Sinds oktober 2019 moeten peutbrouwers hun Euro 95-benzine verplicht aanlengen met 10 procent ethanol (E10), zodat de CO2-uitstoot van benzineauto’s met 70 procent afneemt. Een nobel streven, maar niet alle auto’s gaan erg lekker op het spul. Maar wat is nu de beste optie? E5 of E10? En welke brandstof is zuiniger, de Euro 98 met E5 of de Euro 95 met E10?

Veel mensen zeggen dat hun auto onzuiniger is geworden sinds ze E10 zijn gaan tanken. Daarom kiezen mensen voor de duurdere E5, omdat ze onder de streep goedkoper uit zijn. E5 betekent ‘maximaal 5 procent ethanol’, maar in de praktijk zit er vaak géén ethanol in. BP Ultimate en Shell V-Power zijn voorbeelden van E5. In de meeste gevallen is dit ook Euro 98.

Dus, E5 of 10, welke is zuiniger?

E10 is volgens de ANWB zo’n 8 procent onzuiniger dan E5. Dat betekent dus dat als je normaal 6,0 l/100 km verbruikt, je een verbruik kunt krijgen van 6,5 l/100 km. In theorie zou het dan dus al voordeliger zijn om E5 te tanken, in plaats van E10. Wil je weten of jij het beste Euro 95 of Euro 98 kunt tanken, lees dan eventjes een stukje verder.

In de praktijk is het lastiger te duiden of jouw auto zuiniger is op E10 of E5, omdat elke auto en elke benzinemotor anders is. Het grootste effect heb je zelf, met je rechtervoet. Het beste is om een paar keer E10 te tanken en daarna een paar keer E5 en dan je auto onder dezelfde omstandigheden te gebruiken. Zo breng je in kaart of er een groot verschil in verbruik optreedt.

Waarom zou E10 onzuiniger zijn?

In de meeste premium brandstoffen zit geen ethanol, ondanks dat ze het etiket E5 (‘tot 5 procent ethanol’) dragen. In theorie moet je zuiniger kunnen rijden op brandstof zonder ethanol, omdat de energiedichtheid hoger is. Zie het als het eten van roomboter of margarine. In roomboter (E5) zitten meer calorieën dan in margarine (E10), en je kunt dus verder lopen op één hap.

Wanneer E5 áltijd beter is dan E10

Bij auto’s (en andere apparaten) die niet tegen E10 kunnen is het trouwens heel simpel: daar is het altijd rendabeler om E5 te tanken. De kosten van een reparatie aan je brandstofsysteem zullen altijd vele malen hoger liggen dan de meerprijs van premium brandstoffen. Er zijn zelfs gevallen bekend van auto’s die volledig affikten door een brandstoflekkage.

Hieronder zie je de tabel met de kosten per 100 kilometer, ingedeeld naar brandstof en verbruik. Rij een paar tankjes met beide brandstoffen en noteer het verbruik van beide brandstoffen. Zo kun je zien wat goedkoper is per kilometer: E10 of E5. Het blijkt in ieder geval dat Euro 98 marginaal zuiniger hoeft te zijn om al rendabel te zijn.

E10 of E5: de kosten per kilometer

E10E5
1,992 per liter2,145 per liter
VerbruikKostenKosten
l/100 km€/100 km€/100 km
47,9688,58
4,258,4669,11625
4,58,9649,6525
4,759,46210,18875
59,9610,725
5,2510,45811,26125
5,510,95611,7975
5,7511,45412,33375
611,95212,87
6,2512,4513,40625
6,512,94813,9425
6,7513,44614,47875
713,94415,015
7,2514,44215,55125
7,514,9416,0875
7,7515,43816,62375
815,93617,16
8,2516,43417,69625
8,516,93218,2325
8,7517,4318,76875
917,92819,305
9,2518,42619,84125
9,518,92420,3775
9,7519,42220,91375
1019,9221,45
Benzineprijzen per 03/09/2023 | Bron: United Consumers

Reacties

  • deacon heeft op 5 juli 2022 geschreven:

    Maar in deze berekenings tabel houden jullie geen rekening met het feit dat je op 1L euro 98 meer kilometers rijdt dan op euro 95.
    Ik ben juist op zoek naar het verschil in verbruik. Als je dit mee rekent kan het best omslaan ten voordeel van E98.

    Reageer
  • Stephan heeft op 11 januari 2021 geschreven:

    Het prijsverschil klopt niet. In deze regio (Nijmegen) zijn de verschillen tusse E10 en E5 veel groter. Altijd 12cent en op actie dagen 16cent. E5 staat ook vaak niet op de borden of is niet aangeven.

    Reageer
  • Fred heeft op 11 januari 2021 geschreven:

    Nog een punt om voor e5 benzine te kiezen is dat e10 benzine bij langere stilstand van het voertuig (3 maanden en langer) veel sneller bederft met gevolgen voor het hele brandstofsysteem. Reserve jerrycans, winterstop motoren etc.

    Reageer
  • Duske heeft op 11 januari 2021 geschreven:

    Als ik het goed heb, klopt dit verslag niet in alle gevallen, als jouw auto geen brandstof sensoren heeft die kijken naar de ethanol-waardes kan hier toch geen verschil in gemaakt worden? Zover ik weet spuit en injector in per volume en niet kwa energiewaarde, hoe kan het dan zo zijn dat je er meer kilometers eruit kan halen?

    Zelf rij ik een wat oudere auto, misschien dat het wel toepasselijk is op nieuwere voertuigen?

    • Henk heeft op 27 mei 2021 geschreven:

      Heel simpel : aantal gereden kilometers delen door aantal getankte liters.
      Werkte 50 jaar geleden en nu nog !
      Vergeet de boordcomputer die klopt sowieso niet ( veelal te optimistisch)

      • Marnix heeft op 12 augustus 2021 geschreven:

        Na ongeveer 850 km te hebben gereden zit er tussen een eigen berekening en de boordcomputer 0.1 liter verschil op. De boordcomputer schat mijn verbruik iets hoger in. Skoda Fabia 12 tsi 90 pk Bouwjaar 2017.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Ro heeft op 10 januari 2021 geschreven:

    Motorfiets uit 1992 twee keer de carburateurs moeten laten uitbouwen en reinigen voordat ik er achter kwam dat het de E10 was die alle ellende veroorzaakte. E10 is voor dagelijks gebruik voertuig en E5 voor weinig gebruik is mijn conclusie.

    Reageer
  • Ewald heeft op 10 januari 2021 geschreven:

    Ik tank al jaren in Duitsland Super E5 (Vergelijkbaar met onze oude Euro 95), nergens last van 😁

    Reageer
  • Realist heeft op 17 april 2020 geschreven:

    De brandstof kosten vormen maar een relatief klein onderdeel van het totale kosten plaatje van de auto. Brandstof prijzen is meer emotie dan dat het de aandacht waard is, zeker vergeleken met afschrijving. Indien je zeker weet dat je wagen zuiniger is met E5, dan gewoon E5 tanken. Als er nauwelijks effect is, en je hebt een redelijk nieuwe wagen, dan kun je ook gewoon afwisselen met E10. Als je de tank nooit leeg reed (dat is ook niet aan te raden) en je wisselt af, dan is de tank nooit zonder E5. Lijkt me sterk dat de motor dan stuk gaat.

    Reageer
  • gerrit heeft op 16 januari 2020 geschreven:

    ik had het ook a vlug in de gaten met mijn twingo ik moet die troep niet meer glukkig kunnen we hier in het dorp 98 tanken

    Reageer
  • Rhk22463 heeft op 15 januari 2020 geschreven:

    Ik heb een tijd de verbruikscijfers van mijn auto bijgehouden en constateer wel degelijk een groot nadeel van de E10: Op benzine zonder Bio-ethanol kom ik met gemak op 660 KM per volle tank. Tank ik echter E10 Euro95 dan kom ik nooit verder dan 449 KM op een volle tank. Schokkend zoals hij dan zuipt. Om nog maar niet te spreken van de rauwe loop als hij koud is, het lijkt wel een rammelende tractor en hij reageert niet vlot op het gas. Als ik dan ga rekenen wat mij een Shell V-Power per liter kost t.o.v. de Euro95 E10 dan is die meerprijs heel snel terugverdiend ! E10 is dus per afgelegde afstand veel duurder dan de Premium benzine. Wel even controleren welke premiums E5 feitelijk 0% bijvoegen anders krijg je alsnog maximaal 5% van die troep in je tank.

    • jan heeft op 16 januari 2020 geschreven:

      welk merk en type auto heb je/

      Reageer
    Reageer
  • A.Ninaber heeft op 13 januari 2020 geschreven:

    Dit is pure diefstal van Rutte en consorten.Ze zeggen 1 Europa maar als het op belastingen aankomt stelen ze ons leeg

    Reageer
  • Rick heeft op 12 januari 2020 geschreven:

    Jullie zijn allemaal beetje zeikstralen. Ik tank al 8 jaar e10 in Duitsland in 2 verschillende auto’s. Ik heb nog nooit problemen mee gehad. Inderdaad het verbruik is iets hoger.

    • Henk heeft op 27 mei 2021 geschreven:

      Dat is nu juist het punt !
      ANWB : 2.5 tot 5% hoger.
      Bij 10 cent verschil speel je quitte en dan komt er iets in de tank wat voor de auto wel goed is.
      Bij jouw auto zal de volgende eigenaar dat probleem
      gaan merken.
      Bewezen is dat zelfs in moderne auto’s componenten in het brandstofcircuit sneller verslechteren door veelvuldig gebruik van E10.
      Het wagenpark is sneller aan vervanging toe door deze maatregel.
      Maar dat is kennelijk wat ze willen ten faveure van de stekkerauto’s.

      Reageer
    • Ron heeft op 15 januari 2020 geschreven:

      Pas op met het klakkeloos vergelijken met benzine over de grens. De E10 in Nederland is bij bepaalde merken van iets andere samenstelling/kwaliteit dan die in Duitsland of Belgie.

      Reageer
    Reageer
  • Greenhopper heeft op 12 januari 2020 geschreven:

    Ze willen iedereen aan het stroom hebben maar, vegeten de opkomst van waterstofgas.

    Reageer
  • Ron heeft op 12 januari 2020 geschreven:

    Ik tank voor mijn boot(inboard V-8) E5, voor mijn auto, voor mijn buitenboord motor, voor mijn aggregaat en nog nooit problemen gehad, alles loopt als een zonnetje.

    Reageer
  • Patrick heeft op 12 januari 2020 geschreven:

    LPG, dan heb je daar geen last van

    Reageer
  • Aloys goossen heeft op 11 januari 2020 geschreven:

    Rij al jaren e10geen enkel probleem

    Reageer
  • N. Groen heeft op 11 januari 2020 geschreven:

    Hey gasten, bedankt voor alle info!Ik weet nu zeker dat ik in Dsl. ga tanken! 👍

    • Frans heeft op 10 januari 2021 geschreven:

      Weet je wel dat in D per 1 jan de prijzen verhoogt zijn. Benzine is nu evenduur

      • B.Timmer heeft op 10 januari 2021 geschreven:

        Klopt niet E10 nu in Duitsland 1,37 en E5 1,40

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Robert heeft op 11 januari 2020 geschreven:

    Ik koop al jaren bijna geen benzine meer in NL. En nu helemaal niet meer. Mijn auto lust geen E10, dan gaat hij slecht lopen en 20% meer verbruiken. Ik haal nu E5 in Duitsland. Het ritje naar Kranenburg haal ik er makkelijk weer uit, scheelt vaak wel 30 cent per liter.

    • JW heeft op 10 januari 2021 geschreven:

      Maak van het prijsverschil maar 20 cent sinds de recente accijnsverhoging in D

      Reageer
    • Bastiaan heeft op 10 januari 2021 geschreven:

      Prijs van brandstof is per 2 januari in Duitsland verhoogd met ongeveer 15 cent.

      Reageer
    Reageer
  • Peter heeft op 11 januari 2020 geschreven:

    De motor van mijn auto (ford fiesta 2019 1.1 niet geblazen) is een motor gefabriceerd voor E10. Echter de praktijk blijkt ánders…. verbruiik E5 740km op een volle tank eb met E10 mag ik blij zijn met 620km op een volle tank. Ik rijd 40d per jaar en de rijstijl is in de mix nog steeds het zelfde…. leg t maar uit

    Reageer
  • Edze heeft op 11 januari 2020 geschreven:

    Ford Mustang 1996, 369.000 km op de teller. Onlangs koppakking eruit, 1800 euro schade. Liep slecht, hield in bij gas geven. Nu Shell V Power. Na slechts 2 x V Power tanken meteen een beter gevoel.
    Bovendien, hoe kun je dit nog benzine noemen als er steeds meer troep doorheen gemengd wordt?

    Reageer
  • Glenn heeft op 11 januari 2020 geschreven:

    Als Diëtist wil ik toch een klein foutje in deze tekst corrigeren. Margarine en roomboter bevatten beiden rond de 80% vet en ook even veel kcal/kjoule/energie. Eerder zou de vergelijking gemaakt kunnen worden met roomboter en halvarine 🤗

    Reageer
  • Marcel heeft op 11 januari 2020 geschreven:

    Misschien begrijp ik de tabellen niet hoor. Maar zijn de tabellen omgewisseld?
    Bij de Euro 95 E10 is de prijst per kilometer in de tabel namelijk LAGER dan bij Euro 98 E5.
    Bij de 2020 tabel namelijk bij 10 € 18,22 per 100 km voor E10 en € 18,98 per 100km voor Super E5.

    Verder wordt ik echt niet goed van dit radicaal linkse geitenwollensokkenkabinet met hun klimaathoax. Er is geen klimaatprobleem. CO2 is goed voor planten, in het verleden zat er meer dan 5x zoveel meer CO2 in de lucht dan nu en het leven floreerde.
    Hoax om ons geld uit te trekken zoals hier weer blijkt. Plus dat een brandstof die je ONZUINIGER laat rijden juist slecht is voor het milieu.

    En op zich prima zo’n extra brandstof. Maar het wordt natuurlijk door de strot geduwd net als al die andere zogenaamd groene onzin.

    • EddePet heeft op 10 januari 2021 geschreven:

      Blijkbaar was biologie niet je sterkste vak…Scheikunde ook niet.

      Met dit getoonde kennisgebrek is het diskwalificeren van wetenschappelijke feiten over CO2 en stikstof en de invloed op atmosfeer en biodiversiteit niet anders dan oliedom te noemen.

      Maar als je denkt dat milieuverontreiniging het beste is dat deze aardbol had kunnen overkomen en het leven vooral uit hoaxes bestaat… Dan is er weinig hoop dat je ook maar iets aanneemt om uit je eigen comfortabele bubble te komen.

      Reageer
    • Rudolf heeft op 12 januari 2020 geschreven:

      Precies, het gaat om geld en de rest boeit hun niet.

      Reageer
    Reageer
  • Kees Verstappen heeft op 10 januari 2020 geschreven:

    Goddank woon ik vrij dicht bij de duitse grens. Ik heb snelle benzineauto’s met minstens 400 pk, die ga ik echt niet op E10 laten lopen want dat kan de motor schaden en de leidingen, dus ik tank nu in Duitsland, dat scheelt al gauw zo’n 30 cent per liter en het verbruik is dan ook geringer. Ongelofelijk dat gedram van de overheid in NL, waardoor jouw auto grote schade kan oplopen, want E5 is daar haast niet meer te krijgen en Vpower etc. is veel te duur.

    Reageer
  • Patrick heeft op 10 januari 2020 geschreven:

    Gebruikt duitsland ook ethanol in de brandstof ?

    • Rick heeft op 11 januari 2020 geschreven:

      Ja en al heel lang.
      Daar hoor je dus nooit problemen.

      • rolf heeft op 12 januari 2020 geschreven:

        Omdat de meeste Duitsers daar 98 of 95 zonder ethanol tanken ,in Duitsland heb je tenminste keuze aan de pomp ( euro98 , euro95 e10 , euro95)

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Rob Hoogendoorn heeft op 10 januari 2020 geschreven:

    Oh, jullie ‘stupid’ burgers, snappen jullie dan niet, dat de overheid alle benzinemotoren rond 2030 wil vernietigen. Mocht het met E10 niet snel genoeg gaan, dan zal de overheid E10 spoedig vervangen door E20. Dit gaat natuurlijk ook weer ten koste van de natuur en wereldvoedselproductie. Lekker bezig hoor die Rutte.

    • Peter heeft op 10 januari 2020 geschreven:

      Is niet het enige wat ie Rutte naar de klote helpt hier in NL

      Reageer
    Reageer
  • Sjanet Steenbakkers heeft op 10 januari 2020 geschreven:

    Hoe zit het met diesel?

    • Louis heeft op 10 januari 2020 geschreven:

      Ligt er aan wat voor diesel,
      Maar de wat oudere lopen prima op een mix van diesel en afgewerkt frituurolie, slaolie, zonnebloem olie enz. Doosje halen bij de Aldi en mixen maar. Scheelt je een berg in accijns en compenseert voor die compleet belachelijke fijnstof toeslag

      • JW heeft op 10 januari 2021 geschreven:

        Een liter zonnebloemolie kost ongeveer evenveel als een liter diesel. Dan ga je toch niet lopen knoeien?

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Maarten heeft op 10 januari 2020 geschreven:

    Als er straks een groot deel van de weggebruikers premium gaat tanken omdat dat voordeliger blijkt te zijn dan E10 (en bijkomend voordeel dat het minder slecht is voor de motor). Dan komt de overheid ongetwijfeld met argumenten dat premium vervuilender is waardoor ze het recht (denken te) hebben om hogere accijns te heffen. Met als gevolg dat premium rijden weer minder voordelig is als E10.

    Reageer
  • Anoniem heeft op 10 januari 2020 geschreven:

    Bij mij in het dorp kan ik gelukkig nog E5 tanken voor een redelijke prijs (~1.70/L), dus er komt absoluut geen E10 in. Ook al zou dat beter voor het milieu zijn, zou me erg weinig kunnen boeien.

    • Nans heeft op 18 juni 2021 geschreven:

      hoi Anoniem, welk dorp is dat?????

      Reageer
    Reageer
  • Ronald heeft op 10 januari 2020 geschreven:

    Klassiekers kunnen er al helemaal niet tegen. Ethanol droogt rubber uit, maakt kunststoffen bros en tast electronica aan. Mijn ‘63-er Thunderbird heeft het al betaald met een kapotte tankvlotter(schellak van de weerstandsdraad opgelost)en een brandstofpomp(pomprubber gaar en kunststof in de pompkleppen tot gummi opgelost). Ik vertroetel hem nu met super98 E5 en rij nu 1:4 ipv 1:3. En geen alcoholdampen meer uit de Holley onder de kap! Brandgevaar!

    • Louis heeft op 10 januari 2020 geschreven:

      Als je kunt, tank een firezone 102.
      Ik tank deze in mijn kadett 1.2 uit 1977. Geef toe, het kost wat maar als ik nu gas geef gebeurt er ook iets onder de motorkap. De trekkracht is veel beter, niet gemeten maar voor mijn gevoel 10 pk terug en zeker zuiniger.

      • Yuri heeft op 11 januari 2020 geschreven:

        Die brandstof bestaat dus helaas niet meer. Zijn ze mee gestopt sinds de wetgeving veranderd is met de invoering van e10. Tanqyou stations verkopen wel nog 102.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Ramdjan heeft op 10 januari 2020 geschreven:

    Mijn auto reed 1 op 16 km. p/l en nu met de E10 en nu op 1 OP 12 km per liter

    Reageer
  • Peter heeft op 10 januari 2020 geschreven:

    Ik heb een Lancia Kappa 2.0 5cilinder en een Mitsubishi grandis 2.4 4cilinder beide gebruiken circa 20% meer op de E10 ga in Duitsland tanken is de E5 €0,28 goedkoper dan hier de E10

    Reageer
  • TG heeft op 10 januari 2020 geschreven:

    We kennen allemaal de uitgekookte plannen van onze roverheid maar we doen er niets tegen?
    Dus gewoon blijven betalen…

    Reageer
  • Herman heeft op 10 januari 2020 geschreven:

    Die hele e10 is de grootste fout die ze gemaakt hebben. veel bmw motoren, en andere merken met een aluminium onderblok hebben nikasil coating op de cilinderwand zitten dat er voor zorgt dat je slijtage minder is. Maar de ethanol zorgt er voor dat die coating zijn werking verliest.

    • Bram Alders heeft op 10 januari 2020 geschreven:

      En als je die site van de overheid gebruikt om te zien of je bmw e10 kan tanken staat er dat alle modellen van bmw geschikt zijn. Ik blij dat ik ze standaard al niet geloof.

      Reageer
    • Peter heeft op 10 januari 2020 geschreven:

      En je wordt NERGENS voor gewaarschuwd!!!

      Reageer
    Reageer
  • Alexander heeft op 10 januari 2020 geschreven:

    Verbruik chevrolet 6 cilinders was toen
    1: 11.2 is nu 1:6.4 dus moet vaker gaan tanken puur rotzooi dus vooral voor pakkingen en rubbers en roest in je tank door vocht aantrekking.

    Reageer
  • peter heeft op 9 januari 2020 geschreven:

    Lekker politiek spelletje om je die duurdere premium benzines door de strot te duwen meer accijns meer winst e10 of e5 premium scheelt in Nederland ongeveer 20 cent in Duitsland 2cent dus niks milieu maar puur om de poen

    Reageer
  • Vic Asselberghs heeft op 9 januari 2020 geschreven:

    Waarom weer die belachelijke “liter per 100 km”. Km per liter komt overeen met het eenhedenstelsel en met de praktijk. Voor de rest: zelf proefondervindelijk aangetoond dat verhaal klopt. Je kunt beter E5 rijden als je portemonnee en je auto je lief is.

    Reageer
  • Pieno heeft op 9 januari 2020 geschreven:

    We zitten ook al een tijdje te struggelen met onze Fiat Bravo. Hij loopt stroef. Houdt in als je verder in de versnelling doortrekt. Benzinetank reiniger gebruikt en weer E5 gaan tanken. Langzaam aan word het weer beter. Echt rommel die E10.

    Reageer
  • Rien Deijkers heeft op 9 januari 2020 geschreven:

    E10 is de grootste rotzooi die er bestaat voor onze voertuigen maar daar zitten die criminelen in Den Haag niet mee.
    Zelfs voor de nieuwere auto’s en motoren is het troep.

    Reageer
  • Peter heeft op 9 januari 2020 geschreven:

    Blogs de expert van Radar is de reductie geen 70% doch 7%. Bij een verhoogd verbruik is de effectieve milieuwinst dus verwaarloosbaar

    Reageer
  • J. Bloemheuvel heeft op 9 januari 2020 geschreven:

    Waarom praten wij hier over ONZUINIGER ipv over MINDER ZUINIG?

    Reageer
  • Ellis heeft op 9 januari 2020 geschreven:

    Mijn auto verbruikte, 1 op 15,5 en nu 1 op 12,5 dat is nog al een verschil.

    Reageer
  • E10Rommel heeft op 9 januari 2020 geschreven:

    Als je meer brandstof verbruikt stoot je ook meer CO2 uit. En als je minder kwaliteit brandstof verstookt die ook nog eens verontreinigd gaat je auto alleen maar onzuiniger rijden waardoor hij nog meer vervuild en er grote defecten ontstaan aan de motor. Lekker bedacht EU

    • J wingelaar heeft op 12 januari 2020 geschreven:

      Ik merk het verbruik probleem niet zo erg omdat ik bij elke 20 liter E10 ruim een liter diesel bijmeng en in die liter diesel 50ml goede twee-tact olie premix! Het verbruik van mijn twingo hangt rond de 1:17 +\- maar heb nu wel mijn twijfels wat e10 brandstof betreft!!

      Reageer
    • Rob heeft op 9 januari 2020 geschreven:

      Denk je nu echt dat het om de uitstoot gaat? Puur geldklopperij..

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear