
We wisten al een tijdje dat deze dag eraan zat te komen, maar dat maakt het niet makkelijker. De Audi R8 is officieel dood. Of ja, technisch gezien weten we niet zeker of Audi plannen heeft om een volledig elektrische supercar te bouwen onder dezelfde naam, maar voor de échte R8 met verbrandingsmotor is het na twee generaties afgelopen.
TopGear was aanwezig om het einde van de R8 mee te maken. Audi zette de laatste auto in elkaar in de fabriek in Böllinger Höfe, vlak bij Stuttgart. De medewerkers van deze Audi-fabriek zullen vanaf nu alleen nog maar elektrische e-tron GT’s assembleren. Hierboven kun je alvast zien hoe de laatste ‘verstandige supercar’ van Audi ooit eruitziet.
Specificaties van de laatste Audi R8
Een puike manier om afscheid te nemen, toch? De laatste R8 is een ‘Performance quattro Edition’ met een atmosferische 5,2-liter V10-motor die 620 pk produceert. Niet echt wat je tegenwoordig ‘verstandig’ noemt. De R8 draagt de kleur Vegas Yellow, heeft bronskleurige 20-inch wielen en extra koolstofvezel onderdeeltjes aan de buitenkant.
De allerlaatste R8 gaat niet naar een speciale klant, maar naar Audi Tradition, waar hij een rustig leven zal leiden als museumstuk. Hopelijk starten ze hem af en toe nog eens om de V10 tot 8.700 tpm te revven. Wie nu nog een Audi R8 wil, kan bijvoorbeeld aankloppen bij Abt. Zij leveren samen met Scherer Sport een straatlegale LMS GT2-versie van de R8 die de Abt XGT heet. Kortgeleden kregen we de kans om deze Abt te testen; in TopGear Magazine 227, eind april in de winkel, lees je daar meer over.
Er kwam eerder al een ‘laatste R8’
Eigenlijk had de R8 hierboven niet de laatste moeten zijn. Audi vertelde eerder dat deze speciale versie van de R8 GT de laatste zou zijn. Maar toen de dood van de supercar werd aangekondigd, stroomden er massaal bestellingen binnen. Daardoor werden de gewone quattro en de achterwielaangedreven versies nog een paar maanden langer verkocht. Maar nu is het einde wel definitief aangebroken voor Audi’s supercar met verbrandingsmotor. Rust in vrede, R8. Het was een mooie, luidruchtige tijd.


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit zijn de acht goedkoopste tiencilinder youngtimers van Nederland

Deze straatlegale RR01 van Rhino Racing kost maar 35.000 euro, maar er is een probleem

Vind je een F1-auto te winderig? Dan is deze Rodin FZero iets voor jou

Uitlaten van F1-motoren omgetoverd tot kunst

Autotest: Audi R8 5.2 FSI quattro Spyder

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Kabinet wil tenaamstellingsbelasting heffen op elke auto die op naam wordt gezet

Kijk uit in deze Nederlandse stad: als je niet oplet krijg je een wielklem (en moet jij de boetes betalen)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

GP Manager 2 uit 1996 was een racegame waar je niet mocht racen
