De stukadoors zijn er misschien minder tevreden mee, maar de inwoners van Groningen zullen wel blij zijn dat de winning van aardgas wordt teruggeschroefd. Ook leuk is dat er nu een aardgasleiding beschikbaar komt, eentje die perfect gebruikt kan worden voor waterstof. Wel zo handig, want Groningen krijgt de grootste waterstoffabriek op zee ter wereld.

De waterstofproductie moet plaatsvinden ten noorden van de Waddeneilanden. Het windpark voor waterstof moet tegen 2031 klaar zijn en moet dan 500.000 kW aan elektrolysecapaciteit hebben. Verschillende bronnen houden verschillende berekeningen aan, maar in een kilo waterstof gaat ongeveer 50 kWh zitten. Een Toyota Mirai heeft een tank van 5,6 kilo waterstof.

‘Dit jaar wordt uitgewerkt hoe het waterstofnetwerk op zee eruit moet komen te zien. Hierbij wordt ook gekeken in welke mate hergebruik van bestaande gasinfrastructuur op de Noordzee haalbaar is’, meldt Rijksoverheid. Ook wordt er nog goed gekeken naar hoe de productie van waterstof ecologisch verantwoord en veilig kan gebeuren.

Waar is die waterstof voor nodig?

Het is niet ineens zo dat de Rijksoverheid heeft besloten dat we toch maar aan de waterstofauto moeten. Tegen 2030 denkt het Rijk dat er zo’n 300.000 waterstofauto’s in Nederland zijn, wat maar een klein deel is van het volledige personenwagenpark van 9 miljoen. Zwaar transport is een tweede toepassing, maar er zijn nog meer mogelijkheden.

De overheid ziet waterstof naast brandstof voor voertuigen ook als energieopslag om overschotten op te slaan, maar ook als brandstof voor zware industrieën of als grondstof voor chemische producten. Of om gebouwen of buurten te verwarmen die niet met stadswarmte of elektrische verwarming kunnen werken.

Voordat de grootste waterstoffabriek op zee geplaatst wordt, komt er een kleinere pilot met een elektrolysecapaciteit van circa 50 tot 100 Megawatt. Hiermee moeten de eerste mankementen uit de techniek worden gehaald. Later dit jaar moet er een locatie gekozen worden voor deze duurzame waterstoffabriek.

Reacties

  • Joske heeft op 22 maart 2023 geschreven:

    Wat een onzin. Groene waterstof wordt veel beter gebruikt om grijze waterstof te vervangen dan om mee te rijden. Daar heb je 3 keer meer energie voor nodig dan bij een BEV. Waterstof voor personenvervoer is een verspilling en een gevolg van lobbywerk.

    • Gerco heeft op 22 maart 2023 geschreven:

      Tja maar LI-Ion batterijen werken al helemaal niet, tegen de tijd de diesel er uit is is de gemiddelde Elektrische auto klaar (jaren tijd en laad keren) en dan kunnen we nog steeds niet zonder de ICE. De laadtijden zijn een zwakker argument maar de laad mogelijkheden zijn nog steeds een probleem. Ja misschien is de accu auto beter in op eerste gezicht, maar ik zie daar geen toekomst tenzij de batterij zich volledig aanpast.

      • Elon heeft op 23 maart 2023 geschreven:

        Hey Gerco,

        Wat jammer te lezen dat je de verkeerde feiten hebt onthouden of mensen hebt vertrouwd die slecht geïnformeerd zijn.

        Joske heeft 100% gelijk, door de vele energieomzettingen gaat uiteindelijk 60% van de stroom verloren.

        Zo werkt het :

        Heb je een zonnestroom park met 100 windmolens, heb je uiteindelijk voor 100 molens stroom, tot zover niets nieuws. Deze stroom kan je nu gewoon in de EV laden en ook daar is het verlies kleiner dan 10%.

        Wil je energie opslaan zet je er een batterijtje tussen en is je energieverlies +/- 6%.

        Welke batterij dan?
        https://www.tesla.com/en_eu/megapack

        Draaien al (jaren) in Alaska, Amerika en Australië. (ook in koud weer, ook in warm weer, ook als het regent)

        Ga je echter de stroom van 100 windmolens gebruiken om waterstof te maken, waterstof op te slaan, waterstof transporteren naar tankstations en waterstof omzetten naar stroom in auto’s, dan hebben die auto’s nog maar stroom ter waarde van 40 windmolens…

        En dat is niet goed want 40 is een kleiner getal dan 90 in het bovenste scenario.

        Waar zijn die 60 windmolens gebleven? Die zijn verloren door omzettingen (Stroom>AUW, weg energie>Waterstof>AUW, weg energie>transport>AUW, weg energie>stroom)

        Ja maar :

        “Tja maar LI-Ion batterijen werken al helemaal niet”

        Voor dit soort energieopslag gebruiken we een ander type accu, een lithium IJzer fosfaat (LiFePO4 of LFP batterij). Deze zitten ook in sommige auto’s (waaronder Tesla).

        Deze bevatten geen Nickel en geen Kobalt en gaan duizenden laadsessies mee (dat is veel langer dan welk diesel blok dan ook). Bovendien zijn ze ook 100% te recyclen naar nieuwe accu’s. En dat is goed! Diesel is niet te recyclen, dat is niet zo goed. De Diesel die duizenden jaren in de grond zat, draagt nu bij aan het warmer worden van de aarde. En we weten dat dat niet goed is. Dat weten we toch?
        ……….Toch?

        Ik hoop dat het verhaal hierboven niet te moeilijk geschreven is, hopelijk heb je nu geleerd dat batterijen eigenlijk niet zo slecht zijn en diesel niet het beste is wat de mens ooit heeft uitgevonden.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Joske Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear