Kijkbuiskindertjes weten door een oude TopGear-aflevering hoeveel werk het is om met een handgeschakelde vrachtwagen te rijden. Naast het schakelen moeten er ook allerlei nevenactiviteiten verricht worden. Activiteiten die we hier zeker niet gaan herhalen. De meeste vrachtwagens hebben nu een automaat, maar toch is het interessant om te zien hoe zo’n handbak met achttien versnellingen werkt.

We vonden deze interessante video met de uitleg over hoe je moet schakelen met een handbak met achttien versnellingen. Het is een beetje als survivalprogramma’s met Bear Grylls kijken: waarschijnlijk ga je de kennis nooit nodig hebben, maar mocht het toch een keer zover zijn, dan ben je er maar wat blij mee. Mooi meegenomen is dat deze instructeur je niet adviseert om twijfelachtige dingen te drinken.

Schakelen met 18 versnellingen is net als in een personenauto

Het schakelpatroon op de pook ziet er ingewikkeld uit, maar eigenlijk is het best simpel. Je beweegt de pook net als de pook van een auto in een H-patroon. Laten we voor het gemak beginnen in de eerste versnelling, die zit bovenin. Zodra het tijd is om te schakelen, druk je de koppeling in en trek je de pook naar onderen, naar de tweede versnelling.

Tot zover komt het je allemaal bekend voor. Zo ga je ook naar de derde versnelling (omhoog en naar rechts) en dan weer met de pook omlaag naar z’n vier. Om naar z’n vijf te schakelen, moet je de knop aan de voorkant van de pook omhalen. De eerste versnelling op de pook wordt nu de vijfde, de tweede de zesde en ga zo maar door. Je gebruikt elke positie van de pook dus twee keer.

De versnellingen splitten

Maar dat zijn slechts acht versnellingen. Elke versnelling kun je daarnaast ook nog ‘splitten’. Dat doe je door het knopje aan de zijkant te bedienen. Als je het knopje beweegt als je in z’n vijf zit, dan ga je als het ware naar versnelling vijfenhalf. Handig als je bijvoorbeeld net te hoog in de toeren zit voor de vijfde versnelling, maar te ver in de toeren zou zakken in z’n zes.

Naast de versnellingen één tot en met acht en de bijhorende halve versnellingen is er ook nog de lage gearing. Hierbij kun je met de grijze knop ook nog kiezen tussen laag-laag of laag-hoog. En zo kom je uit op achttien versnellingen. De achteruit tel je niet mee, maar ook daarvan heb je nog een hoge en lage stand.

Lees ook: Hoe een Nederlandse Scania V8 in Amerika verzeild raakte

De onderstaande video van een Eaton-transmissie was de duidelijkste uitleg die we konden vinden. Deze bak vind je in de vrachtwagens van Peterbilt, Volvo, Freightliner, Kenworth en Mack. Niet alle vrachtwagens hebben achttien versnellingen, maar het schakelprincipe werkt vaak hetzelfde. Ook als je in een Scania kijkt, herken je de knopjes op de pook.

Reacties

  • Ron Lacet heeft op 1 december 2023 geschreven:

    Je moet wel dubbel clutchen en bij terugschakelen met tussengas werken.
    Als je het goed onder de knie hebt gebruik je het koppelingspedaal alleen bij wegrijden en kan je verder op toerental schakelen.
    Fantastische bakken en bijna onverwoestbaar

    Reageer
  • Robbie heeft op 27 november 2023 geschreven:

    Bij ons bedrijf hebben we deze Fuller bakken wel in de Mack en Freightliners. Jullie uitleg klopt niet helemaal. Want je gaat “gewoon” van de eerste naar de tweede versnelling… vergeet het maar! Zonder double clutch kom je nergens. Of schakelen zonder koppelen maar dan wel met juiste toerental.
    Ik blijf het heerlijk vinden deze bakken. Je werkt nog samen met de truck en voelt wat er gebeurt.

    Reageer
  • Willem heeft op 27 november 2023 geschreven:

    Het is zelden dat je alle versnellingen gebruikt alleen bij zware belading in uitzonderlijke omstandigheden. 3, 5, 6 of 2, 4, 6 of combinatie is gebruikelijk.

    Reageer
  • pittuuh heeft op 27 november 2023 geschreven:

    gelukkig kun je gewoon in 3 laag beginnen dan 5 laag en dan kun je zo naar 6 hoog 7 hoog 8 hoog als je vol bent 2 hoog 4 hoog en vanaf 5 elke stap

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear