Slecht nieuws voor wie regelmatig naar het kantoor moet voor een meeting die ook een e-mail had kunnen zijn. De polonaise op de A2 gaat je vanaf 2030 ook nog eens een hoop geld kosten. Tenminste, als werkgevers niet extra gaan compenseren voor het rekeningrijden. Dit meldt vakbond CNV. De brandstofkosten gaan ook omhoog omdat de brandstofkosten waarschijnlijk gaan stijgen
De vakbond sloeg aan het rekenen aan de hand van de voorlopige cijfers van de overheid: ‘Wie een gemiddelde auto rijdt, betaalt al snel 300 euro per maand extra aan brandstofkosten, blijkt uit deze berekeningen. Hoe hoger de CO2-ambitie van het kabinet, hoe meer werkenden bijbetalen.’ Zo, dat zal je leren een functionerend lid van de maatschappij te zijn.
De vakbond wil daarom een hogere vergoeding van de werkgevers: ‘Het CNV bepleit compensatie voor werkenden die door deze maatregel de dupe worden. Ruim zes op de tien werkenden heeft de auto nodig voor hun werk, blijkt uit CNV-onderzoek.’ De bond geeft als voorbeeld de cruciale beroepen zoals verpleegkundigen; die kunnen niet na hun nachtdienst de trein pakken.
Kilometervergoeding moet naar 30 cent in 2030
Momenteel kunnen werkgevers 21 cent per kilometer vergoeden zonder dat de fiscus daar iets van mag vinden. Dit is al een stijging van 2 cent ten op zichte van vorig jaar. Volgens CNV moet hier nog 9 cent bovenop: ‘Het CNV bepleit een belastingvrije vergoeding van rond de 30 cent per kilometer die de werkgever kan uitkeren. Dat is dus een verhoging bovenop de reguliere kilometervergoeding.’
RobPt heeft op 27 mei 2023 geschreven:
Slaapt nu echt iedereen nog? Wat ze ook allemaal doen, er is maar één doel de mensen minder mobiel maken. The Great Reset is in volle gang! Minder of helemaal geen vliegreizen meer, “15 minuten steden” enz.
@Rob heeft op 28 mei 2023 geschreven:
Misschien moet je je even laten nakijken. Als je in die complot onzin gelooft heb je of psychische problemen, of een cocaine verslaving, of beide. Onderzoek heeft aangetoond dat 97% van de complotaanhangers onder deze groepen vallen.
Willempie heeft op 28 mei 2023 geschreven:
Wat gek, met dynamisch contract heb ik vandaag negatief 33 cent per kWh.
Ik gooi mijn Tesla nu helemaal vol voor bijna 20 euro. En nee ik betaal dat niet. Dat KRIJG IK om te laden. En de tank vol en 20 euro in de pocket. Normaal tank ik de rest van het jaar op de zaak voor 25 cent en kost me een maand rijden maar 40 euro per maand. Hoezo duur? Geen lease btw gewoon netjes gespaard met modaal salaris voor een Tesla.
Dat benzine duur gaat worden heb in dus helemaal geen last van. Ik word zelfs betaald vandaag om te laden!! Je moet gewoon wel de juiste keuzes maken. Als je achter blijft en blijft dieselen of op benzine ja. Dan maak je je eigen heel duur op te duur ja. Mooi ook is dat de Tesla nu behoort tot de meest betrouwbare auto’s getest door ADAC. Het kan niet op.
Erik-Jan heeft op 28 mei 2023 geschreven:
Nou liever betalen dan in zo’n Willempje (mooie naam trouwens) auto te rijden.
Als er genoeg van rondrijden dan betalen jullie ook gewoon meer.
Onze roverheid moet geld zien.
Maarten heeft op 28 mei 2023 geschreven:
Nou erik-jan. Als jij liever blijft betalen blijft alles mooi on evenwicht. Betaal jij dan maar wat extra voor je ICE en dan betalen wij bijna niets met onze schonere auto’s.
Het is dat je het zelf oppert. Top kerel!
Anansi heeft op 27 mei 2023 geschreven:
47% van de werkende mensen gaat met OV of fiets naar werk dus dit is een misleidende titel…
Voor mij gaat rekening rijden betekenen dat ik honderden euro’s per jaar er op vooruit ga want ik rij niet veel.
Wakker heeft op 28 mei 2023 geschreven:
Dat er nog mensen zijn die denken dat ze helpen met hun kleine bijdrage tegen opwarming van de aarde, geeft aan hoe misleidend de media wordt gestuurd door onze oplichtersregering.
Mike heeft op 27 mei 2023 geschreven:
Egoïsme zit er bij jou goed in gebakken .ik hoop echt uit het diepste van mijn hart dat jij snel werkloos raakt,
Wakker heeft op 28 mei 2023 geschreven:
Dat er nog mensen zijn die denken dat ze helpen met hun kleine bijdrage tegen opwarming van de aarde, geeft aan hoe misleidend de media wordt gestuurd door onze oplichtersregering.
Hihi heeft op 28 mei 2023 geschreven:
De naam “wakker” en dan dat soort wappie onzin verspreiden. Thierry en Vladimir zullen trots op je zijn.
Anansi heeft op 27 mei 2023 geschreven:
Hoezo ben ik egoïstisch door feiten te stellen, ik ga er op vooruit en de titel is misleidend, dat is het enige wat ik zei.
Dat heel veel mensen nog steeds altijd rijden ondanks een paar decennium aan overduidelijke opwarming van de aarde is pas egoïstisch en asociaal. Die mensen negeren al jaren elke vorm van verantwoordelijkheid en gaan het nu dus eindelijk betalen.
Maarten heeft op 28 mei 2023 geschreven:
Ben je niet tegen alles wat van de overheid komt, of deel je hun mening niet, dan ben je tegen ze en wordt het al snel persoonlijk. Dit zijn de wat zwakkeren, niets van aantrekken. Ze denken dat ze ergens tegen strijden, het beheerst hun leven.
Henk heeft op 27 mei 2023 geschreven:
Belachelijk voorstel dat rekeningrijden. Dat deden we namelijk al door de accijns op brandstof. Omdat elektrische autos niet meebetalen met mrb en de accijns loopt de overheid straks teveel inkomsten mis en wordt de middenklasse voor wie elektrisch rijden geen optie is dus maar weer extra belast. En mensen die roepen dan moet je maar met het OV naar werk, leuk bedacht maar dat kost me ruim 2 uur ipv 1 uur met de auto en is nog duur ook.
Lasgo heeft op 26 mei 2023 geschreven:
Het blijkt wel weer en het klopt nog ook: “Wie werkt wordt gestraft!”. Je kunt in dit land beter asielzoeker zijn, dan ben je beter af. Ja en dan is de cirkel weer rond, de asielzoeker. Die moet ergens van betaald worden dus knijpen we de automobilist uit. Is dat gat voor de overheid ook weer gedicht!
WeZijnHetZat heeft op 27 mei 2023 geschreven:
Helemaal gelijk. Als we allemaal die gelukzoers er uit schoppen dan kunnen de prijzen weer flink omlaag.
Ik ben jou zat heeft op 28 mei 2023 geschreven:
Klagers als jij kunnen we missen als kiespijn. Als je het zo slecht vindt hier, dan ga je toch zelf naar een ander land? Dan zie je gelijk hoe goed we het in NL hebben.
Kees Janssen heeft op 26 mei 2023 geschreven:
Helemaal niet erg dat het duurder wordt, zolang het voor de mensen met een kleinere portemonnee maar gecompenseert wordt. Het zou voor de maatschappij goed zijn als mensen meer de fiets en het OV pakken. Meer beweging dus gezondere mensen en minder belasting voor het milieu. Het is dan dus echt de vervuiler die betaalt. Bijkomend voordeel is dat het daarmee op de weg hopelijk minder druk wordt.
Jan heeft op 26 mei 2023 geschreven:
Compenseren——–Utopie. Ik ben blij dat ik 81 ben. Nu kun je echt spreken van de goede tijd van vroeger.
Willempie heeft op 28 mei 2023 geschreven:
Jan, ik ben in de 30. En heb het veel beter dan mijn ouders. Mijn ouders opgegroeid in een rijtjes huis. Laag salaris.
Ik in mijn eentje een grote twee onder 1 kap. En een mooie auto. Financieel doe ik het veel beter en heb veel meer te besteden dan mijn ouders.
Het gaat helemaal niet slechter dan vroeger.
Barry heeft op 27 mei 2023 geschreven:
“Vervuiler betaalt”…..Wanneer dringt het nou eens een keer door dat CO2 geen schadelijk gas is?! Zonder CO2 groeit er helemaal niets meer op deze planeet. CO2 geeft leven. Daarnaast staan er wereldwijd zo’n 3 Triljoen bomen die per jaar zo’n 72 Biljoen ton CO2 absorberen. De totale CO2 uitstoot is wereldwijd zo’n 37 Biljoen ton per jaar. Dat is dus bijna 50% minder dan wat die 3 Triljoen bomen absorberen. Er is dus helemaal geen CO2 probleem en is ook niet de oorzaak van klimaatverandering
Roël heeft op 27 mei 2023 geschreven:
Jij stond tijdens Covid zeker ook op het Malieveld te roepen? Jij komt er wel in het leven…. 😅
Maarten heeft op 28 mei 2023 geschreven:
Inderdaad. Waar te beginnen als iemand zo diep in zijn waanbeelden zit.. Bizar.
Jelle heeft op 26 mei 2023 geschreven:
OV, hou op.
Erg leuk als je in de randstad woont.
Laurens heeft op 26 mei 2023 geschreven:
OV is al helemaal niet te betalen… laat ze wat soepeler om gaan met ebikes die sneller als 25 kunnen. Het moet toegankelijker worden, kostentechnisch d.m.v. subsidie bijvoorbeeld.
En natuurlijk de mensen die onder of rond het modaal verdienen dermate compenseren dat zij hier het minste last van hebben….
Jerome heeft op 26 mei 2023 geschreven:
Als je ergens in Nederland het OV een goed alternatief is, dan is het wel in de randstad.
Nog een Jan heeft op 26 mei 2023 geschreven:
Met de voorgenomen versobering van het OV in veel regio’s (want dat komt uit de provinciale kas) mag je als werknemer in je handjes knijpen als je dicht bij huis kunt werken.
Onze overheid heeft eerst mensen de stad uit gejaagd en heeft slaapsteden gecreëerd, en gaat nu de burgers in de portemonnee pakken…