Is het goedkoper om geen E10 te tanken?

Dat zou zomaar eens kunnen

Foto('s): BBCLexus LC 500 bij tankstation benzine tanken
Lexus LC 500 bij tankstation benzine tanken

Sinds oktober vorig jaar moeten peutbrouwers hun Euro 95-benzine verplicht aanlengen met 10 procent ethanol (E10), zodat de CO2-uitstoot van benzineauto’s met 70 procent afneemt. Een nobel streven, maar niet alle auto’s gaan erg lekker op het spul, omdat de ethanol in sommige gevallen zaken als de rubbers van de brandstofpomp en -leidingen kan aantasten. Bovendien melden veel mensen dat hun auto onzuiniger is geworden. De vraag is dus: bij welk verbruik is het rendabeler om duurdere premium brandstoffen te tanken, zoals BP Ultimate of Shell V-Power? We noemen deze brandstoffen voor het gemak even E5 (dat is de Europese benaming, ook al zit er vaak helemaal geen ethanol in).

Wanneer is het goedkoper om E5 te tanken?

We berekenden de kosten per 100 kilometer bij zowel E10 als E5. Daaruit blijkt dat de premium brandstoffen maar marginaal zuiniger hoeven te zijn om al rendabel te zijn. 100 kilometer rijden op premium E5 met een verbruik van 5,75 l/100 km is bijvoorbeeld ongeveer even duur als 6,0 l/100 km verbruiken met Euro 95 E10. Als je auto 8,0 l/100 km verbruikt op E10, dan ligt het omslagpunt zo’n 0,5 l/100 km lager op premium brandstoffen.

Hoeveel minder zuinig gaat een auto lopen van E10?

De peut is volgens de ANWB zo’n 8 procent onzuiniger. Dat betekent dus dat als je normaal 6,0 l/100 km verbruikt, je een verbruik kunt krijgen van 6,5 l/100 km. In theorie zou het dan dus al voordeliger zijn om E5 te tanken, in plaats van E10. In de praktijk is het lastiger te duiden, omdat elke auto en elke benzinemotor anders is. Het grootste effect heb je zelf, met je rechtervoet. Het beste is om een paar keer E10 te tanken en daarna een paar keer E5 en dan je auto onder dezelfde omstandigheden te gebruiken. Zo breng je in kaart of er een groot verschil in verbruik optreedt.

Waarom zou E10 onzuiniger zijn?

In de meeste premium brandstoffen zit geen ethanol, ondanks dat ze het etiket E5 (‘tot 5 procent ethanol’) dragen. In theorie moet je zuiniger kunnen rijden op brandstof zonder ethanol, omdat de energiedichtheid hoger is. Zie het als het eten van roomboter of margarine. In roomboter (E5) zitten meer calorieën dan in margarine (E10), en je kunt dus verder lopen op één hap.

Bij auto’s (en andere apparaten) die niet tegen E10 kunnen is het trouwens heel simpel: daar is het altijd rendabeler om E5 te tanken. De kosten van een reparatie aan je brandstofsysteem zullen altijd vele malen hoger liggen dan de meerprijs van premium brandstoffen. Er zijn zelfs gevallen bekend van auto’s die volledig affikten door een brandstoflekkage.

Hieronder zie je de tabel met de kosten per 100 kilometer, ingedeeld naar brandstof en verbruik. We pakken eerst de huidige brandstofprijs en daarna die van juni 2019, zoals vermeld bij United Consumers. Wanneer je het verbruik van jouw auto op beide brandstoffen noteert (of inschat), kun je hier zien wat het uitmaakt qua kosten. Onze voorspelling: niet heel veel, maar wel in het voordeel van E5.

Kosten per 100 kilometer bij E10 en E5

Euro 95 E10 – januari 2020 Premium E5 – januari 2020
€ 1,822/liter € 1,898/liter
l/100 km €/100 km €/100 km
4 7,288 7,592
4,25 7,7435 8,0665
4,5 8,199 8,541
4,75 8,6545 9,0155
5 9,11 9,49
5,25 9,5655 9,9645
5,5 10,021 10,439
5,75 10,4765 10,9135
6 10,932 11,388
6,25 11,3875 11,8625
6,5 11,843 12,337
6,75 12,2985 12,8115
7 12,754 13,286
7,25 13,2095 13,7605
7,5 13,665 14,235
7,75 14,1205 14,7095
8 14,576 15,184
8,25 15,0315 15,6585
8,5 15,487 16,133
8,75 15,9425 16,6075
9 16,398 17,082
9,25 16,8535 17,5565
9,5 17,309 18,031
9,75 17,7645 18,5055
10 18,22 18,98
Euro 95 E10 – juni 2019 Premium E5 – juni 2019
€ 1,735/liter € 1,804/liter
l/100 km €/100 km €/100 km
4 6,94 7,216
4,25 7,37375 7,667
4,5 7,8075 8,118
4,75 8,24125 8,569
5 8,675 9,02
5,25 9,10875 9,471
5,5 9,5425 9,922
5,75 9,97625 10,373
6 10,41 10,824
6,25 10,84375 11,275
6,5 11,2775 11,726
6,75 11,71125 12,177
7 12,145 12,628
7,25 12,57875 13,079
7,5 13,0125 13,53
7,75 13,44625 13,981
8 13,88 14,432
8,25 14,31375 14,883
8,5 14,7475 15,334
8,75 15,18125 15,785
9 15,615 16,236
9,25 16,04875 16,687
9,5 16,4825 17,138
9,75 16,91625 17,589
10 17,35 18,04
Reacties
  1. gerrit zegt op 16 januari 2020 om 17:39:

    ik had het ook a vlug in de gaten met mijn twingo ik moet die troep niet meer glukkig kunnen we hier in het dorp 98 tanken

  2. Rhk22463 zegt op 15 januari 2020 om 09:27:

    Ik heb een tijd de verbruikscijfers van mijn auto bijgehouden en constateer wel degelijk een groot nadeel van de E10: Op benzine zonder Bio-ethanol kom ik met gemak op 660 KM per volle tank. Tank ik echter E10 Euro95 dan kom ik nooit verder dan 449 KM op een volle tank. Schokkend zoals hij dan zuipt. Om nog maar niet te spreken van de rauwe loop als hij koud is, het lijkt wel een rammelende tractor en hij reageert niet vlot op het gas. Als ik dan ga rekenen wat mij een Shell V-Power per liter kost t.o.v. de Euro95 E10 dan is die meerprijs heel snel terugverdiend ! E10 is dus per afgelegde afstand veel duurder dan de Premium benzine. Wel even controleren welke premiums E5 feitelijk 0% bijvoegen anders krijg je alsnog maximaal 5% van die troep in je tank.

    • jan zegt op 16 januari 2020 om 20:22:

      welk merk en type auto heb je/

  3. A.Ninaber zegt op 13 januari 2020 om 22:16:

    Dit is pure diefstal van Rutte en consorten.Ze zeggen 1 Europa maar als het op belastingen aankomt stelen ze ons leeg

  4. Rick zegt op 12 januari 2020 om 22:16:

    Jullie zijn allemaal beetje zeikstralen. Ik tank al 8 jaar e10 in Duitsland in 2 verschillende auto’s. Ik heb nog nooit problemen mee gehad. Inderdaad het verbruik is iets hoger.

    • Ron zegt op 15 januari 2020 om 09:31:

      Pas op met het klakkeloos vergelijken met benzine over de grens. De E10 in Nederland is bij bepaalde merken van iets andere samenstelling/kwaliteit dan die in Duitsland of Belgie.

  5. Greenhopper zegt op 12 januari 2020 om 18:21:

    Ze willen iedereen aan het stroom hebben maar, vegeten de opkomst van waterstofgas.

  6. Ron zegt op 12 januari 2020 om 15:16:

    Ik tank voor mijn boot(inboard V-8) E5, voor mijn auto, voor mijn buitenboord motor, voor mijn aggregaat en nog nooit problemen gehad, alles loopt als een zonnetje.

  7. Patrick zegt op 12 januari 2020 om 07:56:

    LPG, dan heb je daar geen last van

  8. Aloys goossen zegt op 11 januari 2020 om 19:57:

    Rij al jaren e10geen enkel probleem

  9. N. Groen zegt op 11 januari 2020 om 19:39:

    Hey gasten, bedankt voor alle info!Ik weet nu zeker dat ik in Dsl. ga tanken! 👍

  10. Robert zegt op 11 januari 2020 om 19:22:

    Ik koop al jaren bijna geen benzine meer in NL. En nu helemaal niet meer. Mijn auto lust geen E10, dan gaat hij slecht lopen en 20% meer verbruiken. Ik haal nu E5 in Duitsland. Het ritje naar Kranenburg haal ik er makkelijk weer uit, scheelt vaak wel 30 cent per liter.

  11. Peter zegt op 11 januari 2020 om 12:49:

    De motor van mijn auto (ford fiesta 2019 1.1 niet geblazen) is een motor gefabriceerd voor E10. Echter de praktijk blijkt ánders…. verbruiik E5 740km op een volle tank eb met E10 mag ik blij zijn met 620km op een volle tank. Ik rijd 40d per jaar en de rijstijl is in de mix nog steeds het zelfde…. leg t maar uit

  12. Edze zegt op 11 januari 2020 om 10:01:

    Ford Mustang 1996, 369.000 km op de teller. Onlangs koppakking eruit, 1800 euro schade. Liep slecht, hield in bij gas geven. Nu Shell V Power. Na slechts 2 x V Power tanken meteen een beter gevoel.
    Bovendien, hoe kun je dit nog benzine noemen als er steeds meer troep doorheen gemengd wordt?

  13. Glenn zegt op 11 januari 2020 om 07:50:

    Als Diëtist wil ik toch een klein foutje in deze tekst corrigeren. Margarine en roomboter bevatten beiden rond de 80% vet en ook even veel kcal/kjoule/energie. Eerder zou de vergelijking gemaakt kunnen worden met roomboter en halvarine 🤗

  14. Marcel zegt op 11 januari 2020 om 00:16:

    Misschien begrijp ik de tabellen niet hoor. Maar zijn de tabellen omgewisseld?
    Bij de Euro 95 E10 is de prijst per kilometer in de tabel namelijk LAGER dan bij Euro 98 E5.
    Bij de 2020 tabel namelijk bij 10 € 18,22 per 100 km voor E10 en € 18,98 per 100km voor Super E5.

    Verder wordt ik echt niet goed van dit radicaal linkse geitenwollensokkenkabinet met hun klimaathoax. Er is geen klimaatprobleem. CO2 is goed voor planten, in het verleden zat er meer dan 5x zoveel meer CO2 in de lucht dan nu en het leven floreerde.
    Hoax om ons geld uit te trekken zoals hier weer blijkt. Plus dat een brandstof die je ONZUINIGER laat rijden juist slecht is voor het milieu.

    En op zich prima zo’n extra brandstof. Maar het wordt natuurlijk door de strot geduwd net als al die andere zogenaamd groene onzin.

    • Rudolf zegt op 12 januari 2020 om 18:48:

      Precies, het gaat om geld en de rest boeit hun niet.

  15. Kees Verstappen zegt op 10 januari 2020 om 22:40:

    Goddank woon ik vrij dicht bij de duitse grens. Ik heb snelle benzineauto’s met minstens 400 pk, die ga ik echt niet op E10 laten lopen want dat kan de motor schaden en de leidingen, dus ik tank nu in Duitsland, dat scheelt al gauw zo’n 30 cent per liter en het verbruik is dan ook geringer. Ongelofelijk dat gedram van de overheid in NL, waardoor jouw auto grote schade kan oplopen, want E5 is daar haast niet meer te krijgen en Vpower etc. is veel te duur.

  16. Patrick zegt op 10 januari 2020 om 16:42:

    Gebruikt duitsland ook ethanol in de brandstof ?

    • Rick zegt op 11 januari 2020 om 16:33:

      Ja en al heel lang.
      Daar hoor je dus nooit problemen.

      • rolf zegt op 12 januari 2020 om 23:09:

        Omdat de meeste Duitsers daar 98 of 95 zonder ethanol tanken ,in Duitsland heb je tenminste keuze aan de pomp ( euro98 , euro95 e10 , euro95)

  17. Rob Hoogendoorn zegt op 10 januari 2020 om 15:52:

    Oh, jullie ‘stupid’ burgers, snappen jullie dan niet, dat de overheid alle benzinemotoren rond 2030 wil vernietigen. Mocht het met E10 niet snel genoeg gaan, dan zal de overheid E10 spoedig vervangen door E20. Dit gaat natuurlijk ook weer ten koste van de natuur en wereldvoedselproductie. Lekker bezig hoor die Rutte.

    • Peter zegt op 10 januari 2020 om 16:06:

      Is niet het enige wat ie Rutte naar de klote helpt hier in NL

  18. Sjanet Steenbakkers zegt op 10 januari 2020 om 15:16:

    Hoe zit het met diesel?

    • Louis zegt op 10 januari 2020 om 18:34:

      Ligt er aan wat voor diesel,
      Maar de wat oudere lopen prima op een mix van diesel en afgewerkt frituurolie, slaolie, zonnebloem olie enz. Doosje halen bij de Aldi en mixen maar. Scheelt je een berg in accijns en compenseert voor die compleet belachelijke fijnstof toeslag

  19. Maarten zegt op 10 januari 2020 om 13:39:

    Als er straks een groot deel van de weggebruikers premium gaat tanken omdat dat voordeliger blijkt te zijn dan E10 (en bijkomend voordeel dat het minder slecht is voor de motor). Dan komt de overheid ongetwijfeld met argumenten dat premium vervuilender is waardoor ze het recht (denken te) hebben om hogere accijns te heffen. Met als gevolg dat premium rijden weer minder voordelig is als E10.

  20. Anoniem zegt op 10 januari 2020 om 13:12:

    Bij mij in het dorp kan ik gelukkig nog E5 tanken voor een redelijke prijs (~1.70/L), dus er komt absoluut geen E10 in. Ook al zou dat beter voor het milieu zijn, zou me erg weinig kunnen boeien.

  21. Ronald zegt op 10 januari 2020 om 12:03:

    Klassiekers kunnen er al helemaal niet tegen. Ethanol droogt rubber uit, maakt kunststoffen bros en tast electronica aan. Mijn ‘63-er Thunderbird heeft het al betaald met een kapotte tankvlotter(schellak van de weerstandsdraad opgelost)en een brandstofpomp(pomprubber gaar en kunststof in de pompkleppen tot gummi opgelost). Ik vertroetel hem nu met super98 E5 en rij nu 1:4 ipv 1:3. En geen alcoholdampen meer uit de Holley onder de kap! Brandgevaar!

    • Louis zegt op 10 januari 2020 om 18:40:

      Als je kunt, tank een firezone 102.
      Ik tank deze in mijn kadett 1.2 uit 1977. Geef toe, het kost wat maar als ik nu gas geef gebeurt er ook iets onder de motorkap. De trekkracht is veel beter, niet gemeten maar voor mijn gevoel 10 pk terug en zeker zuiniger.

      • Yuri zegt op 11 januari 2020 om 20:21:

        Die brandstof bestaat dus helaas niet meer. Zijn ze mee gestopt sinds de wetgeving veranderd is met de invoering van e10. Tanqyou stations verkopen wel nog 102.

  22. Ramdjan zegt op 10 januari 2020 om 10:54:

    Mijn auto reed 1 op 16 km. p/l en nu met de E10 en nu op 1 OP 12 km per liter

  23. Peter zegt op 10 januari 2020 om 09:25:

    Ik heb een Lancia Kappa 2.0 5cilinder en een Mitsubishi grandis 2.4 4cilinder beide gebruiken circa 20% meer op de E10 ga in Duitsland tanken is de E5 €0,28 goedkoper dan hier de E10

  24. TG zegt op 10 januari 2020 om 08:40:

    We kennen allemaal de uitgekookte plannen van onze roverheid maar we doen er niets tegen?
    Dus gewoon blijven betalen…

  25. Herman zegt op 10 januari 2020 om 07:44:

    Die hele e10 is de grootste fout die ze gemaakt hebben. veel bmw motoren, en andere merken met een aluminium onderblok hebben nikasil coating op de cilinderwand zitten dat er voor zorgt dat je slijtage minder is. Maar de ethanol zorgt er voor dat die coating zijn werking verliest.

    • Bram Alders zegt op 10 januari 2020 om 22:58:

      En als je die site van de overheid gebruikt om te zien of je bmw e10 kan tanken staat er dat alle modellen van bmw geschikt zijn. Ik blij dat ik ze standaard al niet geloof.

    • Peter zegt op 10 januari 2020 om 16:12:

      En je wordt NERGENS voor gewaarschuwd!!!

  26. Alexander zegt op 10 januari 2020 om 01:00:

    Verbruik chevrolet 6 cilinders was toen
    1: 11.2 is nu 1:6.4 dus moet vaker gaan tanken puur rotzooi dus vooral voor pakkingen en rubbers en roest in je tank door vocht aantrekking.

  27. peter zegt op 9 januari 2020 om 22:58:

    Lekker politiek spelletje om je die duurdere premium benzines door de strot te duwen meer accijns meer winst e10 of e5 premium scheelt in Nederland ongeveer 20 cent in Duitsland 2cent dus niks milieu maar puur om de poen

  28. Vic Asselberghs zegt op 9 januari 2020 om 21:37:

    Waarom weer die belachelijke “liter per 100 km”. Km per liter komt overeen met het eenhedenstelsel en met de praktijk. Voor de rest: zelf proefondervindelijk aangetoond dat verhaal klopt. Je kunt beter E5 rijden als je portemonnee en je auto je lief is.

  29. Pieno zegt op 9 januari 2020 om 21:20:

    We zitten ook al een tijdje te struggelen met onze Fiat Bravo. Hij loopt stroef. Houdt in als je verder in de versnelling doortrekt. Benzinetank reiniger gebruikt en weer E5 gaan tanken. Langzaam aan word het weer beter. Echt rommel die E10.

  30. Rien Deijkers zegt op 9 januari 2020 om 21:13:

    E10 is de grootste rotzooi die er bestaat voor onze voertuigen maar daar zitten die criminelen in Den Haag niet mee.
    Zelfs voor de nieuwere auto’s en motoren is het troep.

  31. Peter zegt op 9 januari 2020 om 21:12:

    Blogs de expert van Radar is de reductie geen 70% doch 7%. Bij een verhoogd verbruik is de effectieve milieuwinst dus verwaarloosbaar

  32. J. Bloemheuvel zegt op 9 januari 2020 om 20:58:

    Waarom praten wij hier over ONZUINIGER ipv over MINDER ZUINIG?

  33. Ellis zegt op 9 januari 2020 om 20:27:

    Mijn auto verbruikte, 1 op 15,5 en nu 1 op 12,5 dat is nog al een verschil.

  34. E10Rommel zegt op 9 januari 2020 om 19:28:

    Als je meer brandstof verbruikt stoot je ook meer CO2 uit. En als je minder kwaliteit brandstof verstookt die ook nog eens verontreinigd gaat je auto alleen maar onzuiniger rijden waardoor hij nog meer vervuild en er grote defecten ontstaan aan de motor. Lekker bedacht EU

    • J wingelaar zegt op 12 januari 2020 om 11:19:

      Ik merk het verbruik probleem niet zo erg omdat ik bij elke 20 liter E10 ruim een liter diesel bijmeng en in die liter diesel 50ml goede twee-tact olie premix! Het verbruik van mijn twingo hangt rond de 1:17 +\- maar heb nu wel mijn twijfels wat e10 brandstof betreft!!

    • Rob zegt op 9 januari 2020 om 20:12:

      Denk je nu echt dat het om de uitstoot gaat? Puur geldklopperij..

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws