
Nooit na hoeven denken over sleutels omdat alle sloten, van je auto tot je voordeur, via je telefoon bediend worden – dat is best prettig. Maar niet hoeven nadenken is niet hetzelfde als ‘je geen zorgen hoeven maken’. Want wat als je telefoon leeg is? En nog erger: wat als hackers een manier vinden om je auto te openen? Dat blijkt nu een risico te zijn voor Tesla-eigenaren die hun auto met de telefoon openen.
Bloomberg meldt dat het keyless entry-systeem van Tesla’s gemakkelijk te hacken is door het Bluetooth Low Energy-protocol (BLE) te gebruiken. Klinkt lastig, maar in de basis werkt de diefstalmethode hetzelfde als bij andere keyless-sleutels. Met een apparaatje van zo’n 100 piek klonen dieven het bluetooth-signaal van de smartphone.
Door het versterkte signaal denkt de Tesla dat de eigenaar in de buurt van de auto is. Het stelen van een Tesla kost met het apparaatje slechts tien seconden. ‘Zodra het apparaat zich in de buurt van de sleutel of telefoon bevindt, kan de aanvaller overal ter wereld opdrachten verzenden’, zegt de onderzoeker.
Ook andere automerken met een sleutel-app zijn kwetsbaar
De deuren gaan dan van het slot en je kunt zelfs met de Tesla wegrijden. De Engelse NCC Group demonstreerde de hack en zegt dat ook andere automerken kwetsbaar kunnen zijn, maar in de demonstratie focusten ze zich op Tesla. Ook andere bluetooth-apparaten kunnen via deze manier gefopt worden, zoals slimme deursloten bij huizen.
Volgens Bloomberg heeft de onderzoeker de zwakke plek in de beveiliging aan Tesla gemeld, maar het automerk vond het geen significant risico. Tesla zou andere hardware voor de keyless entry moeten gaan gebruiken; met alleen een update zouden ze het lek niet kunnen dichten.
3 reacties op “Hackers kunnen Tesla’s stelen via de app op de smartphone van eigenaar”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

De nieuwe handsfree-flitsers van de politie maken blijkbaar soms een (best grappige) fout

Pas maar op: de politie gaat ook online op zoek naar verkeersovertredingen (en stuurt boetes op)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Heb je een 0 in je kenteken? Dan kun je in dit buurland (misschien) geen boete krijgen

Als je een motorrijder op zijn helm ziet tikken, kun je (ook in de auto) maar beter oppassen

Morgen is weer de Flitsmarathon des Doods in Nederland: dit kost een snelheidsboete nu

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

Dit heeft Tesla al lang geleden opgelost door optioneel, voor degenen die dat willen, een pincode toe te voegen aan de beveiliging. Die moet ingegeven worden voordat je kunt gaan rijden.
Dus het geldt voor alle auto’s die BLE gebruiken voor de keyless entry?
Maar ja over Tesla zeuren is hipper zeker bij de vastgeroeste conservatieve auto”liefhebbers”.
Is dit met een Volvo XC40 of C40 ook mogelijk