Carrera GT en Lamborghini Huracán zijn bijzonder kostbaar. Maar we gingen voor vandaag zoeken naar de goedkoopste tiencilinders van Nederland.

Daarbij hebben we wel een klein beetje vals gespeeld. Per auto hebben we een van de goedkopere als voorbeeld genomen. Vaak zijn ‘de goedkoopste’ niet voor niets de goedkoopste en moet je eerst een groot bedrag in onderhoud steken om te kunnen rijden. Dus het kan nog goedkoper, maar dan moet je wel handig zijn met sleutelen. Gelukkig zijn deze goedkoopste tiencilinders allemaal youngtimers, dan kun je de kosten op de zaak zetten. Check dus goed alles van de Youngtimerregeling 2025.

Volkswagen Touareg V10 TDI 4Motion (7L) uit 2007

6.000 euro – 270.000 km

Als je zoekt op goedkoopste tiencilinders, komt je eigenlijk deze als eerste tegen. Dit was niet eens de goedkoopste Touareg V10. We vonden nog een paar exemplaren – van vóór de facelift – die nog goedkoper waren. Die hadden wel ernstige issues, waardoor je er niet gewoon mee kon rijden. Dat is wel het minimale waaraan een auto mag voldoen, toch? Alsnog is deze Touareg heel goedkoop. Want voor hetzelfde bedrag dat het Mercedes Drive Pilot-systeem kost, heb je dus ook een heuse V10.

Volkswagen Touareg V10 TDI 4Motion (7L) grijs (2007) zijkant voor links schuin

De Volkswagen Touareg is het zustermodel van de Porsche Cayenne. Die kun je met diverse achtcilinders krijgen, de Touareg dus ook met een V10 TDI of zelfs een W12 benzine. De tiencilindermotoren zijn niet het toonbeeld van betrouwbaarheid. Het grootste probleem is dat het vooral heel erg lastig is om eraan te sleutelen, wat het onderhoud duur maakt. Het rijdt echter wel oppermachtig. Het maakt niet uit wat voor kar je erachter hangt, deze Touareg V10 TDI sleurt het met gemak.

Audi S6 (4F2) uit 2006

9.500 euro – 220.000 km

Heel erg leuk, zo’n Touareg, maar het is wel een SUV. Dat heeft als nadeel dat ie voor een SUV snel is, maar in absolute termen niet echt. En het verbruik, de wegenbelasting en verzekering zijn eveneens hoog. Nee, ga dan voor een Audi S6. Als je zoet naar de goedkoopste tiencilinders in dit land, komt de S6 van deze generatie veelvuldig voorbij. Het is niet zozeer dat er een Lamborghini V10 onder de kap ligt, het is meer dat de Gallardo gebruik maakte Volkswagens motoren- architectuur.

Audi S6 Limousine (4F2) zilvergrijs (2006) zijkant voor links schuin

Dat maakt verder niet uit, een V10 is een V10. De S6 is lekker ruim en standaard voorzien van vierwielaandrijving. De automaat is nogal traag en die V10 hangt voor de voorwielen, wat een nieuwe definitie geeft aan het begrip onderstuur. Het zijn typische Autobahn-kanonnen. Ondanks de 80 litertank, bestaat de kans dat je op weg naar Saalbach, Hinterglemm of Leogang toch drie keer moet tanken. Of vaker. Maar ja, als je luistert naar de motor, maakt dat niet uit.

Volkswagen Phaeton 5.0 V10 TDI 4Motion (4D) uit 2004

12.000 euro – 140.000 km

De Volkswagen Phaeton is het geesteskind van Ferdinand Piëch. Net als die enorm grote en exotische motoren die Volkswagen op dat moment maakte. Die V10 TDI die in de Touareg ligt, kon je ook in de Phaeton krijgen. Vergeet niet dat Audi, BMW en Mercedes maximaal een V8-diesel leverde in hun topklasse limousines. Het was echt bijzonder dat dit in de VW-showroom stond. Met 750 Nm is het de absolute koppelkoning.

Volkswagen Phaeton V10 TDI 4Motion (4D) zwart (2005) schuin zijkant voor rechts

Dat koppel was ook de reden waarom je de Phaeton V10 TDI moest kopen, want heel erg zuinig was die niet. Tien cilinders en 2.375 kg eisen de nodige liters brandstof. Zie het meer als een incognito Bentley Continental GT sedan, wat het in feite ook is. Maar dan met nog meer koppel, waardoor je moeiteloos uren achter elkaar kan rijden. Qua onderhoud schijnt het een ramp te zijn: heel veel bijzondere techniek (dat stuk gaat), waaraan het lastig sleutelen is.

Audi S8 (4N) uit 2006

16.500 euro – 190.000 km

Op het oog is het bijna dezelfde auto als de S6 die ook in dit overzicht staat, maar er zijn een paar wezenlijke verschillen. Vanwege de aluminium constructie van de Audi S8 is deze niet echt zwaarder. Ook is de motor iets krachtiger, waardoor een Audi S8 ietsje sneller is. Ook merk je dat een Audi S8 qua interieur, afwerking, materiaalgebruik en ambiance op een hoger plan staat, dan een Audi S6.

Audi S8 Daytonagrijs zijkant links voor schuin gebouw

Net als bij de Audi S6 moet je wel eventjes goed opletten wat je koopt. Dit zijn van die auto’s waarbij het onderhoud heel erg hard kan oplopen, alhoewel de betrouwbaarheid niet desastreus is (lees maar even verder in het lijstje daarvoor). Er zijn er destijds best wel wat van verkocht, dus er is zowaar keuze. Ga voor een origineel exemplaar dat lang van de laatste eigenaar is geweest. Ook leuk: je leert gewoon de verjaardagen van de lokale pomphouders uit je hoofd met deze auto.

Dodge RAM SRT-10 Quadcab uit 2005

21.950 euro – 130.000 mijlen

Tussen alle rijdende tijdbommen in, is er ook nog deze kolos. Met een beetje mazzel kun je deze als youngtimer op grijs kenteken rijden. Het mooie is natuurlijk dat je de motor uit een Dodge Viper hebt: een 8,3-liter V10 met meer dan 500 pk en 732 Nm. Niet alleen is het een erg vlotte Ram, maar ook eentje die geweldig klinkt.

Dodge RAM SRT-10 Quadcab rood (2005) linksvoor schuin stenen

De RAM SRT-10 is er in twee smaakjes. De leukste is die met de korte wielbasis, enkele cabine en handbak. Maar ja, als je op zoek gaat naar de goedkoopste tiencilinders van Nederland kom je deze iets minder courante versie tegen: lange wielbasis, dubbelcabine en vierwielaandrijving. Dankzij deze verkocht de SRT-10 nieuw wel ietsje beter, want met dubbelcabine zijn aanzienlijk praktischer.

BMW M5 (E60) uit 2006

29.995 euro – 150.000 km

Ja, een heuse BMW M5 voor minder dan 30 mille. Het kan gewoon. En dan heb je niet eens zozeer een exemplaar dat vijf keer naar de maan op en neer is geweest. Als je er vól voor gaat, is een M5 nog altijd geweldig spectaculair. Maar dan moet alles wel kloppen. Zie het niet als een auto om elke dag mee naar het werk te gaan, maar als een sportwagen voor het weekend met toevallig twee achterdeuren en een kofferbak.

BMW M5 sedan (E60) zilvergrijs (2005) zijkant voor links schuin

Audi’s V10 is een brok graniet vergeleken met BMW’s V10. Die S85-motor (zoals deze heet) kent een hoop aandachtspunten, die helaas bijna allemaal erg duur zijn om te repareren. Dat komt dan bovenop de standaard dingen die altijd al kapot gaan bij een BMW (hallo waterpomp). Dus ja, in dat opzicht is dit de beste auto om als youngtimer op de zaak te zetten, eigenlijk.

Audi RS6 Avant (4F5) uit 2008

39.890 euro – 155.000 km

De prijzen beginnen nu wel iets te stijgen. Van de goedkoopste tiencilinders, gaan we naar iets duurdere exemplaren. Maar je krijgt alsnog heel veel waar voor je geld. De Audi RS6 Avant is een snelle versie van de Audi S6. De verschillen zijn echter veel groter. Zo heeft de RS6 die fraaie uitgeklopte wielkasten bijvoorbeeld. De neus is afwijkend en zelfs de koplampen van de Audi RS6 zijn anders dan die van de A6 en S6. Qua prestaties is dat ook het geval.

Audi RS 6 Avant (4F5) grijs (2008) zijkant linksvoor schuin zonliccht

De RS6 heeft een 5,0-liter V10 met twee turbo’s die in standaard-setup al goed is voor 580 pk, slechts 20 pk minder dan de huidige RS6 heeft. Er bestaat echter niet zoiets als een standaard RS6, zelfs met een behouden softwarematige aanpassing en wat kleine hardwarewijzigingen, stijgt het vermogen al naar 700 pk. Met zulke vermogens is er ineens beter te leven met het hogere verbruik.

BMW M6 Cabriolet (E63) uit 2007

40.000 euro – 80.000 km

De M5 mag in het rijtje wel een bijzondere aanbieding zijn (een relatief verstandige sedan met onverstandige exotische techniek), waarom doe je dan die aandrijflijn niet in een cabrio? Die vind je tegenwoordig jij voor minder dan 40.000 euro. Als cabriolet klopt zo’n M6 gek genoeg heel erg goed. De techniek is niet echt bestand om er elke dag mee te rijden, maar met zo’n cabriolet ga je dat toch niet doen.

BMW M6 Cabriolet (E63) bruin (2008) zijkant voor rechts schuin duur huis trappen op gras

Deze generatie 6-serie werd slecht oud en kan nog steeds niet iedereen bekoren. Toch heeft ie wel wat, de neus is simpelweg heel erg fraai en bij de cabriolet klopt die achterkant ook ineens. Leuk detail: het achterruitje is tevens het windschot. Natuurlijk is die tiencilinder in deze youngtimer het absolute hoogtepunt en met het dak open kun je constant luisteren naar de symfonie, met jouw rechtervoet als dirigent van het tienkoppige orkest.

Reacties

  • Martin heeft op 25 december 2024 geschreven:

    De Dodge zou weleens de verstandige keuze kunnen zijn gek genoeg. 🤔

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear