Zelfs als de spotgoedkope Suzuki Alto van twintig jaar geleden nog te koop zou zijn, zou hij duurder zijn dan destijds. Iets met inflatie. Maar als jouw CAO-mensjes goed onderhandeld hebben, dan zou hij net zo betaalbaar moeten zijn. Maar dat is niet zo: nieuwprijzen van auto’s stijgen harder dan de inkomens. Renault-baas Luca de Meo legt aan het FD uit waarom auto’s alleen maar duurder gaan worden de komende jaren.

De baas van Renault legt uit dat er tot 2030 elk jaar ergens tussen de acht en twaalf regels voor nieuwe auto’s bijkomen in de EU. ‘Ongeveer een kwart van ons budget voor onderzoek en ontwikkeling gaat naar het aanpassen van onze auto’s aan die nieuwe regelgeving’, zegt hij. En dat ga je merken in de nieuwprijzen: ‘De extra regels die erbij komen, verhogen de productiekosten van een auto tussen nu en 2030 met 40 procent.’

De kleine auto’s worden het hardst geraakt

Bij grotere auto’s die toch al duurder zijn, hebben de nieuwe regels een kleinere impact. Immers: 1.000 euro extra is voor een auto van 50.000 euro maar 2 procent. Bij een auto van 10.000 euro is het al 10 procent. De grote baas van Renault legt uit aan het FD: ‘Voor grote auto’s maken zulke bijkomende verplichtingen niet zo’n groot verschil, maar ze wegen zwaar op de prijs van een kleine auto.’ De goedkope auto’s worden dus het hardst geraakt.

Dacia Sandero
De Dacia Sandero van 18.200 euro is momenteel de goedkoopste auto van de Renault Groep

Bovendien is het lastiger (en dus duurder) om kleine auto’s veiliger te maken. Zo legt hij uit dat de motorkap van een Mercedes S-klasse van 1,5 meter aan dezelfde eisen moet voldoen als het kleine motorkapje van de Twingo. ‘Je hoeft geen Nobelprijs in de natuurkunde te hebben gewonnen om te begrijpen dat de kosten voor de Twingo om aan die eisen te voldoen veel groter zijn dan voor zo’n Mercedes’, zegt hij treffend.

Lees ook: Is de hype rondom de Renault 5 terecht of stelt ie teleur? (review)

Volgens De Meo zouden andere regels voor kleinere auto’s kunnen helpen: ‘In Japan gelden specifieke regels voor de Kei-car-stadsauto’s. Die zijn ondertussen goed voor 40 procent van de autoverkoop in het land. In de stad rijden mensen met kleine elektrische auto’s. Dat is logisch: als je gaat sporten, doe je toch ook niet je leren mocassins aan?’ 

12 reacties op “Automerk legt uit waarom het onmogelijk is om een goedkope auto te maken voor Nederland”

  1. vroeger (jaren 60-70 )kon je nog met een minimumloontje autootje rijden
    je verdiende niet veel maar het waren keiharde guldens wat je voor je geploeter kreeg
    ziekenfonds was gratis(bijna dan) gas en licht liep via de Gemeente en was spotgoedkoop
    ook het eten was super goedkoop 5 kilo aardappels voor een gulden nu 2 euro de kilo,
    en je hoefde niet zo lang op een huisje te wachten als de kleinkinderen(terwijl er toen ook woningnood was
    kortom wat is er toch gebeurt in al die jaren?hebben we zitten slapen allemaal?of zijn we toch stiekem door aliens bezet?
    ik wil die tijd weer terug kan ik weer met mijn AOWtje autootje rijden

  2. In Europa hebben ze niks beter te doen dan regels uit te vinden om mensen te pesten en zich bezig te houden. Ze moeten toch iets doen om hun exorbitante lonen te verantwoorden.

    • Dat komt omdat in heel Europa een marxistische wind heerst: industrie en boeren moeten kapot, dan houd je veel domme, arme en hongerige slaven over. Oprotten met die onzin en de verantwoordelijke politici voor een tribunaal. De hele linkse parasitaire industrie en het elkaar baantjes toeschuiven moet afgelopen zijn.

      • Ronnie, ik denk dat PVV he goed zal staan. Echter weer naar links wijzen is onterecht. De reactie van links is een directe actie op het almaar graaien van rechts. De mooie taal van VVD en PVV: ik kom op voor de hard werkende Nederlander betekent feitelijk voor de hoegenaamd hardwerkende ondernemer. Zegt VVD ook hardop overigens. Dus niks voor de echte hard werkende werknemer. Tot nu toe heeft recht niets van de mooie beloften voor de hardwerkende werknemer opgeleverd, nee erger het is slechter geworden. Loonsverhoging betekende snelle belasting en prijsverhogingen waardoor het verkregen hogere loon super snel weer verdween. Uiteindelijk bleef de zichzelf verrijkende Nederlander wel sterk bevoordeeld worden. Neem eens als voorbeeld de kinderen van een rijkaard. Zij werken niet naar krijgen veel geld van papie en bovendien van jouw belastinggeld gratis de zorgtoeslag uitbetaald. Waarom ja natuurlijk ik heb recht op mijn luie leventje en wil dat er ook nog can jou bij hebben. Moet ik nog even doorgaan met jou zgn. linkse ongein.

  3. Waarom kost een vergelijkbare vw in China minder dan de helft hier? Graaiers on de haag die maken het duur, niet de productiekostrn

    • Die auto daar is niet vergelijkbaar want die voldoet niet aan de EU eisen voor veiligheid en zo. Dus stop met dat gejank over graaiers.

  4. De auto industrie wordt het moeilijk gemaakt. Slachtoffers is niet alleen de consument, maar ook de werknemer, die werk verliest.

    • De consument (en de maatschappij eromheen) zijn ook de grote winnaar want de auto’s zijn een stuk veiliger geworden, ook voor hun omgeving. Dat is ook de belangrijkste reden waarom die Cybertruck hier niet verkocht mag worden: dat ding is levensgevaarlijk bij aanrijdingen met fietsers of voetgangers. Gelukkig hebben wij hier de EU die hier regels voor maakt in plaats van dat je in de VS als je maar genoeg geld doneert je eigen regels krijgt.

  5. Alles om maar niet de benzine motor af te hoeven schrijven.
    Kunnen ze niet gewoon een submerk maken zoals Nio met Onvo doet om gewoon mee te kunnen doen aan electrificatie ipv alles investeren om het niet te doen?

  6. ‘Je hoeft geen Nobelprijs in de natuurkunde te hebben gewonnen om te begrijpen dat de kosten voor de Twingo om aan die eisen te voldoen veel groter zijn dan voor zo’n Mercedes’

    Nee, sorry, deze begrijp ik niet. De kosten lijken me juist lager. Wellicht dat de relatieve kosten (ten opzichte van de kostprijs van de hele auto) hoger zijn, maar absoluut lijkt me niet.

    • Punt is dat de impact van een botsing voor zowel een kleine als grote auto hetzelfde moet zijn. Grote auto heeft meer “ruimte” om de impact op te vangen dan een kleine auto. Dus die kleine moet veel beter in elkaar zitten.

      Neemt niet weg dat veel “regels” onzin zijn en in de toekomst achterhaald zijn. Neem adaptieve cruise control. Daarmee zou een auto zelf al remmen waardoor de botsing snelheid al minder wordt, dus minder hard frontaal botst…. En die dode hoek signalering? Is die echt nodig?

Laat een antwoord achter aan Bois Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear