Zelfs als de spotgoedkope Suzuki Alto van twintig jaar geleden nog te koop zou zijn, zou hij duurder zijn dan destijds. Iets met inflatie. Maar als jouw CAO-mensjes goed onderhandeld hebben, dan zou hij net zo betaalbaar moeten zijn. Maar dat is niet zo: nieuwprijzen van auto’s stijgen harder dan de inkomens. Renault-baas Luca de Meo legt aan het FD uit waarom auto’s alleen maar duurder gaan worden de komende jaren.
De baas van Renault legt uit dat er tot 2030 elk jaar ergens tussen de acht en twaalf regels voor nieuwe auto’s bijkomen in de EU. ‘Ongeveer een kwart van ons budget voor onderzoek en ontwikkeling gaat naar het aanpassen van onze auto’s aan die nieuwe regelgeving’, zegt hij. En dat ga je merken in de nieuwprijzen: ‘De extra regels die erbij komen, verhogen de productiekosten van een auto tussen nu en 2030 met 40 procent.’
De kleine auto’s worden het hardst geraakt
Bij grotere auto’s die toch al duurder zijn, hebben de nieuwe regels een kleinere impact. Immers: 1.000 euro extra is voor een auto van 50.000 euro maar 2 procent. Bij een auto van 10.000 euro is het al 10 procent. De grote baas van Renault legt uit aan het FD: ‘Voor grote auto’s maken zulke bijkomende verplichtingen niet zo’n groot verschil, maar ze wegen zwaar op de prijs van een kleine auto.’ De goedkope auto’s worden dus het hardst geraakt.
Bovendien is het lastiger (en dus duurder) om kleine auto’s veiliger te maken. Zo legt hij uit dat de motorkap van een Mercedes S-klasse van 1,5 meter aan dezelfde eisen moet voldoen als het kleine motorkapje van de Twingo. ‘Je hoeft geen Nobelprijs in de natuurkunde te hebben gewonnen om te begrijpen dat de kosten voor de Twingo om aan die eisen te voldoen veel groter zijn dan voor zo’n Mercedes’, zegt hij treffend.
Lees ook: Is de hype rondom de Renault 5 terecht of stelt ie teleur? (review)
Volgens De Meo zouden andere regels voor kleinere auto’s kunnen helpen: ‘In Japan gelden specifieke regels voor de Kei-car-stadsauto’s. Die zijn ondertussen goed voor 40 procent van de autoverkoop in het land. In de stad rijden mensen met kleine elektrische auto’s. Dat is logisch: als je gaat sporten, doe je toch ook niet je leren mocassins aan?’
Arnd heeft op 4 januari 2025 geschreven:
Waarom kost een vergelijkbare vw in China minder dan de helft hier? Graaiers on de haag die maken het duur, niet de productiekostrn
Harm heeft op 4 januari 2025 geschreven:
Die auto daar is niet vergelijkbaar want die voldoet niet aan de EU eisen voor veiligheid en zo. Dus stop met dat gejank over graaiers.
Jan heeft op 4 januari 2025 geschreven:
De auto industrie wordt het moeilijk gemaakt. Slachtoffers is niet alleen de consument, maar ook de werknemer, die werk verliest.
@jan heeft op 4 januari 2025 geschreven:
De consument (en de maatschappij eromheen) zijn ook de grote winnaar want de auto’s zijn een stuk veiliger geworden, ook voor hun omgeving. Dat is ook de belangrijkste reden waarom die Cybertruck hier niet verkocht mag worden: dat ding is levensgevaarlijk bij aanrijdingen met fietsers of voetgangers. Gelukkig hebben wij hier de EU die hier regels voor maakt in plaats van dat je in de VS als je maar genoeg geld doneert je eigen regels krijgt.
Emira heeft op 3 januari 2025 geschreven:
Alles om maar niet de benzine motor af te hoeven schrijven.
Kunnen ze niet gewoon een submerk maken zoals Nio met Onvo doet om gewoon mee te kunnen doen aan electrificatie ipv alles investeren om het niet te doen?
stuffie heeft op 3 januari 2025 geschreven:
‘Je hoeft geen Nobelprijs in de natuurkunde te hebben gewonnen om te begrijpen dat de kosten voor de Twingo om aan die eisen te voldoen veel groter zijn dan voor zo’n Mercedes’
Nee, sorry, deze begrijp ik niet. De kosten lijken me juist lager. Wellicht dat de relatieve kosten (ten opzichte van de kostprijs van de hele auto) hoger zijn, maar absoluut lijkt me niet.
Moenen heeft op 3 januari 2025 geschreven:
Punt is dat de impact van een botsing voor zowel een kleine als grote auto hetzelfde moet zijn. Grote auto heeft meer “ruimte” om de impact op te vangen dan een kleine auto. Dus die kleine moet veel beter in elkaar zitten.
Neemt niet weg dat veel “regels” onzin zijn en in de toekomst achterhaald zijn. Neem adaptieve cruise control. Daarmee zou een auto zelf al remmen waardoor de botsing snelheid al minder wordt, dus minder hard frontaal botst…. En die dode hoek signalering? Is die echt nodig?
AntiFranseRotzooi heeft op 3 januari 2025 geschreven:
De Meo kan zich beter zorgen maken over de betrouwbaarheid van die frikandellen die ze daar bouwen.