Na een spannende sprintkwalificatie en een minstens zo spannend begin van de sprintrace leken de McLarens dit weekend het leven van Verstappen erg moeilijk te kunnen maken. Maar aan die gedachte maakte Max Verstappen genadeloos een einde. Bij de kwalificatie was Verstappen ruim vier tienden sneller dan wie dan ook.

Maar dat was gisteren. Toen ging het over de snelheid van de auto’s over één ronde. Hoe is dat 71 ronden op de Red Bull Ring? We gaan er nu achter komen tijdens de GP van Oostenrijk 2024. Verstappen begint dus op pole voor Norris en Russell. Guanyu Zhou heeft aan zijn auto laten sleutelen en start vanuit de pitlane.

Start van de GP van Oostenrijk 2024

Het duurt langer dan normaal voordat de lampen uit gaan, maar wanneer ze eindelijk doven, is Verstappen het beste weg. Norris moet verdedigen ten opzichte van Russell en Sainz richting bocht één. Pérez, Leclerc en Piastri erachter gaan ook gebroederlijk naast elkaar richting de eerste knik. De voorste auto’s houden het schoon, maar achter hen raakt Leclerc de wieldop van Piastri’s McLaren en verliest een deel van zijn voorvleugel. Hij moet na de eerste ronde naar binnen voor een nieuwe neus.

Gedurende de eerste ronde loopt Verstappen al weg bij de concurrentie. Daarbij wordt hij geholpen door Russell die het leven van Norris zuur maakt. Pérez en Piastri strijden om P6. In bocht vier wil Pérez aan de binnenkant voorbij aan de Australische coureur. Pérez laat te weinig ruimte over aan de buitenkant en dwingt Piastri daarmee in het grind.

Verstappen neemt afstand

Verstappen doet vooraan waar hij het allerbeste in is: wegrijden van de concurrentie. Na vier ronden is het verschil 1,8 seconden en drie ronden later is de voorsprong zelfs drie seconden groot. Norris rijdt grotendeels in niemandsland omdat achter hem de twee Mercedessen het aan de stok met elkaar hebben. Piastri pakt tussendoor nog Pérez terug. Niet door hem van de baan te duwen, maar met een erg knappe inhaalactie via de buitenkant van bocht 6.

Tussen ronde 10 en 20 komen de eerste auto’s binnen voor een bandenwissel. Al snel blijkt dat de harde band erg lang nodig heeft om op te warmen en daarna ook niet veel snelheid in zich hebben. Leclerc komt zelfs nog een extra keer binnen om van hard naar medium te wisselen.

Toch blijven er rijders wisselen van de medium naar de harde band. Norris krijgt het bericht om zo goed mogelijk op zijn banden te letten, omdat deze stint erg belangrijk gaat zijn voor het verdere verloop van de race. Zijn achterstand op Verstappen blijft rondenlang steken op zo’n vijf seconden.

Verstappen en Norris komen binnen

Aan het einde van ronde 23 krijgt Verstappen het bericht om naar binnen te komen. Op hetzelfde moment komt ook Norris binnen. Beide auto’s krijgen nieuwe harde banden. Verstappen komt uit zijn pitbox precies op het moment dat Norris langs het Red Bull-team rijdt. Norris moet in de remmen om Verstappen te ontwijken. Volgens de wedstrijdleiding is het allemaal veilig verlopen en krijgt Verstappen geen straf.

Russell is op de derde plaats gewisseld van mediums, naar mediums. Je zou denken dat de Mercedes tijd moet kunnen winnen op zijn twee voorgangers, maar het tegenovergestelde is waar. Verstappen gaat vrolijk verder met het verschil vergroten naar ruim acht seconden en Norris houdt Russel meer dan zeven seconden achter zich.

Verstappen heeft een inkakker

Rond ronde 40 meldt Verstappen dat zijn banden ineens heel slecht zijn en hij heeft geen idee waarom. Norris wint vanaf dat moment ook een aantal tienden per ronde. De ene ronde zijn het er één of twee, en ander ronde komt Norris ineens 0,7 seconden dichterbij. ‘Ik kan dit achter mij niet lang voorblijven maat’, zegt Verstappen tegen zijn engineer.

Verstappen refereert aan de twee Haas-auto’s achter hem die op een ronde achterstand staan, maar wel minstens zo snel zijn als de raceleider. Magnussen en Hülkenberg mogen Verstappen inhalen zolang het veilig gaat. Verstappen wil natuurlijk voor de achterblijvers blijven, maar moet daarvoor meer van zijn banden vragen dan hij gepland had op dit moment. Ook Norris heeft het lastig met achterblijvers. Daardoor wordt het gat weer zeven seconden.

Verstappen en Norris komen weer samen binnen

‘De banden zijn vern**kt’, roept Verstappen naar zijn team. Het is met twintig ronden te gaan tijd om te wisselen. Het linkerachterwiel komt niet zo lekker los van de auto als anders waardoor Verstappen en stop heeft van 6,5 seconden. Norris doet maar 2,6 seconden over zijn stop en loopt dus flink in. In de eerste ronde na de bandenwissel maakt Verstappen nog een remfout in bocht vier waardoor Norris nog wat dichterbij komt.

Eindelijk komt de race los. Zolang leek het erop alsof Verstappen hier met tien seconden zou winnen, maar nu is de realiteit heel anders. Norris blijft binnen een seconde van Verstappen en mag dus zijn achtervleugel openen. Net als bij de sprintrace is de McLaren in het begin van de stint sneller op gebruikte mediums. Norris moet gauw een inhaalactie plaatsen voordat hij te lang in de vieze lucht van Verstappen zit.

Verstappen vs Norris voor de overwinning

Norris probeert een inhaalactie in bocht 3, maar wordt op het laatste moment afschermt door Verstappen. Norris is niet blij met de manier waarop Verstappen verdedigt en roept de stewards op om in te grijpen. Dat doet de wedstrijdleiding niet. Verstappen meldt tussendoor dat het voelt alsof er iets mis is met de auto. Hij heeft totaal geen grip meer.

In ronde 59 gaat Norris wel voorbij Verstappen in bocht 3, maar Norris blokkeert zijn remmen en schiet van de baan. Hij houdt in eerste instantie de leiding, maar weet dat hij de positie weer moet teruggeven en doet dat dan ook een bocht later. Norris blijft ontevreden met de manier waarop Verstappen verdedigt.

In de 61e ronde probeert Norris het eens in een bocht later. Wederom sluit Verstappen de deur. Een ronde later is een herhaling van zetten. Ronde 63 en Norris probeert het nog eens in bocht 3. Norris zit aan de binnenkant en duwt Verstappen buiten de baan. Beide coureurs klagen over elkaars rijkunsten.

Contact tussen Verstappen en Norris!

Een rondje later duikt Norris weer aan de buitenkant van Verstappen. De twee gunnen elkaar geen millimeter meer. Verstappen schuift langzaam naar links waar de baan ophoudt voor Norris. Het onvermijdelijke gebeurt: de twee raken elkaar! De band van Verstappen komt van los van de velg en ook Norris heeft een schade. Een van zijn banden is lek geraakt bij het contact.

De twee kemphanen kruipen richting de pits voor een nieuwe set banden. Verstappen wisselt naar zachte banden. De stewards beoordelen dat Verstappen verkeerd zat en geven de Red Bull-coureur een straf van tien seconden. Bij Norris blijkt er meer schade te zijn. Hij schakelt de motor uit en valt uit. Norris zal er behoorlijk de pee in hebben.

Russell neemt de leiding over en wint

Door de botsende Verstappen en Norris krijgt Russell de leiding in zijn schoot geworpen. Hij heeft een voorsprong van ruim twee seconden op Piastri en Sainz. Russell hoeft de auto alleen nog naar huis te brengen en doet dat. Mercedes wint de GP van Oostenrijk 2024 op een bizarre manier. Er zal wel een bedankje uitgaan naar Verstappen en Norris. Verstappen komt terug op P5 en blijft daar ondanks zijn straf. Wat lang leek op een gemakkelijke overwinning is veranderd in een vijfde stek.

Uitslag van de GP van Oostenrijk 2024

  1. Russell
  2. Piastri
  3. Sainz
  4. Hamilton
  5. Verstappen
  6. Hülkenberg
  7. Pérez
  8. Magnussen
  9. Ricciardo
  10. Gasly
  11. Leclerc
  12. Ocon
  13. Stroll
  14. Albon
  15. Tsunoda
  16. Bottas
  17. Zhou
  18. Alonso
  19. Sargeant
  20. Norris

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)