Dit kan geen toeval zijn: twee dagen nadat Polestar hun betaalbare elektrische auto introduceerde en nog even pijnlijk benadrukte hoe lang we al wachten op een goedkope Tesla Model 3, komt het Amerikaanse bedrijf plots met de aankondiging dat de instapper er nu echt aankomt. Na drie jaar is hier de goedkope Tesla Model 3.
Wat kost de goedkope Tesla Model 3 uiteindelijk?
In Amerika moet instapper 35.000 dollar kosten (net geen 31.000 euro), zoals Elon Musk het had beloofd. De actieradius bedraagt dan 350 kilometer. Langzaam is deze versie allerminst. In 5,6 seconden sprint de goedkope Tesla Model 3 naar de 96 km/u (60 mph) en de topsnelheid is 210 km/u. In Amerika kost een Golf R met vergelijkbare specificaties zo’n 40.000 dollar.
Voor 2.000 dollar meer krijg je de Model 3 Standard Range Plus met 35 kilometer extra actieradius. Het sprintje is 0,3 seconden sneller geklaard en de topsnelheid is 225 km/u. Voor je beeldvorming: de BMW 330i xDrive met dezelfde 0-100-tijd kost in Amerika minimaal 42.000 dollar. Tesla heeft dus een sterk aanbod in het segment.
Naast deze twee modellen zijn er nog de Mid Range (420 kilometer), Long Range (520 kilometer) , Long Range AWD (560 kilometer volgens WLTP) en Performance AWD (530 kilometer WLTP). De laatste twee zijn de versies die momenteel ook al in Nederland rondrijden, met prijzen van 55.600 en 66.600 euro. De Performance vliegt van 0 naar 96 km/u in 3,2 seconden.
Wat kost de goedkope Tesla Model 3 in Europa?
De levering start nu in Amerika en volgens Elon Musk duurt het ongeveer zes maanden voordat de goedkope Tesla Model 3 de oversteek maakt naar Nederland en België. Het is vooralsnog koffiedik kijken hoeveel de instapper hier precies gaat kosten. Volgens Elon moet je rekenen op prijzen die meer dan 25 procent hoger kunnen liggen, afhankelijk van het land waarin je woont. Zo rond de 45.000 euro klinkt als een redelijke gok.
Waarom duurde het zo lang voordat ie kwam?
Heel gek: het blijkt nogal een uitdaging te zijn om een volledig nieuw automerk op te zetten. De productie van de Tesla Model 3 kwam langzaam op gang. Het merk koos ervoor om de duurdere modellen eerst te bouwen zodat er wat geld binnenkwam. Uiteindelijk wist Tesla het productieproces te stroomlijnen en nu lopen de fabrieken op volle toeren. Zodoende kan ook de levering van de goedkopere modellen beginnen.
Pipo heeft op 16 maart 2019 geschreven:
Vervoerskosten naar Nederland, dan 10% invoerrechten en vervolgens 21% BTW. Dan ben je wel zowat aan de 45k. Kan Tesla weinig aan doen. In Amerika komt er bij die 35k trouwens ook nog sales tax, die verschilt per regio.
Alois heeft op 2 maart 2019 geschreven:
Zo wordt het nooit wat met elektrisch rijden wat Tesla betreft; eerst 35.000 nu al vanaf 45.000. Voor Jan modaal niet erg aantrekkelijk.
Jef heeft op 1 maart 2019 geschreven:
Waarom moet de wagen 25% duurder zijn dan dat ze verkocht worden in Amerika! Auto’s worden in verschillende continenten gemaakt zonder dat er sprake is van een meerprijs. Tesla mag zijn wagens houden…