Het leven is niet altijd eerlijk. Als jij harder werkt dan je collega, betekent dit nog niet dat jij de promotie krijgt. Nee, misschien vind je baas het wel veel belangrijker dat hij een golfmaatje in management heeft. En alleen omdat een boete terecht is, betekent het nog niet dat een hardrijder hem hoeft te betalen. Als de advocaat maar goed genoeg is, dan kom je er misschien wel onderuit. Zoals gebeurde bij een Porsche-rijder uit Frankrijk.

De bestuurder van een Porsche Panamera werd met 204 km/u geflitst op de A40 in Frankrijk. Je mag daar 110 km/u, dus hij reed bijna twee keer te hard. De man was al vaker betrapt op hardrijden en de officier van justitie had zelfs een voorwaardelijke gevangenisstraf geëist van twee jaar. De politie had blijkbaar een kleine fout gemaakt, en daar kwam de advocaat achter.

Geen bewijs van kalibratie

Net als in Nederland (en laten we eerlijk zijn: waarschijnlijk overal ter wereld) moeten flitsers gecontroleerd en gekalibreerd worden. De advocaat dook in het dossier van de boete en kwam erachter dat er geen kalibratierapport in het dossier zat. Er was dus geen bewijs dat de flitskast juist was afgesteld. En dus geen bewijs dat de boete terecht is.

Nu weet iedereen heel zeker dat de Panamera fors te hard heeft gereden, maar zonder kalibratierapport kan er twijfel ontstaan of het dan 204 km/u was, of misschien wel 202 of 205 km/u. De wet is de wet en de de zaak werd geseponeerd. De bestuurder van de Porsche Panamera ging dus vrijuit zonder enkele boete en al helemaal zonder voorwaardelijke gevangenisstraf.

54 reacties op “Hardrijder komt door een slimme advocaat onder een boete van 204 km/u uit”

  1. Voor al die angsthazen die bang zijn voor hardrijders: blijf thuis, je bent niet geschikt voor de snelweg en/of je gebruikt vrijwel nooit jouw spiegels.

    Echter in huis gebeuren 4 x zoveel dodelijke ongelukken dan in het verkeer….

  2. Verstand en gedrag laat zich niet opleggen. Een remwegmeter in plaats van een snelheidsmeter is beter.
    Dan zul je zien dat een remweg bij 200 bijna 3 keer langer is dan bij 110. En de botsenergie bij die van 110 wordt bij het remmen vanaf 200 pas na bijna 3/4 van de afgelegde afstand bereikt.
    Tijd genoeg dus om je controle over het voertuig te verliezen bij 200, als je dat eerder nog niet gelukt is.
    PS bij een analoge snelheidsmeter kun je een exponentiële schaalverdeling toevoegen, best interessant maar het verkoopt niet zo goed?

  3. Carlitosway
    Als je net zo rijd als dat je schrijft
    Zou ik toch maar met de fiets de baan op gaan.

    Veiliger voor jezelf en je mede weggebruikers

  4. Wat een stel goedne*kers hier 😂 kleine pikkies, pk monster, compensatie gedrag, pvv stemmer,, dit maakt alles in de mens los…
    Afijn…. Dit is gewoon normaal rijden in zo een auto

    Ik tik in mijn M3 regelmatig de 280+ aan.. In Nederland wat ben ik dan wel niet? Een serie moordenaar? Jullie moeten stoppen met dat ziekelijke jaloerse gedrag, het siert niemand om zo te zijn,, je stelt je alleen maar kwetsbaar en zwak op! Erg zielig
    Als je een beetje meer man of vrouw zou zijn had je het wel wat verder geschopt in het leven en ook zo iets leuk kunnen hebben (natuurlijk wil je het niet, heb alle verhalen al gehoord)
    Kortom STOP MET JANKEN EN GA LEVEN

      • Mijnheer doet graag groot spreken of niet ?
        Een M3 is standaard begrensd op 250KM/H
        Wellicht trauma uit je jeugd dat je, je vriendjes niet bij kon houden met fietsen ?
        Met een M Drivers package kan de snelheid opgetrokken worden tot 290 en 280 voor een touring versie
        Dus met geen tegenwind kom je met de hakjes over de sloot aan je gedroomde 280+

        Helaas droom verder

        • “In Nederland wat ben ik dan wel niet?”: Euh, een mafkees die geen drie hersencellen heeft en heel gauw volwassen moet worden…. Of wellicht degene die zijn eigen te kleine p*kkie probeert te compenseren😇

          • “Wat ben ik dan wel niet?”

            Nou,, ten eerste volstrekt onverantwoordelijk naar je medeweggebruikers.
            En als je dan zoveel geld voor een auto kunt neertellen, kun je je vast ook wel een dagje circuit rijden, waar je wel veilig zo hard kunt rijden.

    • Stoer!
      Doe dan wel die ene keer dat je je heel even vergist en maar heel eventjes de controle een heel klein beetje verliest, doe dat dan ff tegen een boom en niet achter in een auto waar je beste vriend met zijn gezin in zou kunnen zitten.

  5. Wat een onzin lees ik hier allemaal….wat ik mis is context zoals tijdstip van de overtreding, drukte en weersomstandiheden . Als dat allemaal goed zit is die 200 km/h niet eens overdreven en al zeker niet met die Panamera, een wagen dat op zo’n moment nog bergen reserves heeft en van de allerbeste remmerij voorzien is (handelsmerk van Porsche). De talrijke moraalridders hier verwijzen steeds naar klapbanden (quasi onbestaand) en ongevallen…waar zijzelf dikwijls de oorzaak van zijn want….waarom zou je niet links/in t’midden mogen cruisen? Je mag toch maar 120…Ook is het kort door de bocht om systmatisch snelheden van boven de 120 als “gevaarlijk” te noemen..de wetgever heeft deze limieten vastgesteld en daar is dikwijls weinig deskundigheid aan voorafgegaan, de extra eurootjes dat dit opbrengt is mooi meegenomen.Dus; moraalridders, middenrijders en zeurpieten….leef en laat leven, sneller kan mits discipline en gezond verstand.

      • Thx, moest dit “uitgebreid” doen opdat de moraalridders, middenrijders en zeurpieten het (hopelijk…) ook zouden begrijpen😉.

        • Het schijnt dat je het zelf niet helemaal begrijpt
          Ten eerste is wetenschappelijk aangetoond dat er bij hogere snelheden meer dodelijke ongelukken gebeuren.
          Ten tweede heb je het over discipline en gezond verstand, welnu het probleem is dat *iedereen* vindt dat hij de beste chauffeur is en dat ie gedisciplineerd en met gezond verstand rijdt. Het probleem is gebrek aan zelfreflectie van zelfbenoemde Verstappentjes die hopelijk niet als Sennaatjes eindigen

          • Daarvoor heb je geen wetenschappelijk onderzoek nodig….de allerveiligsfe snelheid met 0 kans op ongevallen js 0 km/h maar …dan ga je ook nergens. Mocht IEDEREEN rijden hoe het moet (rechts, spiegels/richtingaanwijzers gebruiken…) dan is er geen probleem…kijk maar naar Duitsland. Eeb gedisciplineerd land met weinig ongevallen en….(niet overal) geen snelheidsbeperkingen.

  6. Er vallen mij een paar dingen op in deze comments. Veelvuldig commentaar op de man zijn Porsche. Hij zou wel een klein pikkie hebben. Waarschijnlijk van mensen die zelf geen Porsche kunnen rijden. Een Tesla’s accelereren bizar snel van 0 tot 100, ja ook in de stad. Je hoeft toch geen Einstein te zijn om te weten dat zelfs de kleinste mercedes met gemak de 200+ aantikt. Ik kwam helemaal niet meer bij toen ik de reactie las over kinderen die aangereden konden worden op de snelweg in Frankrijk.

    • Als jij zo hard rijd in Nederland dan hoop ik voor jou dat ik jou nooit tegen kom. Want van een vrachtwagen win jij echt niet. Een klein tikje en ze kunnen jou dan bij elkaar vegen. Volgens mij hebben M3 stumpers ook heel klein lolletje.

  7. Wat nou zo dom is in dit geval,
    We weten niet zeker of hij 204 of 200 km gereden heeft en dan doen we vervolgens niets.
    Geef dan een boete over wat je WEL zeker weet.
    Dus een boete voor 195km p/u.

    • Niet gekalibreerd is geen meeting dus geen boete…
      Een klein beetje te hard bestaat evenmin als een beetje zwanger dus niet 😉

      • Snelheid is wat anders als zwangerschap, voor als je dat niet weet 😉
        Met eisen rond kalibraties, ten minste houdbaar tot en dat soort zaken zijn we beetje van het padje geraakt. Ondertussen is er een recidivist (oh nee, dat kunnen we nu ook niet zeggen) die schaamteloos en redeloos u en mij doodrijdt. Auto’s zijn moordwapens, iedere dag opnieuw. En mijn zoon, mijn oom of tante, buurman of willekeurig wie, worden slachtoffer!

    • Snelheid is wat anders als zwangerschap, voor als je dat niet weet 😉
      Met eisen rond kalibraties, ten minste houdbaar tot en dat soort zaken zijn we beetje van het padje geraakt. Ondertussen is er een recidivist (oh nee, dat kunnen we nu ook niet zeggen) die schaamteloos en redeloos u en mij doodrijdt. Auto’s zijn moordwapens, iedere dag opnieuw. En mijn zoon, mijn oom of tante, buurman of willekeurig wie, worden slachtoffer!

  8. Daarom zou het wellicht een goed idee zijn om wegenbelasting te heffen op het motorvermogen ipv gewicht. Maak die PK monsters onbetaalbaar voor mannen die hun plassertjes moeten compenseren.

    • Het zijn van die mannetjes die denken dat ze alles maar mogen en ook denken dat ze goede chauffeurs zijn. Snel rijden is geen kunst maar beheerst snel rijden wel. De beste chauffeurs zijn diegenen die zich aan de verkeersregels houden. Ook richting aangeven hoort daar bij.

      • Wat een dom gelul. Ik rijd al ruim 10 jaar Porsche en op dit moment een Panamera. Heb sinds die tijd nog nooit een bekeuring gehaald. Die jochies met een Golfje krijgen blijkbaar een stijve plasser als ze een Porsche inhalen want dat doen ze graag. Jij noemt je een Beschaafde Chauffeur, maar ik ben het. Heb al ruim 40 jaar al mijn rijbewijzen en nog nooit een ongeluk gehad. Oja een mijn auto haalt de 290 km (in Duitsland waar het op dat moment kon)

        • Volgens mij worden auto in wezen al belast op motorvermogen, en in Frankrijk, waar dit speelt, is dat sowieso het geval. Hier op gewicht, als het goed is binnenkort op grootte, voor meer gewicht of meer volume voort te stuwen heb je meer vermogen nodig

          • Bovendien is een sterkere motor veel efficiënter en daardoor dus zuiniger bij dezelfde werklast, als eentje die op de top van zn kunne zit.

    • Een gemiddelde familiestationwagen heeft tegenwoordig al net zoveel vermogen als ‘jouw’ pk-monster. Kortom, kansloos verhaal…

    • Die mannen van vroeger zijn tegenwoordig ook vrouwen. Anno 2025 is jouw opmerking stigmatiserend en discriminerend en gebasseerd op vooroordelen. De straffen daarvoor zijn zeer vergaand (verlies van werk, huis, familie). 😉

      Dat kan echt niet waar je hier verkondigd, waarschijnlijk een cliche PVV stemmer.
      Dit laatste heeft natuurlijk helemaal niets met onze reacties te doen, maar veel reageerders betrekken graag de politieke voorkeur er direct bij, dus ben dat niet te serieus😉👍😂.

  9. Het zijn meestal die testosteron aso’s met die kleine pikkies die een grote snelle auto niet kunnen beheersen. Hou je nou eens aan de regels. Als jij iemand dood rijdt is jouw leven ook voorbij, als je tenminste een geweten hebt. Denk daar maar aan als je weer op de weg zit. Snel rijden doen we op het circuit.

  10. Een klapband stamt uit de tijd van de diagonaalbanden en dat is blijkbaar zo lang geleden dat Ton dat niet meer weet.

    • Ter aanvulling

      Hoewel exacte cijfers verschillen per bron en land, geven onderzoeken en data grofweg het volgende beeld:
      • De kans op een klapband ligt tussen de 1 op 5 miljoen tot 1 op 10 miljoen gereden kilometer.
      • ADAC (Duitse wegenwacht) gaf eerder aan dat slechts 0,2% van de pechgevallen te maken heeft met een echte klapband.
      • De meeste “bandenproblemen” zijn langzame lekkages of lekke banden, niet plotselinge klapbanden.

      Factoren die risico verhogen

      Klapbanden gebeuren vrijwel altijd door:
      • Onder- of overbelasting van de band (bijv. te zware belading).
      • Te lage bandenspanning (leidt tot oververhitting).
      • Sterk versleten of oude banden (droogtescheurtjes).
      • Extreme rij-omstandigheden (zoals langdurig hoge snelheid bij hitte).
      • Slechte wegen of scherpe objecten.

  11. Sowieso absurd dat je gevangenisstraf kan krijgen door te hard rijden. Buitenproportioneel ten opzichte van andere strafbare feiten in de maatschappij.

    • Vind je? Zo’n enorm snelheidsverschil is gewoon roekeloos rijgedrag en het in (levens)gevaar brengen van je medeweggebruikers. Zou je ook zo reageren als dit figuur een dierbare van je dood rijdt?

      • Misschien reed hij wel midden in de nacht als enige op de weg. Mag hij dan wel te hard rijden of moet hij uitkijken voor een spook.
        Maar dan nog ze weten in Frankrijk wel dat links gasgeven is en niet blijven plakken om met een minimale snelheidsverschil in te halen zoals in Nederland.
        Kom net van Zuid Frankrijk in Nederland

        • Haha Paco, ook in Frankrijk zit het gaspedaal gewoon rechts hoor… En spoken heb je daar weinig op de snelweg? En wow, supertof dat je net uit Zuid-Frankrijk komt zeg, gaaf hoor!!

      • Wat denk je als je met 200 kmh een klapband krijgt, dan is er geen hoeden meer aan, ook niet voor een Porsche, met alle gevolgen van dien.

          • Ik lees een paar reacties en een paar vallen me op van “alles vrezers”. Mensen die het gaan hebben over kinderen en klapbanden. Dat zijn waarschijnlijk ook mensen die altijd argumenten verzinnen om iets niet te doen. Mensen die van alles verbieden (omdat het gevaarlijk is) en als het van hen mag dan is het verplicht.
            Als ik het heb over snelwegen is snel rijden op zich niet gevaarlijk, echter je dient de verantwoordelijkheid te hebben om je aan te passen aan de omstandigheden die zich op de weg voordoen. Dat werkt naar twee kanten. Bij drukte op de weg pas je je snelheid naar beneden aan. Wanneer de weg vrij is kan er wat harder gereden worden. De maximum snelheid is dan een richtsnelheid en geen absolutie. Maar in de huidige wereld is je snelheid aanpassen aan de omstandigheden van de situatie niet mogelijk. De reden is dat roekeloze rijders zich dan gevrijwaard voelen om onverantwoordelijk te rijden en alles vrezers de huidige maximum aangegeven snelheid nog te hoog vinden.

      • Ups ik rijden net 250 in zuid Frankrijk! In mijn Panamera , en als wat gebeurd is mijn verantwoordelijkheid! Laat de zware voeten lekker rijden, wat een drama….

        • Wat houdt die verantwoordelijkheid dan in?
          Erkennen dat het jouw schuld is?
          Heb je veel aan als je invalide bent geworden

          • Carlitosway
            Als je net zo rijd als dat je schrijft
            Zou ik toch maar met de fiets de baan op gaan.

            Veiliger voor jezelf en je mede weggebruikers

        • Gefeliciteerd met de meest kortzichtige reactie in dit draadje.
          Je hebt het volste recht elk risico te nemen dat je wil als het om je eigen leven gaat. Maar dit gaat ook over de levens van anderen. Dat jij nu zegt, “wat maakt het uit, de dat is mijn verantwoordelijkheid”, is voor mij een duidelijk signaal dat ze je rijbewijs zouden moeten invorderen. En dat je niet man genoeg bent om een Porsche te rijden, want een echte man weet hoe hij met zijn verantwoordelijkheden om moet gaan.

      • De meesten ( ja de meesten van jullie klagers) weten helemaal niet wat het is een wagen te sturen die veel pk.s heeft en zeker niet hoe er mee om te gaan !
        En wat een ervaren Chauffeur er mee kan doen!
        Daarnaast is een ervaren hardrijder ( met sterke wagen!) veel meer geconcentreerd en met een veel snellere reactie ( Wat automatisch gaat volgen voor de rijder die het regelmatig uitvoert!)een veel betere rijder dan een gewone mens met zijn golfje.
        Dus een ervaren rijder met zijn porsche panera is gewoon een mens die niet gauw zijn stuur naar lings gooit omdat hij met zijn rechter wiel kort van de weg komt .
        Want hij weet wat er gebeurt als je dat doet en de meesten van jullie niet( met alle gevolgen van dien!)
        Ik kan nog een uur schrijven over jullie geklaag over die hardrijders , maar klagende mensen het zijn niet de hardrijders die mensen dood rijden eerder de gewone mens die denkt te kunnen rijden!!!
        Ps kom maar op……

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear