Wie naar Duitsland reist, krijgt te maken met grenscontroles. Dat is tegenwoordig een dingetje. Er zijn een paar Nederlanders die in het noorden van het land met een zaklamp rondlopen, maar daar hebben we het niet over. Het gaat nu om het verkeer van Nederland naar Duitsland. Als je over de bekende snelweg gaat – de A12 die over gaat naar de 3 – dan kom je automatisch terecht bij een controle. Wat blijkt: deze ontwijken heeft geen zin. Dat zegt de ANWB.

De controles zijn namelijk redelijk ingrijpend. Het is op de A12 sowieso vrij druk. Een groot gedeelte van Midden-Nederland gaat namelijk dáár de grens over en het is helaas niet zo dat de grenscontrole facultatief is. Je wordt van de snelweg gedirigeerd. Dan moet je langs een tent rijden en met een beetje mazzel mag je doorrijden. Zo niet, dan gaan ze je even controleren.

Waarom kan ik beter niet de grenscontrole ontwijken?

Ach ja, heel vroeger waren we niet anders gewend. Zo ging je nu eenmaal op vakantie. Net als vroeger waren er mogelijkheden om de grens te ontwijken. Je kan van de snelweg afgaan, binnendoor over de grens rijden en dan zo snel mogelijk weer de snelweg op. Het nadeel is dat jij waarschijnlijk niet de enige bent met dit lumineuze idee. Volgens de ANWB heeft het totaal geen zin. De kleine wegen bij de dorpen Elten, Beek en Babberich zijn namelijk absoluut niet berekend op grote hoeveelheden verkeer.

Als je de grenscontrole gaat ontwijken, mis je deze oprit natuurlijk wel
Als je de grenscontrole gaat ontwijken, mis je deze oprit natuurlijk wel

Het zijn kleine dorpjes met kleine, smalle wegen. Dus als daar ineens allemaal Volvo’s met dakkoffers en Audi’s met haast gaan rijden, slibt de weg in no-time dicht. Dat is dus precies wat er op dit moment gebeurt. Dat doet overigens niet bij iedereen ‘bewust’. In veel gevallen zijn het de navigatie-apps die de automobilisten op een andere route wijzen. Het probleem is dat de weg tussendoor vaststaat voordat de app het doorheeft. En als deze het doorheeft, is het voor velen al te laat.

Wat moet ik dan doen?

De tip van de ANWB is dan ook om gewoon over de snelweg te rijden. Ja, dan loop je de fuik in, maar dat is alsnog sneller dan vaststaan in een klein lommerrijk Duits dorpje. Sowieso is het wijs om van tevoren even je route te bepalen en te kijken of er files staan bij de controles. Er zijn natuurlijk meerdere grote grensovergangen dan alleen de A12 bij Elten-Beek. Iets noordelijker heb je de A1 naar de A3 bij De Poppe.

Lees ook: Nieuwe grenscontroles in Duitsland: zo zien ze eruit en dit kun je verwachten

Die is wellicht te noordelijk, maar iets zuidelijker heb je de overgang van de A57 naar de 57 (Heijen-Hommersum) en die is veelal ietsje rustiger. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarin de heren van AutoTopNL hun runs op dat stukje snelweg doen. Er is overigens ook een tussenoplossing: in plaats van kleine dorpswegen of de snelweg te pakken, zijn er ook zat autowegen waar je redelijk vlot de grens over kunt komen.

51 reacties op “ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)”

  1. Geniale tip:

    Pak bij de grens het OV met smokkelwaar, 0 controle, daarna stap je weer vrolijk in de auto met je koffers aan smokkelwaar

    (geen advies , maar vindt het typisch dat ov op de grenzen niet worden gecontroleerd op smokkel maar auto’s wel)

    • Makkelijk gezegd door de ANWB Houdt deze ook rekening met de grens werkers die dit elke dag moeten doorstaan De lieden die de shell of parkeerplaats als sluiproete gebruiken.Of voorbij het rode matrix bord reiden over de planken om op het laatste monent in te voegen.Ik zie dit elke dag gebeuren Ik ben een grenswerker en woon net over de grens En ja ik rij binnendoor om deze file te vermijden. Of 30 minuten file of 10 minuten omreiden de keuze is simpel

  2. Ga bij Rhederbrug (klein dorpje bij Bourtange) de grens over. Wordt nergens gecontroleerd daar. Via de A7 bij Nieuweschans de grens over wordt er wel gecontroleerd. Maar duurt maar 5 minuten. En je mag op de A7 vanaf Winschoten sinds kort weer 130 km/h rijden overdag. Hoera.

    • Ze controleren toch alleen maar of je illegaal bent of illegalen vervoerd? Lijkt mij dat ze dat heel snel kunnen zien/controleren… dan ben je toch zo weer opweg?!

  3. Waarom treedt de ANWB niet op tegen deze grenscontroles. Waarom zou ik als grens bewoner een paar keer per dag gecontroleerd moeten worden als ik naar de supermarkt of benzonepomp wil. Ik wil me vrij bewegen binnen Europa, daar heb ik recht op. Bij de Lutte hebben zich al meerdere mensen doodgereden op de onstane file. Je kunt ook vliegende controles houden, die files zijn nergens voor nodig.

    • Inderdaad. Binnen shengen kan dit enkel tijdelijk. Bescherm de buitengrenzen en gooi die duitsers gewoon buiten als ze het blijven uithangen. Zullen wij hén wel eens even controleren.

      • Sorry hoor maar je doodrijden op een file op een file heeft niks met een grenscontrole te maken. Dat is,hoe erg ook, onoplettendheid.

        • Haha ANWB moet hier tegen op treden? Volgens mij heb jij het niet helemaal begrepen. Wat willen ze dan doen? Een band verwisselen van de Duitse politie?

    • Heel goed die grenscontrole. Mag van mij in heel Europa weer worden ingevoerd. Niet alleen tegen illegalen,
      Maar ook tegen wapens etc.
      Ik heb niets te verbergen, dus ze mogen mij controleren. En file, ach, van tevoren even kijken hoe druk het is of niet en daar mn rit op aanpassen. Mag van mij veel strenger

        • Jullie snappen echt helemaal niets van hoe de wereld werkt. Denken jullie echt dat een controle op een snelweg mensen tegenhoudt die een land in willen komen?!

          Het enige waar het voor zorgt is files, mensen die zich daar achterop dood rijden, en economische schade.

          Daarnaast zijn die controles binnen de EU illegaal zoals al zo vaak genoemd hier, dus al die PVV roeptoeters kunnen beter weer onder hun steen kruipen met hun racistische gebral.

          • Nounou Herman, volgens mij bent u degene die hier het armste “bralt”. En “economische schade”, “doodrijden achterop files”… als overdrijven een beroep was zou gaan solliciteren als ik u was.
            En tenslotte moet u zich even inlezen over controles binnen de EU. De douane, marechaussee en politie mogen gewoon nog steeds controles uitvoeren waar en wanneer ze maar willen. Dat was zo, dat is nog steeds zo en dat zal zo blijven.

          • Zo is dat, maar ach ….
            Er zijn nu eenmaal mensen die alles beter weten en overal over lopen te zeiken 🙁

    • 20 jaar geleden wisten we niet anders dan er was control aan beide kanten.5 min oponthoud op een mensen leven ,waar praat men over.Je land vollaten stromen met illigalen ,nee dan lever 5 min oponthoud

    • Grenscontroles? Als ik er kom, en ik word aangehouden dan ga ik ze vragen waar het voor is. 25 luchtballon later ben ik daar wel achter.

      En ja ik werk mee. Maar néé ik ben dan niet liever en niet makkelijker dan die mensen die ze moeten hebben. Zij discrimineren daar aan de grens. Discrimineren op illegalen is ook discrimineren.

      En nee, ik ga er niet wonen. In Duitsland. En ja hier in Nederland kan ik later misschien niet meer wonen. Nu nog wel, maar als wonen hier geen recht is en stikstof wel dan mag ik kunnen vluchten naar Duitsland.

      En ja als dat illegaal is. Dan is het een regeltjesland dat Duitsland. Behalve ordung muss of soll zijn dan is er dan nog steeds, of weer niks te halen. Ik hoop dat dit niet komt. Ik bid op fünfundzwanzig Luftbalonnen. I love Germany. Yet. Het is divers. Nog.

      Maar bouwen of bauen dat zullen we en sollen we! Voor ons zelf. Dat vooral. En een beetje voor een ander. Maak ruimte. Duitsland, Nederland!

      Maak ook ruimte aan de grens en denk aan de veiligheid. Moedwillig een grensfile laten staan en met opzet een traject onveiliger maken dat is met voorbedachte rade. Dus nee, ik ben geen fan. Allesbehalve.

      En om alles te combineren. Stop met controleren, stop met plantjes tellen voor de stikstof en ga bouwen. Iedereen een dak boven het hoofd en dan kunnen we weer oog hebben voor andere details. En de wereld groen maken. Nou ja, wereld. Het land. Grenzen, wat een bijzaak. Doorrijden! Bitte ein Bit.

  4. Grenscontroles zijn illegaal, wat de Duitse, Franse of Nederlandse regeringen ook denken. Je hoeft niet mee te werken bij zo’n controle en dan zijn ze gewoon verplicht je te laten gaan. Je kan zelf de politie en de persoon die het doet aanklagen vanwege illegale activiteiten.

    • De Nederlandse regering? Alleen mevrouw “ik ben het beleid” Faber en haar Blonde Baas wilden dit per sé hebben. De rest ging er alleen in mee omdat Geertje anders weer eens boos weg zou lopen. Nu die bange haas er alsnog vandoor is gegaan, zal het snel weer stoppen.

      • Enige jammere voor jou is, is dat het de Duitsers zijn die controleren. Onze regering heeft er niets mee te maken. Jouw redenatie gaat dus niet op.

      • En wegrijden tijdens een controle of niet stoppen bij een gegeven stopteken is strafbaar. Wat je ook denkt ze zijn bevoegd, maar probeer het gerust eens uit doorrijden tijdens een controle. Ik wens je heel veel succes.

    • Soevereintje?
      Nee hoor grenscontroles zijn gewoon toegestaan ook binnen schengen verband.
      Wenselijk?: nee. Mogelijk: ja

      Vrije reizen binnen Schengen:
      In de Schengenzone kunnen EU-burgers, en ook veel burgers van buiten de EU, vrij reizen zonder grenscontroles. Dit betekent dat er geen controle is op de grens bij reizen tussen de Schengenlanden.
      Uitzonderingen:
      Hoewel er in principe geen grenscontroles zijn, kunnen landen in uitzonderlijke gevallen tijdelijk grenscontroles herinvoeren. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als er een ernstige bedreiging van de openbare orde of de binnenlandse veiligheid is, zoals bij terrorisme of massale migratiestromen.

      • Van dat laatste is nergens in Europa sprake, dus is het gewoon illegaal. En dat is niet de mening van Cees, maar ook van de rechters in Duitsland, van de Raad van State in Nederland en van het Europese Hof.

        Maar ‘gelukkig’ heb je altijd clowns als Geert W. en Marjolein F. die het beter denken te weten.

        • Cees, er is elke week een steekpartij in Duitsland en Frankrijk. Gepleegd door een (moslim) migrant.
          Dus van een terrorisme dreiging is zeker wel sprake…

          • … want dat staat op de Facebook van de FVD dus dat is de waarheid, of niet?

            Stop toch eens met die stemmingmakende leugens. Je loopt bij elk artikel die polarisende troep te posten en wij vinden het een beetje vermoeiend.

        • Cees niet om het een of ander maar de Koninklijke Marechaussee mag volgens de Vreemdelingenwetgeving controles houden echter zijn gebonden aan een zgn tijdslimiet. Ze mogen een controle houden maar gedurende een bepaalde tijd. Het mag wettelijk en juridisch gezien. En Faber of Wilders kunnen niets buiten de Vreemdelingenwet 2000 doen. Dus alles loopt in dit geval binnen de wettelijke kaders van de Vreemdelingenwetgeving 2000. Niets mis mee

  5. Een kennis ging even boodschapoen doen in Duitsland. Had voor 500 euro ingeslagen. Maar kon alle drank en sigaretten, maar ook vlees inleveren en een dikke boete betalen. Dus die grenscontrole dient voornamelijk om boodschappen toeristen tegen te gaan.

    • Pfff rij dagelijks de grens over, woon in Duitsland en werk in Nederland, maar dit heb ik echt nog nooit gehoord… Misschien met drank en sigaretten dat er een max aan zit maar verder, geloof er niets van.

    • 800 sigaretten, 4 sloffen dus én 1 kg shag én 200 sigarillos. 110 liter bier, 90 liter wijn, 20 liter likeur, én 10 liter sterke drank.
      Dit mag allemaal meenemen binnen de EU. En voedsel heeft in zijn geheel geen maximum.
      Wat uw kennis u op de mouw speldt daar klopt dus niks van..

      • U vergeet de benzine te vermelden…
        Volgens mij (misschien heb ik het mis) mag je 210 liter meenemen…
        En van de controles lig ik niet wakker. We gaan 1x in de 2 weken, en nog geen controle gezien.

  6. Goede zaak dat grensen gecontroleerd worden.ben 42 trucker geweest en nu 3 jaar op touringcar.toen de grensen nog dicht zaten was dit als trucker een rust moment( moet toch volgens rijtijden wet) en nu jakkeren we maar door en door. Wij allen worden door diverse instantie gecontroleerd en bij de grens met andere landen niet dat vind ik vreemd.al met al controle bij grensen goede zaak.

    • Dus je kunt niet zelf even stoppen om uit te rusten. Daar heb je grenscontroles voor nodig? Grenscontroles die werkelijj helemaal niets, maar dan ook niets opleveren. Kost geld, irritatie en gaat volledig tegen EEN Europa in. Terug naar de middeleeuwen.

      • Dat je inderdaad geen grenscontroles moet hebben om aan je rust te komen, oké. Verder heb ik er helemaal niets tegen om de grenzen te controleren, dat hadden ze überhaupt nooit moeten afschaffen

        • Jaap heb hellemaal gelijk. Bij de grens moest je inklaren en dan ff bakkie doen. En toen had je nog geen telefoon. Dus zei de planning altijd bel maar aan de grens. Nu ben je geladen in München en zegt de planning morgen kan je zolaat daar lossen. Dat is wat jaap bedoelt bea

  7. Ik vind dat de douane weer zijn taak ga hervatten alle grens overgangen controle houden kleine grens overgangen met slagboom

    • Als je de Nederlandse economie de nek om wil draaien, dan moet je dat vooral doen.

      Daarom zijn ook vooral de partijen met Russische en Chinese inmenging (ja, Geert, ja Thierry, jullie clubjes dus) hier ook zo’n voorstander van.

        • Want dat is de enige plek in Nederland met internationale goederenstromen???? Je doet duidelijk je naam eer aan.

      • Als er op kleine grensovergangen niet wordt gecontroleerd, dan hebben die controles totaal geen zin. Als ik een illegaal of smokkelaar ben, dan ga ik de snelweg natuurlijk vermijden

        • Bij Venlo is het gewoon doorrijden, maar waarom gaan wij andersom niet hetzelfde doen maar dan niet op de grens maar 500 meter erna.

      • Ik vind dat de douane weer zijn taak ga hervatten alle grens overgangen controle houden kleine grens overgangen met slagboom

      • Dat zijn ze wel. In Duitsland heeft de rechter al uitspraak gedaan op basis van internationale wetgeving:

        “Een bestuursrechtbank in Berlijn heeft bepaald dat het in strijd is met de wet om asielzoekers bij de grens terug te sturen zonder dat ze de Dublin-procedure hebben doorlopen.”

        “De nieuwe regering wil zich beroepen op een noodsituatie omdat de openbare orde in het geding is. Volgens de rechtbank is dit onvoldoende aangetoond.”

        “Het terugsturen aan de grens is een van de centrale verkiezingsbeloften van kanselier Friedrich Merz en zijn partij CDU. De sociaal-democratische SPD was steeds tegen het direct afwijzen van asielzoekers aan de grens omdat dit in strijd is met EU-regels, maar heeft hier in de onderhandelingen over het regeerakkoord toch mee ingestemd. De vorige regering van SPD, Groenen en FDP heeft de mogelijkheden uitvoerig laten onderzoeken, maar kwam tot de conclusie dat EU-regels terugsturen aan de grens niet toelaten.”

  8. Laatst via Venlo gegaan. Dat was een fijne optie. Mede omdat je daarna niet op de 3 komt maar op de 61. Minder verkeer, minder wegwerkzaamheden, helemaal top. Natuurlijk geen optie als je naar Hamburg moet, maar in dat geval zou ik sowieso via Groningen gaan.

    • Ik snap niet dat de Eu niet optreedt tegen de schending van gemaakte afspraken en verdragen.
      Als Nederland zich ergens niet aan houdt schreeuwt men moord en brand.

      • Uh, wanneer heeft de EU moord en brand geroepen over Nederland? Voor boeren heeft de EU bijvoorbeeld jarenlang uitzonderingen gemaakt voor Nederland. Wat Duitsland nu doet heeft de EU afgekeurd, maar er zal altijd tijd overgaan totdat er echt sancties komen.

  9. Pak gewoon de N325 Arnhem duitse grens buiten de spits uren 7/8.30 naar Duitsland en 16. -18.30 naar Nederland. Daar laten ze het wel uit hun hoofd om de boel 24 uur in file te zetten.(tot nu toe om logistieke reden) ik rij hem meerdere keren per dag sinds de grens afschaffing.

  10. Pak gewoon de N325 Arnhem duitse grens buiten de spits uren 7/8.30 naar Duitsland en 16. -18.30 naar Nederland. Daarlaten ze het wel uit hun hoofd om de boel 24 uur in file te zetten.(tot nu toe) rij hem meerdere keren per dag sinds de grens afschaffing.

Laat een antwoord achter aan Jan Willem Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear