Harley-Davidson Livewire: volledig elektrische motorfiets

Dit is de stilste Harley-Davidson ooit gebouwd - en de meest blasfemische

Harley-Davidson Livewire
Harley-Davidson Livewire
Harley-Davidson Livewire
Harley-Davidson Livewire
Harley-Davidson Livewire
Harley-Davidson Livewire
Harley-Davidson Livewire
Harley-Davidson Livewire
Harley-Davidson Livewire
Harley-Davidson Livewire
Harley-Davidson Livewire
Harley-Davidson Livewire
Harley-Davidson Livewire
Harley-Davidson Livewire
Harley-Davidson Livewire
Harley-Davidson Livewire
Harley-Davidson Livewire
Harley-Davidson Livewire

We schrijven normaal gesproken niet vaak over motorfietsen. Want waarom zou je op twee wielen gaan rijden als je er ook vier kunt hebben? Soms komt er echter iets voorbij dat zo interessant is dat we graag een uitzondering maken. Vandaag is dat de Harley-Davidson Livewire, de eerste volledig elektrische motorfiets van het Amerikaanse chroom- en herriemerk. En eerlijk waar, het is een plaatje.

Nog weinig bekend

De Livewire, hier in zijn (waarschijnlijk) definitieve versie, is gebaseerd op een concept uit 2014. Hij zal volgend jaar in de verkoop gaan, maar de details rondom de motorfiets zijn nog zeer beperkt. Er zijn bijvoorbeeld nog geen cijfers bekend. Wel is er een belofte van Harley dat de elektromotor in staat is tot ‘ongelooflijke prestaties’.

De elektromotor wordt aangedreven door een lithium-ion batterij, die kan worden opgeladen via een standaard stopcontact of een snellader. Daarbij zegt het merk dat dealers die de Livewire gaan aanbieden, ook DC-snelladers geïnstalleerd zullen hebben. Verder zullen de lichten, de claxon en het display worden gevoed door een afzonderlijke 12-volt batterij.

Is de Harley-Davidson Livewire een echte Harley?

Harley laat weten dat het frame van de Livewire opgetrokken is uit aluminium. Een setje Brembo’s, een volledig verstelbaar Showa-onderstel en 17-inch Michelin-sportbanden schijnen voor indrukwekkend weggedrag te zorgen. De Harley-Davidson Livewire heeft zeven verschillende rij-modi, die invloed hebben op de tractiecontrole en de vermogensafgifte.

De styling is traditioneel Harley. De Livewire is stoer en herkenbaar, maar ziet er tegelijkertijd snel uit, terwijl het ontwerp de aandacht vestigt op de motor. Eh, de elektromotor dus. Het voornaamste traditionele Harley-element dat niet aanwezig is, is het ploffende en donderende V-twin-geluid. Maar het schijnt dat het merk veel moeite heeft gedaan om de elektro-zoem alsnog imposant te maken.

Hopelijk volgt er spoedig meer info over de specificaties van de Harley-Davidson Livewire. Tot die tijd kunnen we in ieder geval alvast genieten van de foto’s.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws