Fiat 500e

Fiat komt met schokkend nieuws: de 500 gaat elektrisch. Dat lijkt ons uitstekend voor deze nog immer hippe stadsauto, alleen is het best jammer dat ie er alleen voor Yanks is. Wij willen ‘m ook!

De Italianen hadden de 500e liever niet gebouwd. Maar er zat niets anders op, want hoe compenseer je anders de rijdende gifschandalen van Jeep en de SRT-modellen van Dodge? Een emissievrije auto was de enige oplossing om de gemiddelde uitstoot die alle modellen van een merk mogen leveren te halen. De overheid heeft die grenzen nu eenmaal bepaald en daar heb je je aan te houden. We hadden het Fiat dan ook niet kwalijk genomen als ze alleen een symbolische oplossing zouden maken, oftewel een schone, maar verder totaal onbruikbare 500.

Het goede nieuws is dat ze hun best hebben gedaan om met iets knaps te komen. Van buiten lijkt de 500e net een gewone 500, alleen zijn er een paar bodempanelen anders dan bij de benzine- en dieselversies. Maar vergis je niet, er is flink wat werk verzet, en dat pakte goed uit.

Met de 24 kWh-accu helemaal vol (dat fiks je in vier uur) kun je 140 kilometer rijden. De Abarthjes even daargelaten, is dit eigenlijk de leukste 500 om in te rijden. Je torst het gewicht van de accu mee, maar die is zo slim geplaatst dat de procentuele voor/achter gewichtsverdeling van de auto is verbeterd van 64/36 naar 57/43.

De motor levert 83 kW oftewel 111 pk, en dat is goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9,0 seconden. Dat is niet wereldschokkend, maar de versnelling naar 70 km/u is een attractie. Je hebt vanaf 0 tpm gelijk 200 Nm beschikbaar. Dat is goed genoeg om de bandjes te laten roken en flink te kunnen gummen bij een acceptabele snelheid.

Remmen gaat niet zo bruusk als je van elektrische auto’s gewend bent, maar juist heel vloeiend. Dat is tekenend voor de 500e. In de ruimte waar normaal de instrumenten zitten, is nu een infodisplay geplaatst met daarop rijgegevens als actieradius, laadniveau en alle andere getalletjes die je nodig hebt voor een relaxte rit. Kom dus nooit aan met de smoes dat je onverwacht met een lege accu stond.

Fiat heeft ook alle andere zaken die het succes van een elektrische auto in de weg staan, opgelost. Alle subsidiepotjes van de overheid zijn geplunderd om de 500e middels een driejarig leasecontract net zo betaalbaar te maken als een standaard 500. Daarnaast mag je ook nog eens twaalf dagen per jaar voor langere ritten een huurauto ophalen. Dus woon je in Californië (dat is de enige staat waar de elektrische 500 te koop is) dan is er geen enkele reden te bedenken waarom je niet voor zo’n elektrisch rugzakje zou kiezen. Hij rijdt leuk, ziet er kek uit, kost per maand hetzelfde als een exemplaar met een verbrandingsmotor en bovendien krijg je een huurauto op de koop toe. Het mag dan een ‘moetje’ zijn geweest voor Fiat, het huwelijk heeft goed uitgepakt.

18
20
Specificaties

Fiat 500e

18/20

Motor
elektrisch
24 kWh accu
111 pk / 200 Nm

Aandrijving
voorwielen
traploos

Prestaties
0-100 in 9,0 s
top 138 km/u

Elektrodingetjes
laadtijd 4 uur
140 km (actieradius)

Afmetingen
3.546 x 1.627 x 1.488 mm (L x B x H)
2.300 mm (wielbasis)
1.355 kg

n.v.t. (tankinhoud)
185/610 l (bagage)

Prijzen
NL niet leverbaar
BE niet leverbaar

Het vonnis
Een leuk en snel stadsautootje, maar alleen als je in Californië woont. Hier is de 500e (nog?) niet te koop dus wil je 'm ook – net als wij – dan moet je Fiat even bellen

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws