In 2018 werd er al gediscussieerd over de risico’s van diefstal van auto’s met keyless entry. Dieven kunnen het signaal van de sleutel makkelijk opvangen, dupliceren en binnen enkele seconden een auto open krijgen. Het bedrijf dat deze auto certificeert, de Kiwa SCM,  gaf aan dat nieuwe auto’s met deze techniek vanaf het eerste kwartaal van 2019 een grotere kans zouden hebben om afgekeurd te worden op de beveiligingseisen. ‘Dit wordt wel een dingetje’, zei de woordvoerder van Kiwa toen tegen NOS. Daar had hij gelijk in.

Volgens BNR rijden er volgend jaar tienduizenden auto’s rond die niet langer aan de beveiligingseisen voldoen. Het gaat om auto’s die nieuw verkocht worden. Vaak zijn het modellen die al enige tijd bestaan, omdat autofabrikanten voor deze auto’s niet meer de beveiliging updaten. Auto’s die nieuw geïntroduceerd worden, hebben vaak al wel betere beveiliging. Er zijn al automerken, zoals Porsche, die wel keyless entry aanbieden, maar waarbij je de auto veelal niet draadloos kunt starten.

De niet gecertificeerde auto’s worden niet verzekerd

De beveiliging van oudere modellen met keyless entry voldoet vaak dus niet aan de eisen, waardoor ze het risico lopen afgekeurd te worden door Kiwa. Zonder Kiwa SCM-certificaat wordt het moeilijk om jouw auto te verzekeren. De gevolgen voor de verzekering van een auto verschillen per verzekeringsmaatschappij. Sommige verzekeraars hechten bijvoorbeeld pas waarde aan dit certificaat bij auto’s boven de 50.000 euro.

Andere verzekeraars zullen verwachten dat je een aftermarket-alarmsysteem inbouwt als extra beveiliging tegen diefstal. Kun je die omgebouwde Golf 3 uit je oude straat nog herinneren die om 3 uur ‘s nachts afging? Juist – daar zit niemand op te wachten. Andere verzekeraars zullen wél gewoon een verzekering afsluiten, omdat ze de klanten niet willen kwijtraken. Ze nemen het risico voor lief. De premie kan dan wel omhoog gaan.

‘Het zou kunnen zijn dat hun auto niet verzekerd is, omdat die niet langer voldoet aan de beveiligingseisen’, zegt autoverzekeringsexpert Suzan Samson bij Independer. We zijn benieuwd hoe het gaat lopen. Op dit moment is er nog geen lijst van automodellen die volgend jaar uit de verzekering vallen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)