Handremknopje indrukken of omhoogtrekken?

Loop jij altijd zo te tobben met het knopje van de handrem? Gebruik dit ezelsbruggetje

Middenconsole Honda E Advance
Foto('s): Honda

Het knopje van de elektrische handrem bedienen is net als een USB-stick in je computer steken. Pas na de derde poging ben je succesvol, terwijl je het de eerste keer al goed deed. Misschien ligt het aan ons ongeduld of een onbewust verlangen naar een mechanische parkeerrem. Je stapt in en op de een of andere manier lukt het nooit om die handrem er in één keer af te krijgen. Het went ongetwijfeld als je elke dag in dezelfde auto stapt, maar voor wie maar sporadisch in een auto met een elektrische handrem rijdt, hebben we een handig ezelsbruggetje.

Lees ook: Dit gebeurt er als je tijdens het rijden aan de elektrische handrem trekt

De werking van het handremknopje is eigenlijk heel logisch. Net als bij een ouderwetse handrem, trek je de moderne parkeerrem aan door het knopje omhoog te trekken. Door het knopje omlaag te drukken, gaat de elektrische handrem los. Bij veel auto’s gaat de handrem automatisch los als je probeert weg te rijden. En vaak activeert de parkeerrem zichzelf ook automatisch als je de auto uitzet, in ieder geval bij een automaat.

Maar er zijn uitzonderingen

Omhoog voor vast en omlaag voor los lijkt tegenwoordig redelijk de standaard voor de auto-industrie. Bij Volkswagen, Audi, Renault, Peugeot en Volvo bijvoorbeeld moet je aan het knopje trekken om de handrem vast te zetten. Maar bij oudere modellen, toen de techniek nog nieuw was, wordt het verwarrender. Bij de oude Volvo V70 moest je bijvoorbeeld drukken om de rem te activeren, en trekken om hem eraf te halen. Sterker nog: bij de huidige generatie Mercedessen moet dat nog steeds. Dat verklaart misschien waarom je elke keer loopt te tobben met de elektrische handrem: het is niet bij elke auto hetzelfde.

Reacties
  1. Remco zegt op 15 oktober 2020 om 21:39:

    Het is bij de Mercedes net zo logisch als bij andere auto’s. Alleen zit de schakelaar in de buurt van de plek waar vroeger de hendel zat ivm de voetbediening. Met je voet ‘indrukken’ was er op en aan de hendel trekken was er af. Daarom trek je bij een Mercedes aan de schakelaar om te eraf te halen en druk je hem in om er op te doen.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws