Je zou zeggen dat Porsche uitstekend in staat is om Porsches te bouwen, maar niets is minder waar. Per generatie wordt de 911 sneller, luxueuzer, capabeler en veiliger. Dat is niet noodzakelijkerwijs ook leuker. Vandaar dat er een hoop bedrijven zijn die zich specialiseren in het restomodden van 911-jes. In dit geval is het Gunther Werks met hun laatste project, de GWR.

De Gunther Werks GWR werd afgelopen week op de Monterey Car Week voor het publiek onthuld, maar we hebben nu meer persfoto’s én informatie voor je en daar gaat het toch om. In tegenstelling tot eerdere producten van Gunther Werks is dit een heel erg rauwe en pure benadering van het concept 911. Bij Porsche zelf zouden ze het de 911 R of 911 S/T noemen.

Atmosferische parel

We beginnen maar meteen even met de motor van de Gunter Werks GWR, want dat moet wel een sensationeel blok zijn. Het is een 4-liter zescilinder boxermotor zonder enige vorm van drukvulling, dus geen turbo’s. Wel kan het blok 9.000 toeren draaien. Het maximumvermogen is precies 500 pk, het koppel bedraagt 461 Nm. Prestatiecijfers zijn er niet, maar dat is ook niet nodig. Dit is een heel erg snelle auto.

Gunther Werks GWR (993) blauw (2024) zijkant schuin achter rechts motorkap open

Die motor heeft het erg makkelijk, want de GWR is heel erg licht. Het mag geen verrassing zijn dat het gehele koetswerk van koolstofvezel is. Het interieur is buitengewoon spartaans, dus ook daar geen onnodige pondjes. In totaal weegt de GWR slechts 1.088 kg. Ter referentie: de nieuwste Mini Cooper C in basistrim weegt 1.235 kg.

Wat kost zo’n Gunther Werks GWR dan?

Dat lage gewicht is extra bijzonder als je in het achterhoofd houdt dat de GWR een grotere wielbasis heeft dan de auto waarop de deze gebaseerd is (de 993-generatie van de Porsche 911). Dat is erg bijzonder, net als de met 150% toegenomen stijfheid. Het is dus zeker geen overgespoten 911 met opgevoerde motor en nieuwe wielen. Over wielen gesproken: de Turbo-fan wielen staan geweldig.

Gunther Werks GWR (993) (2024) interieur dashboard

De prijs is nog niet bekendgemaakt, maar reken op om en nabij een miljoen euro. Dan moet je zelf ook nog eens een 993 meenemen. Gunther Werks gaat ‘slechts’ 40 exemplaren van de GWR bouwen. Niet dat we dat niet geloven, maar voor zo’n enorm specifieke auto met een dergelijke prijs is een oplage van veertig te bouwen exemplaren nog best ambitieus. Uiteraard zijn we bereid er eentje te testen.

Reacties

  • ... heeft op 28 augustus 2024 geschreven:

    En toch vraag ik mij altijd af waar dat gewicht het ‘m dan in zit. Moet dan wel de versnellingsbak en de motor zijn. Als je al dat koolstofvezel en plastic ziet zou je zweren dat het ding niet meer dan 800kg weegt. Mijn VW Lupo is lichter, moet als Gunther Werks met zo’n dakkoffer toch ook haalbaar zijn? Excuses voor mogelijke domme opmerkingen, ik ben ook maar leek.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)