
Je zou zeggen dat Porsche uitstekend in staat is om Porsches te bouwen, maar niets is minder waar. Per generatie wordt de 911 sneller, luxueuzer, capabeler en veiliger. Dat is niet noodzakelijkerwijs ook leuker. Vandaar dat er een hoop bedrijven zijn die zich specialiseren in het restomodden van 911-jes. In dit geval is het Gunther Werks met hun laatste project, de GWR.
De Gunther Werks GWR werd afgelopen week op de Monterey Car Week voor het publiek onthuld, maar we hebben nu meer persfoto’s én informatie voor je en daar gaat het toch om. In tegenstelling tot eerdere producten van Gunther Werks is dit een heel erg rauwe en pure benadering van het concept 911. Bij Porsche zelf zouden ze het de 911 R of 911 S/T noemen.
Atmosferische parel
We beginnen maar meteen even met de motor van de Gunter Werks GWR, want dat moet wel een sensationeel blok zijn. Het is een 4-liter zescilinder boxermotor zonder enige vorm van drukvulling, dus geen turbo’s. Wel kan het blok 9.000 toeren draaien. Het maximumvermogen is precies 500 pk, het koppel bedraagt 461 Nm. Prestatiecijfers zijn er niet, maar dat is ook niet nodig. Dit is een heel erg snelle auto.

Die motor heeft het erg makkelijk, want de GWR is heel erg licht. Het mag geen verrassing zijn dat het gehele koetswerk van koolstofvezel is. Het interieur is buitengewoon spartaans, dus ook daar geen onnodige pondjes. In totaal weegt de GWR slechts 1.088 kg. Ter referentie: de nieuwste Mini Cooper C in basistrim weegt 1.235 kg.
Wat kost zo’n Gunther Werks GWR dan?
Dat lage gewicht is extra bijzonder als je in het achterhoofd houdt dat de GWR een grotere wielbasis heeft dan de auto waarop de deze gebaseerd is (de 993-generatie van de Porsche 911). Dat is erg bijzonder, net als de met 150% toegenomen stijfheid. Het is dus zeker geen overgespoten 911 met opgevoerde motor en nieuwe wielen. Over wielen gesproken: de Turbo-fan wielen staan geweldig.

De prijs is nog niet bekendgemaakt, maar reken op om en nabij een miljoen euro. Dan moet je zelf ook nog eens een 993 meenemen. Gunther Werks gaat ‘slechts’ 40 exemplaren van de GWR bouwen. Niet dat we dat niet geloven, maar voor zo’n enorm specifieke auto met een dergelijke prijs is een oplage van veertig te bouwen exemplaren nog best ambitieus. Uiteraard zijn we bereid er eentje te testen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Deze 911 met 500 pk weegt 147 kg minder dan een Mini Cooper”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

Voor 50.000 euro kun je in 5 seconden van 100 naar 200

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Speciale Porsche kost alleen al een ton om te mogen bestellen

Deze geweldige Tuthill GT One is een moderne GT1 Strassenversion (en ook straatlegaal)

Brits bedrijf laat je oude Porsche 911 tot 12.000 tpm draaien

Deze Gemballa GTR 600 wil graag in jouw garage staan

Porsche 911 Turbo (993) vs Porsche 911 Turbo S (992)

Singer Porsche brandt volledig af

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze nieuwe Ford heeft 300 pk en nee, het is geen EV of hybride (gewoon benzine)

Voor deze schitterende Porsche 911 is een schitterende 911 opgeofferd

Gaat dit de meest onbetrouwbare dure auto ooit worden?

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

En toch vraag ik mij altijd af waar dat gewicht het ‘m dan in zit. Moet dan wel de versnellingsbak en de motor zijn. Als je al dat koolstofvezel en plastic ziet zou je zweren dat het ding niet meer dan 800kg weegt. Mijn VW Lupo is lichter, moet als Gunther Werks met zo’n dakkoffer toch ook haalbaar zijn? Excuses voor mogelijke domme opmerkingen, ik ben ook maar leek.