Het zijn niet alleen autofabrikanten die zich roeren op die technologiebeurs CES. Wat krijg je bijvoorbeeld als een audiofabrikant eens laat zien wat ze in de toekomst van plan zijn? Dan krijg je dit: de Harman Fiat 500e.

Allereerst: dit moet een van de coolste 500’jes zijn die we de laatste jaren hebben gezien. Het is eigenlijk een soort 500 Speedster – tweezitter, geen dak, lange (nou ja…) achterkant. En die wielen! Als Harman geen trek meer heeft in het (mogelijk maken van het) produceren van herrie, kunnen ze altijd nog auto’s gaan ombouwen. Maar daar gaat het bij deze jongen niet eens om. Dit is waarschijnlijk de meest ‘connected’ auto ter wereld.

‘Ik kom eraan’

Hij zit vol met antennes en processoren en apps en camera’s en sensoren en dingen. In feite is het een rijdende smartphone die ook nog andere dingen doet. Als je instapt, weet hij dat jij het bent (via gezichtsherkenning) en stelt alles in zoals jij dat wilt, tot de muziek aan toe. Terwijl jij in de file staat, bestelt hij vast je boodschappen en doet de kachel bij jou thuis alvast aan. Ondertussen houdt hij je hartslag en pupilreflex en nog zo wat lichaamsfuncties in de gaten. Mocht je onwel worden, dan zet de Harman Fiat 500e zichzelf aan de kant en belt een ambulance. Als je aan komt rijden, doet hij automatisch de lampen bij je aan. Hij kan zelfs aanbellen, zodat iemand keurig de rode loper voor je kan komen uitrollen.

Aan geluid is (duh) ook gedacht. Het is niet zo dat er speakers in de hoofdsteunen van de Harman Fiat 500e zitten – de hoofdsteunen zíjn speakers. Mede daardoor kun je elke denkbare locatie nabootsen. Wil je Dua Lipa groots in de Ziggo Dome horen, of liever wat intiemer in Paradiso? Hij regelt het voor je. Ook aan voorbijgangers is gedacht. De Harman Fiat 500e is uiteraard elektrisch (je weet wel, die 500e waarvan wijlen Fiat-baas Marchionne je sméékte hem niet te kopen, omdat ie veel te duur was om te maken). Mocht ie voetgangers naderen, dan ziet hij ze en laat via een vriendelijk geluidssignaal weten dat ie eraan komt. Als je dan toch nog platgereden wordt – eigen schuld.

‘U bent te gestresst’

Verder claimt de Harman Fiat 500e nog iets meer dan alleen je lichaamsfuncties in de smiezen te houden. Ook zaken als je emotionele staat en stressniveau zouden ‘detecteerbaar’ zijn, en gekoppeld kunnen worden aan de functies van de auto. Ofwel: hoe harder je tegen hem schreeuwt dat ie het gvd eens een keer moet gaan dóen, hoe hardnekkiger hij dat waarschijnlijk zal weigeren. ‘Zo kun je beter niet gaan rijden’, immers.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear