Best veel opties bij auto’s klinken als grote onzin, tot je ze een keer zelf ervaart. Als je een keer met (goed afgestelde) automatische ruitenwissers hebt gereden, wil je nooit meer zonder. Of zoiets simpels als stuurverwarming. En stiekem geldt hetzelfde voor de hoogpolige schapenwollen vloermatten van Rolls-Royce. En wie weet vallen verwarmde gordels straks ook wel in deze categorie.
Jazeker, het klinkt als een overbodige luxe, maar verwarmde gordels kennen blijkbaar veel voordelen. Het bedrijf ZF, dat je vooral kent van de versnellingsbakken, ontwikkelt momenteel gordelverwarming. Gelukkig laten ze de kans niet onbenut om de woordgrap heat belts te maken. Blijkbaar is de innovatie heel efficiënt, maar helpt het ook bij de veiligheid.
Gordelverwarming is veiliger in de winter
In plaats van de volledige cabine te verwarmen, zouden gordels alleen de inzittenden direct verwarmen. Op een koude dag zou dit bij een elektrische auto tot wel 15 procent actieradius kunnen schelen. Nog een bijkomend voordeel is dat de inzittenden hun dikke winterjas moeten uitdoen om de warmte voelen, en dit is weer een stuk veiliger bij een ongeluk.
De verwarmde gordels werken voor de passagiers niet anders dan ouderwetse riemen. In de stof van de gordel zitten warmtegeleiders verwerkt, die min of meer hetzelfde werken als de stoel- en stuurverwarming. De riemen met gordelverwarming zullen uiteraard net zo veilig moeten zijn als de koude varianten.
Of autofabrikanten zich al hebben gemeld voor de gordelverwarming, is nog niet bekend. Volgens ZF is het voor fabrikanten een kleine moeite om de innovatie te integreren in nieuwe modellen.
Hoe heet dat metalen ding aan de gordel eigenlijk?
Ook iets wat je je nog nooit afvroeg
Reacties