
Dit kan geen toeval zijn: twee dagen nadat Polestar hun betaalbare elektrische auto introduceerde en nog even pijnlijk benadrukte hoe lang we al wachten op een goedkope Tesla Model 3, komt het Amerikaanse bedrijf plots met de aankondiging dat de instapper er nu echt aankomt. Na drie jaar is hier de goedkope Tesla Model 3.
Wat kost de goedkope Tesla Model 3 uiteindelijk?
In Amerika moet instapper 35.000 dollar kosten (net geen 31.000 euro), zoals Elon Musk het had beloofd. De actieradius bedraagt dan 350 kilometer. Langzaam is deze versie allerminst. In 5,6 seconden sprint de goedkope Tesla Model 3 naar de 96 km/u (60 mph) en de topsnelheid is 210 km/u. In Amerika kost een Golf R met vergelijkbare specificaties zo’n 40.000 dollar.
Voor 2.000 dollar meer krijg je de Model 3 Standard Range Plus met 35 kilometer extra actieradius. Het sprintje is 0,3 seconden sneller geklaard en de topsnelheid is 225 km/u. Voor je beeldvorming: de BMW 330i xDrive met dezelfde 0-100-tijd kost in Amerika minimaal 42.000 dollar. Tesla heeft dus een sterk aanbod in het segment.
Naast deze twee modellen zijn er nog de Mid Range (420 kilometer), Long Range (520 kilometer) , Long Range AWD (560 kilometer volgens WLTP) en Performance AWD (530 kilometer WLTP). De laatste twee zijn de versies die momenteel ook al in Nederland rondrijden, met prijzen van 55.600 en 66.600 euro. De Performance vliegt van 0 naar 96 km/u in 3,2 seconden.
Wat kost de goedkope Tesla Model 3 in Europa?
De levering start nu in Amerika en volgens Elon Musk duurt het ongeveer zes maanden voordat de goedkope Tesla Model 3 de oversteek maakt naar Nederland en België. Het is vooralsnog koffiedik kijken hoeveel de instapper hier precies gaat kosten. Volgens Elon moet je rekenen op prijzen die meer dan 25 procent hoger kunnen liggen, afhankelijk van het land waarin je woont. Zo rond de 45.000 euro klinkt als een redelijke gok.
Waarom duurde het zo lang voordat ie kwam?
Heel gek: het blijkt nogal een uitdaging te zijn om een volledig nieuw automerk op te zetten. De productie van de Tesla Model 3 kwam langzaam op gang. Het merk koos ervoor om de duurdere modellen eerst te bouwen zodat er wat geld binnenkwam. Uiteindelijk wist Tesla het productieproces te stroomlijnen en nu lopen de fabrieken op volle toeren. Zodoende kan ook de levering van de goedkopere modellen beginnen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Vervoerskosten naar Nederland, dan 10% invoerrechten en vervolgens 21% BTW. Dan ben je wel zowat aan de 45k. Kan Tesla weinig aan doen. In Amerika komt er bij die 35k trouwens ook nog sales tax, die verschilt per regio.
Zo wordt het nooit wat met elektrisch rijden wat Tesla betreft; eerst 35.000 nu al vanaf 45.000. Voor Jan modaal niet erg aantrekkelijk.
Waarom moet de wagen 25% duurder zijn dan dat ze verkocht worden in Amerika! Auto’s worden in verschillende continenten gemaakt zonder dat er sprake is van een meerprijs. Tesla mag zijn wagens houden…