In de volksmond wordt het ook wel de oh-sh*t-­handgreep genoemd: de hendel in het plafond van je auto, boven de deur, die je partner uit paniek vastgrijpt als je voorliggers 600 meter verderop al remmen. De officiële functie van deze greep is het vergemakkelijken van het in- en uitstappen. Naar ons idee zaten ze vroeger in elke auto (al ontbraken ze regelmatig bij de bestuurder), maar nu zien we ze steeds minder vaak. Zelfs in de nieuwe Mercedes EQE SUV zitten geen handgrepen meer boven de deur.

Voor het gemak gingen we ervan uit dat het bij de meeste auto’s een kostenbesparingsding is. Elk onderdeeltje minder is immers weer een paar euro bespaard. Bij de Toyota Aygo of Volkswagen Polo – waar ze ook ontbreken – zal dit ongetwijfeld meespelen. Mercedes vertelt ons dat er ook een andere reden kan zijn. Het heeft te maken met veiligheid en aerodynamica.

Geen handgrepen boven de deur betekent een lager dak

‘De handgrepen definiëren voor een belangrijk deel hoe hoog de auto is’, legt een woordvoerder van Mercedes uit. ‘Hoe platter de auto is, hoe efficiënter de aerodynamica. Als je de handgreep weglaat, kun je het dak van een auto veel lager maken.’ Hij benadrukt dat het – in ieder geval bij Mercedes – niets te maken heeft met het besparen van kosten. Als je kijkt naar de silhouetten van de EQE en de EQE SUV zie je dat er alles aan gedaan is om de daklijn zo laag mogelijk te houden.

Waarom maken handgrepen het dak hoger?

Dat heeft te maken met veiligheid. Er zijn strenge eisen aan hoe hard de materialen mogen zijn die naast het hoofd van een passagier zitten. Handgrepen zijn per definitie van harder materiaal, dus daar wil je niet met je hoofd naast zitten bij een botsing. De handgrepen boven de deuren moeten dus ruim boven de hoofden zitten. De stoel kan niet verder zakken, dus dan zou het dak omhoog moeten.

Mercedes legt uit dat ze bij de ontwikkeling zelfs vanuit bepaalde hoeken kunsthoofden afvuren op de interieurdelen van nieuwe auto’s. Aan de hand van de schade op de kunsthoofden zien ze of de auto voldoet aan de veiligheid. Dat je de bekleding rond de rand van het dak een beetje kunt indeuken bij de meeste auto’s, is dus geen toeval.

Overigens zijn deze regels ook de reden waarom je geen straatauto kunt kopen met een volledige rolkooi; die dingen zijn veel te hard. Meestal als er een optie is voor een kooi (bijvoorbeeld bij de sportievere modellen van AMG of Porsche), betreft het een halve kooi achter de bestuurder. Voor een volledige kooi zou je langs een specialist moeten.

Designers zijn er blij mee

We durven wel te spreken van een offer voor de aerodynamica, want we gokken dat de meeste mensen zo’n greep boven de deur wel op prijs stellen. Overigens is er nog een reden dat merken het niet erg vinden om geen handgrepen boven de deuren te monteren: het houdt de ontwerpers blijkbaar tevreden. ‘De designer zal het mooier vinden omdat het een gladder oppervlak is, maar dat is niet onze motivatie.’

Grotere Mercedessen hebben ze nog wel

Overigens laat Mercedes de handgrepen boven de deuren niet bij alle auto’s weg. ‘Als we een grote auto hebben, zoals de EQS, vinden we dat die auto een handgreep nodig heeft omdat hij door een specifiek soort persoon wordt gereden. De EQE is gericht op een andere klant, dus daar kunnen we de handgreep weglaten’, legt de woordvoerder uit. Het betreft dus auto’s met een oudere doelgroep, lezen wij tussen de regels door.

Reacties

  • David Renz heeft op 22 maart 2024 geschreven:

    I have the new Toyota Sienna. I have read all the comments and none of them answer my question. It doesn’t lower the roof because there is one on the passenger side, why not the driver side. I am a paraplegic T-6 and that handle is essential for shifts and readjustment in my chair. They also said the material was too hard. If that’s the case why is there one on the passenger side… their heads harder??

    Reageer
  • Wil heeft op 13 juni 2023 geschreven:

    Wat een onzin verhaal zeg. Je moet het maar verzinnen. En ook nog denken dat de klant zo dom is om dit te geloven. Gewoon geen auto kopen zonder handgreep. Merken ze vanzelf wat de klant wil. Echt onvoorstelbaar dit weer.

    Reageer
  • Ben heeft op 9 april 2023 geschreven:

    Veel lager ??? Wat een onzin, tegenwoordig zie ik heel veel ‘personenwagens’ die meer weg hebben van een Vito vwb grootte en hoogte, dus dan maakt die drie centimeters niet veel uit !!

    Reageer
  • RB heeft op 8 april 2023 geschreven:

    En voor oudere mensen?
    Maar, die tellen niet meer mee.
    Désigner en kost zijn belangeijker

    • Didier heeft op 9 april 2023 geschreven:

      Nochtans heel handig om een kapstok met een jas aan te hangen (achteraan).

      • Victor heeft op 12 juni 2023 geschreven:

        En wat denk je van mijn hangplanten als ik uit het tuincentrum kom, ik hang ze links en rechts boven de achterbank
        SUPERHANDIGGG…al hangend beschadigen ze niet. Nee, niet VOOR

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • PKGTI heeft op 8 april 2023 geschreven:

    “Hoe platter de auto is, hoe efficiënter de aerodynamica”… Uhhh, we hebben ‘t hier toch over eSUV’s, van die auto’s (met een massa van 2,5 ton en meer en) met de ‘stroomlijn’ in de richting van die van een vrachtwagen?
    Iets met druppels op roodgloeiende platen…

    • Jan heeft op 10 april 2023 geschreven:

      Jammer dat ze de rugpatienten in de steek laten.

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan RB Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear