Een auto kopen is één ding, een auto onderhouden iets heel anders. Een auto is een gebruiksvoorwerp dat uiteraard ook onderhevig is aan slijtage. Voor je het juiste onderhoud uit, kun je langer met een auto doen. Tot zover meldingen van de stichting Open Deur. We gaan vandaag het onderwerp grote beurt (en oké, ook de kleine beurt) behandelen. We krijgen geregeld de vraag wat het nu eigenlijk is, waarom het zo belangrijk is en wat een grote beurt mag kosten. En is een grote beurt onzin?

Die vragen gaan we allemaal beantwoorden. Onderhoudsbeurten (zowel de kleine als grote onderhoudsbeurt) is iets waar alle auto’s mee te maken krijgen. Er zijn veel verschillende auto’s, dus ook verschillende manieren hoe je de beurten moet laten uitvoeren. In de meeste gevallen betreft het auto’s met verbrandingsmotor, maar ook elektrische auto’s hebben onderhoud nodig. Dat behandelen we in een ander artikel. Een EV heeft ander techniek met minder draaiende onderdelen.

Wat is een grote beurt?

Dit is per merk en model verschillend, maar het komt er op neer dat een kleine beurt bestaat uit een oliebeurt en globale controle. Bij een grote beurt wordt de olie ook vervangen, maar ook alle filters. Vaak zit daarbij ook een uitgebreide inspectie bij. Let wel: uit de inspectie kunnen dan extra werkzaamheden nodig zijn die niet noodzakelijkerwijs onder een grote beurt vallen.

Is elke grote beurt hetzelfde?

Nou, nee: niet dus. Dat scheelt heel erg per merk, type én de gene die het uitvoert. Bij modernere auto’s geeft de auto vaak zelf aan welk onderhoud deze nodig heeft. Dankzij sensoren kan de ECU van de auto een goed beeld krijgen van de staat van de auto. Het is een digitale vorm van maatwerk voor jouw auto. Desalniettemin valt een goede controle van een monteur van vlees en bloed niet te onderschatten. Het is echter zeker een goede indicatie. Vaak kun je in het infotainmentsysteem zien wanneer wat gedaan dient te worden.

Grote beurt Alfa 159 schuin achter

Naast de verschillende auto’s, geven de merken er ook een andere betekenis aan. In grote lijnen zijn er wel parallellen. Dus het vervangen van filters en smeringen vallen er altijd onder. Dan is er ook nog een verschil tussen de grote beurt van een merkdealer en die van een fastfitter of universele garage. Het kan zeker lonen om even te informeren naar een offerte. Let daarbij niet alleen op de prijs, maar ook wat er dan gedaan wordt. Zeker met auto-onderhoud is goedkoop vaak duurkoop.

Is een grote beurt voor je auto onzin?

Nee, dat is het absoluut niet. En grote beurt is heel belangrijk om de auto in goede conditie te houden. Zeker bij moderne auto’s met kleinere turbomotoren is versie olie cruciaal voor een langere levensduur van bijvoorbeeld distributiekettingen. Die worden op spanning gehouden door kettingspanners. Als deze vol lopen door vieze olie, is de spanningswerking minder met alle gevolgen van dien. Een grote beurt is dus absoluut geen onzin.

Wat moet een grote beurt voor de auto kosten?

Dit is heel erg afhankelijk per auto en per situatie. Globaal kun je zeggen dat een grote beurt rond de 450 tot 650 euro kost. Dit zijn dan de kosten voor enkel en alleen de beurt. Als blijkt dat tijdens de inspectie er enkele dingen vervangen dienen te worden, dan komen die kosten er uiteraard bovenop. Een goede garage voert de beurt uit en stemt de extra werkzaamheden met je af voordat deze begint met repareren.

Wat moet een kleine beurt voor de auto kosten?

Een kleine beurt is eigenlijk alleen het wisselen van de olie. Afhankelijk of je dat bij een universele garage of dealer laat doen, kost dat ongeveer 150 tot 300 euro. Vaak is een kleine beurt alleen een snelle inspectie en het wisselen van de olie en microfilter. Ook vult men vaak de ruitenwisservloeistof bij, alsmede de koelvloeistof.

Grote beurt BMW 530d achterkant brug hoog

Is een beurt hetzelfde als een APK?

Nee. Gek genoeg staat APK los van onderhoud. Een APK is enkel een verplichte controlebeurt om te zien of de auto nog voldoet aan de eisen. Kort door de bocht is een APK er om te zorgen dat je geen gevaar bent voor je medeweggebruiker. Als een auto vijf jaar door de APK is gekomen, zegt dat niets over het onderhoud en of de auto zijn beurten heeft gehad. Je zou wel kunnen zeggen dat een goed onderhouden auto die zijn beurten krijgt makkelijker door de APK komt.

Is een grote beurt verplicht of is dat onzin?

Nee, dat is het niet. Het staat je vrij om de intervallen in te korten of juist te verlengen. Of helemaal geen onderhoud uit te voeren. Dat mag ook. Houd er wel rekening mee dat als je aanspraak wil maken op een bepaalde vorm van fabrieksgarantie, dat je moet kunnen aantonen dat je ‘m deugdelijk hebt onderhouden. Ook in dat opzicht is een grote beurt geen onzin.

Hoe vaak moet mijn auto een beurt hebben?

Dat is een goede vraag en niet alleen omdat we ‘m aan ons zelf stellen. Ook hierbij dien je de richtlijnen van de fabrikanten aan te houden. Dat betekent elk jaar minimaal een kleine beurt en om het jaar een grote beurt. Gebruik je de auto intensiever, dan houd je de kilometers aan. Tegenwoordig moeten auto’s enorm lang zonder beurt en onderhoud kunnen. Dat drukt de leaseprijs (waarbij onderhoud zit inbegrepen).

Grote beurt mini

Echter, zeker naarmate een auto iets ouder is, raden we aan om elk jaar of elke 15.000 kilometer een beurt uit te voeren. Heb je de auto gechipt of een bijzondere auto met veel vermogen, dan is 10.000 kilometer aan te raden (en minimaal 98 tanken). De techniek heeft meer te lijden en is vaak complexer. Dan is extra onderhoud en inspectie wenselijk. Vaker een grote beurt inplannen dan voorgeschreven is dus zeker geen onzin.

Lees ook: Deze rare begrippen over auto’s zijn geen verzinsels van je garage

Frequenter een beurt uitvoeren lijkt duurder, maar je hebt dan wel een auto die in betere conditie is. Dat niet alleen, met frequentere garagebezoeken kan de monteur in kwestie sneller een gebrek of euvel herkennen en kun je preventief maatregelen nemen. Dat kan soms van onschatbare waarde zijn. Vergeet ook niet de peace of mind, dat je weet dat alles goed is. Alfa- en Minirijders begrijpen wel wat we bedoelen.

Was De Grote Beurt niet een televisieprogramma?

Heel goed. De Grote Beurt was een Nederlandse variant van Pimp my Ride. Jorinde Moll mocht nietsvermoedende auto-eigenaren blij maken met een grote beurt. Het was 2002, dus er waren nog niet zoveel autogerelateerde programma’s op televisie, dus we waren al lang blij. Leuk weetje: De Grote Beurt verscheen een jaar eerder op televisie dan Pimp My Ride. Dus eigenlijk is Xzibit een Amerikaanse Jorinde Moll in plaats van andersom.

Reacties

  • Jaap heeft op 25 september 2024 geschreven:

    Ik rij een Honda CRV en die geeft aan wat er moet gebeuren.
    Nu 100.000 km op de teller en slechts 5 x kleine beurt van ongeveer 100 Euro gehad ( ik woon in Slovenië daar zijn de kosten voor onderhoud een stuk lager.
    Pas nieuwe remblokken voor gehad 1e setje na 100.000 km 106 Euro.

    • GJ heeft op 5 november 2024 geschreven:

      Mijn auto krijgt gewoon ieder jaar bij de APK ook het benodigde onderhoud. Of dat een kleine of grote beurt is laat ik dan aan de garage over.

      Reageer
    Reageer
  • Joost heeft op 23 september 2024 geschreven:

    Recentelijk heb ik mijn auto voor de grote en kleine beurt naar een garage in het buitenland gebracht, dat scheelt een slok op een borrel. Was ik in Nl zo’n 250 euro minimaal kwijt voor een kleine beurt, daar net iets meer dan 100.

    Reageer
  • René heeft op 23 september 2024 geschreven:

    Ik doe elke 7500 km een motorolie wissel.
    Bij mijn oldtimer auto,s
    Dus soms 3x per jaar olie wisselen…
    En om de 2 jaar de versnellingsbak olie .
    En bij de automaat doe ik dat ook, ook om de 2 jaar
    ATF- olie wisselen, dus niet aftappen !!
    Dat heeft geen zin..meeste olie zit in het systeem
    .slang los trekken en in een beker houden.
    Starten en de beker vol laten lopen.
    Beker vol ? Dan motor uit en weer vullen met schone atf olie. Net zo lang doorgaan totdat je weer schone olie krijgt….jaaa dat duurt lang en ben je zeker 8 of 9 liter verder !! Maar dan is het ook goed !!
    Mijn oldtimer automaat heeft heen automaat filter.

    • Ren heeft op 23 september 2024 geschreven:

      En dat werkt op moderne autos niet want de hebben een thermostaat in de koeling voor de versnellingsbak. Dus tenzij je hete transmissie olie in de auto stops , zal het niet zo werken. Gewoon drain&fill werkt prima. Zal het alles vervangen? nee, maar een groot genoeg deel, zeker als je het wat vaker doet. Zelfde resultaat.
      Ga maar bij een garag kijken die het doet, die hebben een ‘flush’ machine die hete olie doorpompt zodat thermostaat open blijft (versnellingsbak)

      Reageer
    Reageer
  • Bermtoerist heeft op 23 september 2024 geschreven:

    Mooie stations die daar vertroeteld worden.
    Zeg is het een idee om de eens een keer een verslag te doen van de belevenissen van de auteurs met hun auto’s?
    Noem het zeg.. De topgear garage…

    • Dutchdriftking heeft op 24 september 2024 geschreven:

      Wat een briljant idee, hoe kom je er op? Komt wellicht door de vorige werkgever van de auteur? 😛

      Hoe dan ook, zaterdagmorgen rond 9:30u met een gevulde koek en een emmer koffie het wagenpark van Jan-Willem doornemen is iets wat ik meer mis dan ik dacht…

      • cossiekiller heeft op 1 oktober 2024 geschreven:

        Haha! Hier ook zo!

        Reageer
      • Bermtoerist heeft op 24 september 2024 geschreven:

        Guilty as charged…

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Johan heeft op 23 september 2024 geschreven:

    Mijn ervaring is (na 30 jaar en 25.000km/j): hou je aan het onderhoudsboekje. Wel doe ik elke 20.000km ipv 30.000km nieuwe olie en filter, dat is echt beter. En kijk verder of laat kijken regelmatig onder de motorkap. Dit jaar had ik een lek thermostaathuis, als je dat niet tijdig signaleert kan je een motor om zeep helpen. In de kern geldt dat je tijdig onderhoud moet uitvoeren en je problemen moet oplossen, dan houden moderne auto’s het lang uit.

    Reageer
  • Peter w220 heeft op 22 september 2024 geschreven:

    Het probleem zijn de sprookjes die verkondigd worden, bovenstaande is een mooi voorbeeld hiervan. 8 jaar met een auto rijden zonder onderhoud is alleen mogelijk met 2k per jaar aan kilometers. Het hoognodige op inzicht is onzin, als je dat beweert is er geen inzicht. Verder moet je, je auto achterlaten bij een garage waar je vertrouwen/goede band mee heb. Soms kan je kiezen voor de specialist, maar die zijn vaak gespecialiseerd in de prijs. Zelden vertaald de kennis van het product en het veelvuldig inkopen van merk gerelateerde onderdelen OEM zich niet in een scherpe prijs voor de klant.

    Reageer
  • stuffie heeft op 22 september 2024 geschreven:

    Ik rij al 32 jaar auto en heb m’n auto echt nog nooit een grote of kleine beurt gegeven. Doe alleen het hoognodige op basis van inzicht. Accus doet moeilijk? Prima, nieuwe accu erin. Remblokken op? Nieuwe remblokken erin. Maar nog nooit olie vervangen, etc. Koop ze 8 jaar oud en rij ze dan nog 8 jaar. Rij dus nu in mijn vierde auto.

    Reageer
  • De dude heeft op 22 september 2024 geschreven:

    Leuk artikel, de F11 staat er lekker bij zo. Mijn garage doet niet echt aan grote VS kleine beurten , past gewoon -naast het reguliere olie en filters- toe wat zij op basis van kennis & ervaring nodig achten bij mijn type auto. Hoef ik me niet onnodig druk te maken om ‘horrorverhalen’ op de verscheidene fora. Daarom vind ik een specialist zo fijn.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)