Als autobedrijf wil je graag wat geld verdienen, anders was je wel een stichting begonnen, al zijn de salarissen van stichtingbazen ook niet mals. Als jij een auto hier voor 15.000 euro kan verkopen, maar voor 20.000 euro in het buitenland, dan verkoop je hem lekker over de grens. En met die logica hadden we verwacht dat de prijzen van de Tesla Model 3 nooit echt absurd laag zouden worden, maar we zaten er (deels) naast.

Nog even waarom de Tesla Model 3 zo goedkoop wordt: aan het einde van 2019 werden er nog even snel 29.900 exemplaren op Nederlands kenteken gezet. Elke auto die dat jaar een kentekenplaat kreeg, had nog 4 procent bijtelling. De lage bijtelling geldt maar vijf jaar en alle leasemaatschappijen willen nu van de Tesla’s af. Er is dus plotseling een groot aanbod en dat drukt de prijzen. Onze voorspelling klopt overigens deels: de Tesla Model 3 is de meest geëxporteerde auto van Nederland dit jaar.

De Tesla Model 3 begint heel goedkoop te worden

Volgens VWE Automotive verdwenen in januari tot september 3.280 exemplaren de grens over. Maar er blijven toch ook een hoop in Nederland, en die kun je nu voor serieus lage prijzen halen. De goedkoopste Tesla Model 3 is momenteel minder dan 15.000 euro. En dat is niet één uitschieter naar onderen: in deze prijsklasse heb je zowaar keuze uit kleur. Geef je 1.000 euro meer uit, dan heb je zelfs eentje met minder dan 200.000 kilometer.

Tesla Model 3 in rijtje in loods

Wat krijg je voor 15.000 euro?

De goedkoopste exemplaren zijn zonder uitzondering ‘Standard RWD Plus’-uitvoeringen. Met deze Tesla Model 3 kun je 415 kilometer rijden volgens de officiële specificaties. Ook leuk: de 0-100-tijd is 5,6 seconden. Dit is net wat sneller dan een VW Golf GTI, om maar even iets te noemen. En volgend jaar heb je alsnog 75 korting op de wegenbelasting. Als je niet een auto vol mankementen hebt, is dit een extreem goede deal.

Het is flauw om prijzen van occasions te vergelijken met nieuwe auto’s, maar zoals je vader zei: ‘Je kunt het maar één keer uitgeven.’ Voor een nieuwe Volkswagen Polo ben je minimaal 27.000 euro kwijt. Met de motorisering die je wilt, ben je sowieso nog 1.000 euro extra kwijt. Je kunt dus wel stellen dat een gebruikte Tesla Model 3 de helft kost van een nieuwe VW Polo.

De batterij is duur als ie stuk gaat…

Als particulier kan een EV als een enge aankoop voelen, omdat een kapotte batterij erg duur is. Statistisch gezien houden de batterijen het goed vol. Wil je zekerheid, dan kun je kijken naar een gebruikte Tesla Model 3 in de private lease. Hoe lager de occasionprijzen, hoe lager de maandelijkse bedragen. De auto blijft eigendom van de leasemaatschappij en het onderhoud ligt daar ook. In ons andere artikel lees je waar je op moet letten bij het kopen van een Tesla Model 3, mocht je de auto liever zelf houden.

Remmen op Tesla Model 3

De Duitse ANWB bekeek klachten tijdens keuringen en concludeerde dat de Tesla Model 3 een hoop afkeurpunten had. De auto stond zelfs bovenaan als de minst betrouwbare jonge auto die je nu kunt kopen. Dit gaat overigens niet over de batterij: let goed op de remmen, de assen en ook op de verlichting als je een Model 3 gaat bekijken. En zorg dat je iets van garantie hebt voor deze zaken.

Reacties

  • R.L.B. heeft op 20 december 2024 geschreven:

    Vandaag gezien, een rode Beschadigde model 3 op een sleepwagen een ander witte Tesla model 3 naast de weg inelkaar met alle airbags uitgeklapt.
    Waarom ?? Het had gevroren. Mensen willen nog wel een eens vergeten dat Tesla’s zwaar zijn. Tot bijna 1850 kilo zwaar en als het gaat glijden is er geen houden meer aan.
    Mijn auto een Dacia Sandero Stepway weegt nog met geen 1100 kilo, bovendien zit er voorin een lichte 3 cilinder 1 liter motor. Dat scheelt als je een bocht moet maken, of als je moet remmen.
    Dus wat wil je ? Als je een beetje natuurkunde begrijpt, zal je in de meeste gevallen beter af zijn met een lichtere auto.

    • Piet heeft op 4 januari 2025 geschreven:

      Ik zit toch echt liever een model Tesla 3 dan in een Dacia Sandero bij een botsing. Maar eigelijk slaat je opmerking nergens op en gaat voorbij aan de kern van van de zaak.

      Reageer
    Reageer
  • Bart heeft op 18 december 2024 geschreven:

    Laat de Tesla’s dan wel alle 2e hands electrische autos maar goedkoper worden.
    Verwacht dat als de Sepp subsidie straks klaar is dat ook gaat gebeuren.
    Kan niet wachten om electrisch te gaan rijden voor minder dan 13k.
    Kan niet goedkoper met thuis laden.

    Reageer
  • Andre heeft op 17 december 2024 geschreven:

    Ga maar leasen….wat een domheid. Onderhoud ligt dan bij leasebedrijf . Haha, dan gaat die auto rustig 3 weken in onderhoud. Is toch hun auto ,niet van jou . Echt…mensen werken nee aan hun eigen ondergang door elektrisch te gaan rijden

    • Pieter heeft op 4 januari 2025 geschreven:

      Beste Andre,

      Ik vermoed dat je nog nooit een leasecontract hebt bekeken, zoveel domheid….

      Reageer
    • Emira heeft op 3 januari 2025 geschreven:

      Onderhoud? Ik zit nu in 5de jaar Tesla rijden. Ik geloof dat de eerste service beurt op 200.000km ligt. Bandjes verwisseld op 60k, maar merk geen noodzaak voor onderhoud. Ook niet vanuit Tesla.
      Bandjes wisselen is gewoon online zoeken en dan bij de plaatselijke bandenman erop laten zetten. Niet duur.

      • Piet heeft op 4 januari 2025 geschreven:

        Ik zit toch echt liever een model Tesla 3 dan in een Dacia Sandero bij een botsing. Maar eigelijk slaat je opmerking nergens op en gaat voorbij aan de kern van van de zaak.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Expat heeft op 13 december 2024 geschreven:

    Tegenwoordig moeten die electro auto s door je strot geduwd worden want het is allemaal zo goed en positief.
    Zero co2. Mn neus uit. Bij productie is er zoveel co2 geproduceerd dat die auto na 10 jaar nog niet kiet speelt.

    Reageer
  • Maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:

    Dumpprijzen? Het is maar hoe je het bekijkt.

    Het is verleidelijk om een vergelijking met bijvoorbeeld een Volkswagen Polo te maken, maar dat is eigenlijk niet helemaal eerlijk. Waarom? Omdat ICE-modellen (Internal Combustion Engine) de afgelopen jaren enorm in prijs zijn gestegen, vooral doordat traditionele automerken onder druk staan. Betaalbare A-segmentmodellen, die ze voorheen wel aanboden, verdwijnen langzaam.

    Een voorbeeld:

    In 2019 kostte de goedkoopste Polo, de 1.0 65pk Trendline, €16.900.
    Vandaag de dag is de goedkoopste Polo, de 1.0 MPI 80pk, geprijsd op €26.020.
    Dat is een prijsstijging van 53% in vijf jaar tijd. U leest het goed.

    Tesla daarentegen? Die zijn goedkoper geworden, zoals je mag verwachten bij een opschaling van de productie.

    Laten we de afschrijving zelf eens bekijken. Stel dat ik in 2019 niet voor een Model 3 had gekozen, maar voor mijn tweede keus: de goedkoopste Audi A4 diesel in het D-segment.

    Het huidige vergelijk:

    Een Tesla Model 3 Standard Range Plus uit 2019 kostte nieuw €48.980 en is nu te vinden voor ongeveer €15.000, met meer dan 200.000 km op de teller. Dat komt neer op een afschrijving van 69%. De auto is uit garantie en intensief gebruikt.
    De goedkoopste Audi A4 diesel uit 2019 met vergelijkbare kilometers (200.000 km) kost nu €17.950. De nieuwprijs van die auto was €64.571. Dat betekent een afschrijving van ruim 70%.

    zie link: https://www.autowereld.nl/audi/a4-avant/40-tdi-design-pro-line-plus-leer-clima-stoelverwarming-trekhaak-elektrische-40595326/details.html

    Met andere woorden: een afschrijving van circa 70% voor een D-segmenter met 200.000 km op de teller is niet bijzonder. Dit is altijd al normaal geweest, ongeacht het merk.

    Waarom er nu zoveel aandacht is voor deze afschrijving, puur omdat het om Tesla’s gaat, is mij een raadsel.

    • Correctie heeft op 11 december 2024 geschreven:

      Wat je schrijft: ‘Tesla daarentegen? Die zijn goedkoper geworden, zoals je mag verwachten bij een opschaling van de productie.’ is onjuist,

      De prijs is lager geworden omdat Tesla de marges fors verlaagd heeft. Dit is hier al tig keer voorbij gekomen. Hoe vaak moet je met de neus op de feiten gedrukt worden voordat je stopt met je leugens?

      • Maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:

        Hallo “correctie”.

        Voordat je weer leugens gaat roepen, er is een verschil tussen (en dit is begrijpend lezen):

        “Tesla daarentegen? Die zijn goedkoper geworden, zoals je mag verwachten bij een opschaling van de productie.”

        En:

        “Tesla daarentegen? Die zijn goedkoper geworden, en dat is “alleen en volledig” te danken aan opschaling van de productie.”

        Zie je de nuance? Zie je nu ook dat er dus geen sprake is van leugens? Zie je dat je commentaar en beschuldiging onterecht is?

        En zijn vele redenen waarom Tesla’s goedkoper zijn geworden, dit heeft te maken met productiegroei, hogere efficiëntie, meer verticale integratie, versimpeling van productieprocessen, beter inkopen en genoegen nemen met lagere marges, zodat je uiteindelijk meer CO2 rechten kan verkopen omdat je meer auto’s afzet met een CO2 uitstoot van 0.

        • Thierry B heeft op 11 december 2024 geschreven:

          Halve waarheden en hele leugens liggen dicht bij elkaar, Maarten. Je verhaal klinkt als dat van een anti-vaccer.

          “Mensen worden ziek van vaccinaties!”, terwijl bij wijze van spreken 0,0000001% ziek wordt van de vaccinatie terwijl 5% van de mensen door een vaccinatie de ziekte waartegen gevaccineerd is niet krijgt of daar minder last van heeft. Nee, technisch gezien heb je misschien niet gelogen, maar je verdraait het op een manier die weinig met de waarheid te maken heeft.

          • Nummer 2 heeft op 12 december 2024 geschreven:

            Die Maarten komt wel over als een wappie inderdaad. Plaat voor de kop en je eigen verhaal doordrammen. Het maakt dan niet uit hoevaak je gecorrigeerd wordt want die wappies weten het toch altijd beter. Denken ze.

          • Petrolhead no.1 heeft op 12 december 2024 geschreven:

            Gaat het over auto’s of over vaccinaties?. Feit blijft, hoe goedkoop of duur een Tesla ook is, het is en blijft een elektrische frikandel.. Al kreeg ik ‘m voor niets, ik hoef ‘m niet!😉

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • MichelB heeft op 10 december 2024 geschreven:

    Ze worden wel allemaal te koop gezet als 60kWh SR+maar dat zijn 2019 modellen natuurlijk niet met 49kWh bruikbaar. Maar als zelfs Topgear dat niet weet..

    • MikeC heeft op 10 december 2024 geschreven:

      En overigens zeer betrouwbaar zoals de meeste gebruikers wel weten. Grappig hoe er toch altijd roeptoeters zijn die iets hebben gehoord van een kennis van een vriend.

      • Kan je lezen?! heeft op 10 december 2024 geschreven:

        In het artikel staat letterlijk dat de Duitse ANWB ze als meest onbetrouwbare auto heeft staan.

        • Maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:

          Lezen kunnen wij prima; mede daarom weten we ook wat er zit achter de afkeurpunten.

          Als je begrijpt waarom bepaalde afkeurpunten ontstaan, zie je dat deze voornamelijk met de remmen te maken hebben. Waarom juist de remmen? Komt dat door slechte kwaliteit? Nee, het is omdat Tesla’s beschikken over een uitstekende one-pedal drive, waardoor de remmen nauwelijks worden gebruikt.

          Gemiddelde Tesla-rijders gebruiken de frictieremmen zelden. Wat is het gevolg? De remmen roesten, omdat ze niet warm worden en zichzelf niet schoonremmen tijdens gebruik.

          Betekent dit dat er sprake is van een productiefout of slechte kwaliteit? Nee, dit is simpelweg een gevolg van een auto die een slijtageonderdeel niet meer voldoende gebruikt. Zie het als een diesel auto die maar 5k per jaar rijdt, die gaat ook sneller stuk.

          Toch leidt dit tot een “headline”-conclusie: er worden veel afkeuringen genoteerd, wat de “betrouwbaarheidsscore” negatief beïnvloedt. Maar als je de context kent, zoals uitgelegd door de Duitse ANWB (waarvoor je verder moet kijken dan alleen de titel), wordt het duidelijk.

          Een ander punt betreft de ophanging. De Duitse ANWB controleert of terugroepacties zijn uitgevoerd. Als dat niet het geval is, volgt een afkeuring. Vooral bij de eerste Model 3-auto’s was er een terugroepactie waarbij de draagarmen preventief vervangen mochten worden. Maar als eigenaren geen onderhoud laten uitvoeren, wordt deze actie vaak overgeslagen.

          Gevolg? Ook hier komen veel afkeurpunten uit voort. Volgens de Duitse ANWB zijn deze afkeuringen voornamelijk te wijten aan het niet uitvoeren van onderhoud, want anders waren deze terugroepacties allang afgehandeld.

          • Vega heeft op 11 december 2024 geschreven:

            Het is duur als je batterij stuk gaat? Als de motor van n ICEcar stuk gaat kost het je nog flink veel meer.

          • Maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:

            Hallo Ex Tesla.

            quote- Tegenover elk objectief onderzoek waarin Tesla slecht scoort zijn er fanboys die precies het tegenovergestelde beweren. -quote

            Ik beweer nergens dat het precies het tegenovergestelde is, ik beweer dat je het onderzoek moet lezen om te begrijpen wat er precies gemeten is en dat er niet gekeken wordt naar het type “defect”, elk defect, onbenullig of groot, is gewoon N=1. De nuance is daarmee verloren.

            Zal het iets anders bewoorden; stel elke Tesla wordt geleverd met een losse ruitenwisser, dan is dat erg veel werk voor Tesla om dat onder garantie te vervangen en zal resulteren in heel veel “defecten”. Maar dit zegt niets over de betrouwbaarheid van de auto.

            SNap je remark over je model S, dat was er waarschijnlijk eentje van pre 2019? Ik kreeg er een keer eentje mee als loaner. Vond het geen fijne auto. De EQS is dus inderdaad absoluut beter dan die model S.

          • ex-Tesla heeft op 11 december 2024 geschreven:

            Blijft grappig. Tegenover elk objectief onderzoek waarin Tesla slecht scoort zijn er fanboys die precies het tegenovergestelde beweren. Wie moet je dan geloven?????

            Mijn eigen ervaring met mijn voormalige Model S is heel anders. Rammelende onderdelen. Software fouten. Plotseling inklappende spiegels. Kapotte schokbrekers. Echt bagger voor zo’n dure auto. Nooit meer een Tesla en nu meer dan tevreden met de veeeeeeeeeeeel betere EQE.

          • Maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:

            Om onderzoeken echt te begrijpen, moet je ze goed doorlezen. Uit mijn eigen ervaring met Tesla kan ik zeggen dat ik tweemaal condens in mijn achterlamp heb gehad, waarbij de tweede keer zelfs bij een net vervangen unit was. Blijkbaar had Tesla destijds veel moeite met dit probleem – best opmerkelijk. Daarnaast heb ik een fluittoon gehad bij mijn linkerportier, iets wat je bij een Toyota waarschijnlijk minder snel zou tegenkomen.

            Maar dat was het dan ook. Toch worden dit soort relatief kleine problemen, die netjes onder garantie worden opgelost, in dergelijke onderzoeken als “defecten” geregistreerd. Als er vervolgens een bepaald aantal defecten per auto wordt vastgesteld, komen oudere Tesla’s hierdoor minder goed uit de bus.

            De vraag is echter hoeveel hinder je als eigenaar werkelijk ervaart van zulke defecten. Er zijn genoeg andere gebreken denkbaar die veel ernstiger zijn, meer inspanning vergen om te verhelpen en zelfs flink in de kosten kunnen lopen wanneer ze na de twee jaar fabrieksgarantie optreden.

            Deze nuances worden niet meegenomen in de onderzoeken – dat zou ook praktisch onmogelijk zijn. Wanneer je puur kijkt naar het aantal geregistreerde defecten, zonder onderscheid te maken tussen grote en kleine problemen en deze cijfers vertaalt naar een betrouwbaarheidsscore, krijg je de resultaten zoals die in het verleden zijn gerapporteerd.

          • Rechtpraten wat krom is heeft op 11 december 2024 geschreven:

            Het hele web staat vol klagende ex-Tesla rijders, bij ADAC, JD Power en Consumer Reports staat Tesla keer op keer onderaan als het gaat om betrouwbaarheid, maar toch weet ene Maarten het allemaal beter. Geloof je het zelf?

          Reageer
        Reageer
      • Zoe heeft op 10 december 2024 geschreven:

        Net als jij dus?

        Reageer
      Reageer
    • MichelB heeft op 10 december 2024 geschreven:

      Ze worden wel allemaal te koop gezet als 60kWh SR+maar dat zijn 2019 modellen natuurlijk niet met 49kWh bruikbaar. Maar als zelfs Topgear dat niet weet.. Overigens over het algemeen zeer betrouwbaar zoals rijders weten ipv roeptoeters zoals hier.

      • Maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:

        Wat ze ook hadden kunnen vermelden was het gewicht dat vrij laag is en dus wat geld bespaard in de toekomstige wegenbelasting; 1684kg.

        Reageer
      • Ruud heeft op 11 december 2024 geschreven:

        U heeft er meer verstand van dan die knurften bij topgear wat een domme verhalen toch altijd hier

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Nostradamus heeft op 10 december 2024 geschreven:

    Goedkoop is duurkoop.

    Dhr. Musk heeft zoveel mogelijk auto’s de fabriek uit gedrukt om een mega bonus te krijgen en dat die klanten vervolgens een verschrikkelijk onbetrouwbare auto hebben zal hem een rotzorg zijn. En nu komen die dingen de tweedehands markt op waarbij je overgeleverd bent aan de non-service van Tesla.

    Een gewaarschuwd mens telt voor twee…

    • Piet heeft op 10 december 2024 geschreven:

      Haha wat klets jij uit je nek 🤣

      • Jan willem heeft op 10 december 2024 geschreven:

        Het klopt wel wat ie zegt

        • Maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:

          Hoi Jan Willem,

          Ik heb inmiddels twee keer condens in mijn achterlamp gehad, maar dit is onder garantie vervangen, gewoon bij mij op de oprit. Verder had ik een fluittoon bij het linker portier, maar ook dat is netjes opgelost.

          De auto staat nu op 160.000 km en heeft net de eerste grote beurt gehad. Alles is nog in topconditie, zelfs de normale slijtageonderdelen zoals de ophanging en remmen zijn nog in prima staat.

          Natuurlijk is één ervaring (N=1) niet alleszeggend, maar dit is veruit de meest zorgeloze auto die ik ooit heb gehad. Voorheen reed ik een diesel, en daar heb ik werkelijk alles mee meegemaakt: van problemen met de EGR-klep tot de turbo en de remmen rondom. Dat kwam natuurlijk nog bovenop het reguliere onderhoud, zoals de distributieriem en waterpomp.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)