Het leven is niet altijd eerlijk. Als jij harder werkt dan je collega, betekent dit nog niet dat jij de promotie krijgt. Nee, misschien vind je baas het wel veel belangrijker dat hij een golfmaatje in management heeft. En alleen omdat een boete terecht is, betekent het nog niet dat een hardrijder hem hoeft te betalen. Als de advocaat maar goed genoeg is, dan kom je er misschien wel onderuit. Zoals gebeurde bij een Porsche-rijder uit Frankrijk.

De bestuurder van een Porsche Panamera werd met 204 km/u geflitst op de A40 in Frankrijk. Je mag daar 110 km/u, dus hij reed bijna twee keer te hard. De man was al vaker betrapt op hardrijden en de officier van justitie had zelfs een voorwaardelijke gevangenisstraf geëist van twee jaar. De politie had blijkbaar een kleine fout gemaakt, en daar kwam de advocaat achter.

Geen bewijs van kalibratie

Net als in Nederland (en laten we eerlijk zijn: waarschijnlijk overal ter wereld) moeten flitsers gecontroleerd en gekalibreerd worden. De advocaat dook in het dossier van de boete en kwam erachter dat er geen kalibratierapport in het dossier zat. Er was dus geen bewijs dat de flitskast juist was afgesteld. En dus geen bewijs dat de boete terecht is.

Nu weet iedereen heel zeker dat de Panamera fors te hard heeft gereden, maar zonder kalibratierapport kan er twijfel ontstaan of het dan 204 km/u was, of misschien wel 202 of 205 km/u. De wet is de wet en de de zaak werd geseponeerd. De bestuurder van de Porsche Panamera ging dus vrijuit zonder enkele boete en al helemaal zonder voorwaardelijke gevangenisstraf.

18 reacties op “Hardrijder komt door een slimme advocaat onder een boete van 204 km/u uit”

  1. Daarom zou het wellicht een goed idee zijn om wegenbelasting te heffen op het motorvermogen ipv gewicht. Maak die PK monsters onbetaalbaar voor mannen die hun plassertjes moeten compenseren.

    • Het zijn van die mannetjes die denken dat ze alles maar mogen en ook denken dat ze goede chauffeurs zijn. Snel rijden is geen kunst maar beheerst snel rijden wel. De beste chauffeurs zijn diegenen die zich aan de verkeersregels houden. Ook richting aangeven hoort daar bij.

  2. Het zijn meestal die testosteron aso’s met die kleine pikkies die een grote snelle auto niet kunnen beheersen. Hou je nou eens aan de regels. Als jij iemand dood rijdt is jouw leven ook voorbij, als je tenminste een geweten hebt. Denk daar maar aan als je weer op de weg zit. Snel rijden doen we op het circuit.

  3. Een klapband stamt uit de tijd van de diagonaalbanden en dat is blijkbaar zo lang geleden dat Ton dat niet meer weet.

  4. Sowieso absurd dat je gevangenisstraf kan krijgen door te hard rijden. Buitenproportioneel ten opzichte van andere strafbare feiten in de maatschappij.

Laat een antwoord achter aan JB Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear