Christian von Koenigsegg vierde zijn 50e verjaardag en zag af van de traditionele champagne en de midlifecrisis-Porsche. In plaats daarvan onthulde hij een geheel nieuw soort transmissie. Echt, niemand feest zoals Von Koenigsegg. De nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak heeft niet alleen variabele versnellingen, maar kan ook zelf schakelen – als negentraps automaat.

De handbak is gebaseerd op de automatische Light Speed ​​Transmission van het merk. Deze versie noemen ze het Engage Shift System en hij weegt slechts 90 kilo. Bovendien is hij ongeveer even groot als een gewone zesbak. In de Track-modus gedraagt de transmissie zich anders dan in de Normal-stand. Je vindt hem in de nieuwe CC850. We doen een poging om uit te leggen hoe de nieuwe techniek werkt.

Het koppelingspedaal functioneert normaal

Om te beginnen is het koppelingspedaal een echt pedaal dat via hydraulische leidingen verbonden is aan de transmissie, net als bij een normale handbak. Als je het koppelingspedaal indrukt, dan ontkoppelt de bak zich van de aandrijflijn. Tot zover dus niets nieuws. In werkelijkheid ontkoppel je overigens zes koppelingen tegelijk, maar daar merk je dan weer niets van.

In totaal zijn er negen combinaties van tandwielen mogelijk, dus je hebt in principe negen versnellingen. Als je ‘m op de automatische stand zet, is het dan ook een negenbak. ‘Maar je wilt geen negen versnellingen in een handbak’, vertelt Christian von Koenigsegg aan TopGear.

Daarom kiest de auto zes versnellingen uit om te gebruiken in de handmatige modus. Welke zes versnellingen je krijgt, ligt aan de rijmodus die je hebt geselecteerd. De bak bedien je met het koppelingspedaal en de pook in de middenconsole. Dit is mogelijk omdat er geen fysieke verbinding bestaat tussen de pook en de transmissie. Wel belooft Koenigsegg dat de pook niet ‘nep aanvoelt’.

De verdelingen van de versnellingen

In de Track-modus is de eerste versnelling eigenlijk de derde versnelling van de automaat. De versnellingen daarna zitten kort op elkaar voor maximale acceleratie en veel betrokkenheid bij het rijden. De ‘echte’ eerste versnelling gebruikt de handbak nooit, omdat deze erg kort is.

In de normale rijmodus is de eerste versnelling de tweede versnelling van de automaat. De tweede is dan de vierde. Zo heb je en betere spreiding en kun je rustiger schakelen. De normale rijmodus moet qua rijervaring ook overeenkomen met een handbak in een normale auto.

De handbak van Koenigsegg voelt aan als een normale handbak

Hoewel de handbak dus eigenlijk een automaat met een koppelingspedaal is, moet hij wel aanvoelen als een klassieke handbak. Von Koenigsegg legt uit: ‘Er zijn veel fijne kneepjes, dus als je snel schakelt, heb je het gevoel dat de synchro’s je tegenhouden en dan moet je harder drukken. Hetzelfde geldt voor de koppeling, als je hem hard indrukt, is hij een beetje zwaarder vanwege de traagheid die je zou hebben.’

Lees ook: Dit is de prijs van de Koenigsegg CC850

‘Mocht je niet in de stemming zijn, dan kun je de hendel natuurlijk helemaal naar rechts en naar beneden schuiven, en verandert de bak in een negentraps automaat’, vult hij aan. Het Zweedse automerk werkte maar liefst twee jaar aan de versnellingsbak. De auto die je zag, was nog een preproductiemodel. De CC850 wordt nog bijgeschaafd voordat hij in de verkoop gaat.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)