Een leuke nieuwe leasebak uitkiezen, is zo makkelijk nog niet. De leukere auto’s worden steeds duurder in aanschaf, maar de bijtelling neemt ook alsmaar toe. Elektrisch rijden is misschien wel goed voor moedertje aarde, maar niet in alle gevallen voor de maandlasten. Youngtimers zijn hierbij nog altijd een leuke uitkomst, ook in 2023. Deze auto’s mag je bijtellen tegen de dagwaarde.

De bijtelling is wel hoger (35 procent in plaats van 22 procent), maar met een lagere dagwaarde, kan het nog weleens gunstig uitpakken. Bovendien rij je voor hetzelfde geld als een Kia Picanto een klasse of twee hoger. Check hieronder maar welke auto’s er in 2023 in aanmerking komen voor de youngtimer-regeling. Stuk voor stuk beter dan een kortademige driecilinder, niet?

Volkswagen Scirocco

Voor de accountmanager die nog geen kids heeft of voor de manager die net uit een scheiding komt: de onverstandige versie van de Volkswagen Golf. En eerlijk: dat ding is goed oud geworden. Zoals dat altijd is met leuke hatches moet je kritisch zijn op welke je koopt, want er zullen ongetwijfeld een hoop gare exemplaren tussen zitten. Ga trouwens gelijk ook maar voor de 2,0-liter benzineversie.

BMW 7-serie (F01)

Wat ons betreft een BMW die er vanbuiten ook niet uitziet alsof hij al 15 jaar meegaat. Hoe het interieur erbij staat of hangt, dat ligt wel aan de vorige eigenaren. Dealers zijn ook niet gek en weten heus wel dat ze een populaire youngtimer in handen hebben, dus misschien toeslaan vóór de jaarwisseling?

Alfa Romeo 8C Competizione

We kunnen hier natuurlijk beginnen over de Alfa Romeo Mito. Deze geinige hatchback werd ook in 2008 voor het eerst aangeboden. Maar weet je welke auto nog meer? Juist. Een van de mooiste auto’s ooit gemaakt, de Alfa Romeo 8C Competizione. Rationele bezwaren (bijvoorbeeld dat de dagwaarde heel hoog is) worden overstemd door de 4,7-liter V8.

Jaguar XF

De eerste generatie van de Jaguar XF werd in 2008 in de showrooms geparkeerd. Gelijk in het eerste jaar kwam al de 4,2-liter V8 met supercharger en 416 pk, maar als je nog één jaartje geduld hebt, kun je op zoek naar de 5.0 met supercharger. Deze heeft 510 pk. Verder zijn er nog wat V6- en V8-modellen met keuze uit benzine of diesel.

Audi Q5

Als je dan toch een SUV wil waarmee je prima voor de dag kunt komen, waarom dan niet eentje uit een bijzonder goed designtijdperk van Audi. De populaire Q5 verscheen voor het eerst in 2008 in Nederland en daarom wordt hij in 2023 youngtimer. Je hebt een flink aanbod van motoren, zoals Duitse merken dat in die tijd deden.

Citroën C5

Misschien ook niet een auto die je heel snel in de lijst van toffe youngtimers voor 2023 zou verwachten, maar een Franse sedan met en V6, is altijd welkom. Er zijn ook een hoop viercilinders te krijgen, maar als je de onderhoudskosten toch laat wegschrijven door de boekhouder, trakteer jezelf dan even. En geef toe: geen onaardige bak om naar te kijken.

BMW X6

Jazeker, 2008 was het jaar dat het helemaal fout liep met de maatschappij. Toen kwam de BMW X6. Niet de eerste, maar zeker wel de grondlegger van de coupé-SUV. Mocht je regelmatig naar klanten gaan, kies dan het liefst geen spierwit exemplaar uit. Misschien ook alle exemplaren met extra verstopvakjes laten staan.

Mitsubishi Colt Ralliart (Facelift)

De Colt is in de basis een supersuffe bak, dat geven we gelijk toe. Maar met de facelift kreeg verstandige hatchback het neusje van de Lancer Evo X en sindsdien blijven we ervan gecharmeerd. Kunnen we ook weinig aan doen. Om het laatste beetje van ons imago te redden, adviseren we je wel op zoek te gaan naar de Ralliart – deze heeft 150 pk iets meer dan 1.000 kilo. Best geinig.

Mitsubishi Lancer Evolution X

De laatste Mitsubishi Lancer Evo werd in Nederland in 2008 gelanceerd. Een jaartje eerder kon je al shoppen voor eentje met het stuur aan de verkeerde kant, maar vanaf 2023 kun je de Evo X rijden als youngtimer met het stuur links. De 2,0-liter viercilinder produceert 295 pk en schakelen doe je uiteraard zelf. Misschien toch maar eentje zoeken zonder tuning?

Reacties

  • thomas heeft op 29 juni 2023 geschreven:

    beetje jammer dat de youngtimer op 1 januari van het betreffende jaar 15jaar oud moet zijn. dus iedere bmw X6 of BMW F01 valt buiten de boot, want die waren op 1 januari 2008 nog geen 15 jaar oud. Dus het artikel klopt helaas van geen kant.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear