Je kunt nu wel heel hard roepen dat we een kinderachtig stel bij elkaar zijn, maar, eh, dan heb je gelijk. Weet je, we hadden ook iets kunnen zeggen dat het pookje van de handbak het koud heeft. Je moet toegeven dat de verticaal geplaatste handrem in de nieuwe Toyota GR Yaris er best een beetje eigenaardig uitziet. Het is geen schets van de vrijdagmiddagborrel die per ongeluk tussen de ontwerptekeningen is geraakt; er is een duidelijke functie.

De Toyota GR Yaris is om twee redenen gebouwd. Het merk heeft nog altijd een sterke drang om te bewijzen dat ze geen saai merk zijn én ze willen graag rallyrijden. De GR Yaris is de blikwording van die drang; het is een rallyauto met een volledig interieur. Iedereen kent de beelden van rallyauto’s die door krappe bochten glijden, en daar moet deze handrem bij helpen. Hij is extra ergonomisch geplaatst zodat de bestuurder makkelijk krachtig aan de handrem kan trekken tijdens het rijden.

Meer voertuigcontrole door de handrem in de Toyota GR Yaris

De officiële verklaring vanuit Toyota is dat de handrem zorgt voor ‘voertuigcontrole tijdens rallyrijden en gymkhana’. Bij rally- en driftauto’s zie je de handrem vaak ook overeind staan. Deze zit vaak op het hydraulische systeem zodat je krachtiger kunt remmen en de achterwielen blokkeren. Een reguliere handrem werkt via een kabeltje. Overigens is de verticale handrem van de GR Yaris een optie, want zoals je hieronder ziet, levert Toyota de auto ook met een liggende parkeerrem.

Toyota GR Yaris update (2024) interieur

Aan TopGear Nederland vertelt Toyota dat ze nog niet weten of de verticale handrem ook naar Nederland komt. Alle details en specificaties moeten nog bekendgemaakt worden. Ander leuk detail uit de racerij trouwens: als je de automaat (want die kun je nu bestellen) in de handmatige stand zet, dan is naar je toe trekken een versnelling omhoog, net als in de racerij. Bij normale Toyota’s moet je het pookje van je af duwen om op te schakelen.

Het kan altijd erger

Er is nog een erger gevalletje ‘vorm volgt functie’. De bovenstaande afbeelding komt uit de handleiding van de Mazda 6. Hier zie je de instructie hoe je de afneembare trekhaak verwijderd. En als we toch dit artikel gebruiken als ultieme uitlaatklep van alles wat kinderachtig is: in Amerika is er een keten van tankstationwinkeltjes die ‘Kum & Go’ heet. Deze keten gaat zijn naam veranderen omdat de nieuwe eigenaar zijn bedenkingen heeft bij de dubbele betekenis van de naam.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear