Het is een mooie moment: na jarenlang hard werken heb je eindelijk promotie gemaakt en je mag nu ook een auto van de zaak. Vroeger was een rijtuig op de BV een teken dat je het goed deed. Sociaal gezien stond je net eventjes hoger op de ladder. Echter, Greenpeace ziet de auto van zaak als ‘sociaal schadelijk’ en niet meer van deze tijd. Maak je geen zorgen, de organisatie vindt het ecologisch ook niet verantwoord. Dat meldt het Duitse Heise Auto’s.

Er is momenteel een bijeenkomst van organisaties uit de autobranche om het te hebben over hoe er meer EV’s verkocht kunnen worden. In veel landen zijn de subsidies voor EV’s stopgezet. In Nederland verdwijnen de geldprikkels als sneeuw voor de zon en ook in Duitsland zijn schone maatregelen net zo schaars als Puff Daddy-fans die hun idool door dik en dun blijven steunen.

Auto van de zaak ‘sociaal schadelijk’, geld moet naar kleine EV’s

Net als in Nederland viel er in Duitsland een voordeeltje te halen als je een dikke stekkerauto van de zaak mocht uitzoeken. Dat vinden de milieuorganisaties niet wenselijk en ‘sociaal schadelijk’. Het is dus kennelijk niet meer van deze tijd. Als er meer geld beschikbaar gaat komen voor duurzame mobiliteit, moet dat niet gaan naar een Porsche Taycan of Mercedes EQS. Greenpeace wil dat de subsidies alleen gaan naar de kleine, goedkope auto’s onder de 30.000 euro.

Volkswagen ID.2all schuin achter

Greenpeace wil liever financiële prikkels zodat iedereen een goedkope EV kan kopen. Dit betekent dat de massa dan in een compacte, efficiënte en sociaal geaccepteerde auto kan rijden. Greenpeace heeft ook een plan over hoe de overheid dit moet bekostigen: haal het weg bij de rijken. Over auto’s met een grote vervuilende motor moet men een hoge ‘registratiebelasting’ betalen.

De steun is ook goed voor de Duitse werkgelegenheid

Een andere reden voor deze bijeenkomst is omdat het niet denderend gaat met de Duitse autoindustrie. Met name bij Volkswagen zijn er zorgen. Het feit dat er nog niet voldoende kleine elektrische auto’s worden verkocht is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook voor de Duitse autoindustrie. Het kan een gevaar zijn voor de werkgelegenheid als de Duitse fabrikanten minder auto’s verkopen.

Lees ook: het gaat slechter met Volkswagen dan dat we dachten, nog meer bezuinigingen

De Duitse minister Robert Habeck staat dan ook klaar met een paar cheques om de gehavende industrie weer een boost te geven. Het lijkt erop neer te komen dat de op komst zijnde ID.2 met enorme subsidies een gigantisch succes moet gaan worden in Duitsland. De SPD-fractie stelt een slooppremie van 6.000 euro voor om mensen in een kleine EV te rijden. Bij de top worden de plannen alleen voorgesteld. Er moet daarna een wetsvoorstel worden gemaakt en vervolgens goedgekeurd.

Reacties

  • Best grappig heeft op 24 september 2024 geschreven:

    De directrice van Greenpeace rijdt zelf ook in zo’n zogenaamde asociale dure EV:
    https://www.parool.nl/amsterdam/marieke-vellekoop-directeur-van-greenpeace-echt-helemaal-niemand-heeft-een-privejet-nodig~b46c75db/

    Er is helemaal niets mis met die auto’s, wel met de hypocrisie van Greenpeace.

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 24 september 2024 geschreven:

    Ik vind Greenpeace schadelijk.

    • Maarten heeft op 24 september 2024 geschreven:

      Het is heel simpel, het artikel omschrijft het al. Het is de worst die voor wordt gehouden aan werknemers om ze te binden.

      Als je dan eindelijk aan de beurt bent, vind je dat het “jouw tijd is om te eten”. Die stoelendans en/of apenheuvel zien we bij elk bedrijf en de auto weerspiegeld waar jij staat op de rangorde. Daarom is het belangrijk voor veel mensen.

      Maar Greenpeace kijkt niet naar ego’s of “wie (denkt) recht te hebben op”.

      Greenpeace kijkt strict naar de milieu belasting, en surprise surprise, ze hebben er een andere mening / kijk op.

      Je kan nu vinden dat hun kijk anders is dan die van jezelf, maar sat neemt niet weg dat ze vanuit milieu technisch oogpunt, wel een punt hebben.

      Daarbij geld ook, de baas moet eerst het goede voorbeeld geven, dus weg die range Rover van 3000kg en gewoon een bescheiden EV rijden.
      Daarna de rest van het personeel.

      Reageer
    Reageer
  • Dave heeft op 24 september 2024 geschreven:

    “Greenpeace wil dat de subsidies alleen gaan naar de kleine, goedkope auto’s onder de 30.000 euro”.
    Ik ben vóór EV’s en geen liefhebber van enorme bakken.

    Maar met deze grens ben je wel alle realiteitszin kwijt.
    Met een minimaal bereik van 300 km en een maximum bedrag van 35k heb je op dit moment keus uit de R5, een MG of een BYD. En die laatste 2 zullen met de nieuwe regels op Chinese import vermoedelijk nog flink in prijs stijgen.

    Blijft de R5 over.
    Wat zal het mooi worden op de weg met al die kleuren!

    Reageer
  • Wij van WC-eend heeft op 23 september 2024 geschreven:

    Dus de Greenpeace mensen die liever protesteren dan werken, vinden het vervelend als mensen die wel werken -en bijdragen aan de maatschappij- daarvoor beloond worden?

    Typisch een geval van een keer in de spiegel kijken voor je over anderen gaat klagen.

    • Gratis advies heeft op 24 september 2024 geschreven:

      Wat een bezopen aanname dat ze bij Greenpeace niet werken. Als dat inderdaad zo was hadden we nooit van hun gehoord. Mag ik ook een aanname doen? Jij denkt nooit na en he hebt alle bekrompen denkbeelden van je pappie overgenomen.

      • @gratis advies heeft op 24 september 2024 geschreven:

        Hallo Boomer.

        Reageer
      Reageer
    • René heeft op 24 september 2024 geschreven:

      Begrijpend lezen is ook een vak. Greenpeace heeft er een probleem mee dat er ook stimulans is voor EV’s van een ton of meer. Terecht toch? Als je zo’n auto kunt rijden, kun je dat het ook wel zonder greep uit de subsidiepot.

      Dan blijft er meer geld over voor Henk en Ingrid met hun modale EV.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)