Om nog even aan te geven waarom je nooit zomaar financieel advies moet aannemen van een website zonder zelf onderzoek te doen. In 2022 schreven we over een stel aandelen die Forbes adviseerde in plaats van Tesla. Wat denk je? Alle aandelen zouden nu een negatief rendement opleveren – en Tesla juist vette winst. Deze lijst auto’s moet je dus vooral ter vermaak zien, en minder ter lering.

Elk jaar stelt Hagerty een zogenoemde Bull Market List samen. De term ‘Bull’ komt van Wallstreet en daarmee geven de financiële jongens en meisjes aan dat een aandeel naar verwachting gaat stijgen. Dit is dus ook de lijst van auto’s die meer waard worden in 2025 en daarna. In deze lijst staat bijvoorbeeld een Lamborghini Gallardo met handbak, maar gelukkig ook leuke auto’s die echt niet zo duur zijn.

Mini Cooper S (2001-2006) – vanaf 2.000 euro

De eerste Mini onder de vleugels van BMW en dezelfde generatie als de Mini’s uit The Italian Job uit 2003. In de remake reden ze met de Cooper en Hagerty tipt de snellere Cooper S. Liefhebbers noemen dit de R53-generatie. Deze staan momenteel voor heel weinig geld te koop, wat betekent dat je een hoop lol per euro koopt. De goedkoopste die redelijk in orde lijkt, haal je al voor 2.000 euro op. Ze staan voor nog minder, maar die zouden we sowieso laten staan.

Verruim je je budget naar de 5.000 euro, dan heb je een exemplaar met nog geen 115.000 kilometer op de teller. In Duitsland staan ze volop rond die kilometerstand voor rond de 5.000 euro. Er zijn ook exemplaren in Nederland en Duitsland met minder dan 100.000 kilometer die al een stuk duurder zijn, wat het verhaal van Hagerty bevestigt: mensen zien hier wel handel in.

Mini staat zelden bovenaan de lijst van de betrouwbaarste merken. Niemand kocht een Mini Cooper S om er rustig mee te rijden, dus het is wel een auto om goed na te lopen. Doe ook even je onderzoek naar de verschillen per bouwjaar; door de jaren heen zijn er wat verbeteringen aan de motor doorgevoerd. Zeker als je de auto koopt als investering, kan het lonen om iets meer uit te geven voor een frisser exemplaar.

Honda Prelude (1997-2001) – vanaf 3.000 euro

We hebben zitten slapen, blijkbaar. De Honda Prelude van deze generatie leek ons zo’n auto die je tot het einde der tijden voor 2.500 euro kon kopen. Maar in Nederland vind je ze niet meer voor minder dan 6.000 euro. En dat zijn ook nog eens de 2,0-liter versies en veelal met automaat. Daarbij moeten we gelijk zeggen dat het aanbod niet zo groot is hier. We vermoeden dat dit de uitwerking is van survival of the fittest: alleen de exemplaren die niet totaal zijn weggeroest of verprutst bestaan nog.

Kijken we over de grens met Duitsland, dan is het aanbod een stuk ruimer. Daar vind je een roestvrij exemplaar (volgens de verkoper) voor 3.500 euro. De goedkoopste 2,2-liter versie met 185 pk kost in Duitsland ruim 4.000 euro, maar dan heb je weer een automaat. Wil je een handbak én de motor met 185 pk, dan ben je eigenlijk wel 10.000 euro kwijt. Iets meer dan tien jaar geleden kocht je voor dat geld een Honda Integra Type-R, weet je nog?

Bij Honda’s uit de jaren 90 geldt altijd dat je goed op moet passen voor roest. De Prelude had meesturende achterwielen, dus zorg dat deze optie goed functioneert als ie erop zit. Verder altijd goed letten op de gebruikelijke dingen van een auto op leeftijd: rare geluiden uit de motor, olieverbruik en dat soort zaken.

Datsun 280ZX (1978 – 1983) – vanaf 9.950 euro

De Nissan 260Z uit de jaren ’60 is zo’n klassieke schoonheid die bijna iedereen wel kan waarderen. De prijs van deze auto schoot al jaren geleden omhoog. Net als wat er bij de Integra en de Prelude gebeurde, gaan mensen op zoek naar alternatieven. En dan komen ze uit bij de tien jaar jongere Datsun 280ZX, wat voorheen het onbegeerlijke broertje was. Maar tegenwoordig wordt ie blijkbaar beter gewaardeerd. Wel leuk: deze kun je krijgen met een zes-in-lijn turbo.

Andere auto’s die meer geld waard worden in 2025

De titel is ‘goedkope auto’s die meer waard worden’ en de onderstaande auto’s durven we niet goedkoop te noemen. Anderzijds: als ze meer waard worden en je loopt niet leeg op onderhoud, dan rij je ze in principe gratis. Immers verkoop je ze met winst als je ze zat bent. Maar het zijn allemaal wel auto’s van een ander kaliber.

  • Volvo P1800 – Vanaf 22.000 euro
  • Mercedes G500 (2002-2008) – vanaf 30.000 euro
  • Jaguar E-Type 3.8 (1961-1964) – 60.000 euro
  • Ferrari 400/412 – vanaf 50.000 euro
  • DeLorean DMC-12 – vanaf 65.000 euro
  • Lamborghini Gallardo met handbak – 160.000 euro

Reacties

  • Caddy heeft op 15 december 2024 geschreven:

    Toyota’s uit de beginjaren 90 (Celica, Supra, MR2) gaan ook door het dak. Eerstgenoemde kocht je een paar jaar geleden rond de 1500 euro, tegenwoordig 3, 4, 5x zoveel (en dan heb je een verprutste roestbak).

    Reageer
  • Thijs heeft op 11 december 2024 geschreven:

    Audi TT eerste en 2e generatie worden ook meer waard vooral de 3.2 vr6

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear