
Je zult de naam Stellantis geregeld voorbij zien komen. Dat is een groot concern met diverse automerken. Het is een samenvoeging van de Fiat-groep (Alfa Romeo, Fiat, Lancia) enerzijds, en PSA anderzijds (Citroen, Opel, Peugeot). Een van de uitdagingen: er is nogal veel overlap tussen de merken. Daarom waren we verbaasd dat Peugeot en Citroën van plan zijn nóg een automerk te lanceren. Het is niet alleen een plan, het merk is er al. Het heet… Hedmos.
Stel je voor: je bent op een familieverjaardag. Net op het moment dat je het laatste plakje leverworst eet en wegspoelt met een lauw pilsje, vraagt je oom: ‘En, wat rij jij tegenwoordig?’ Dan moet jij antwoorden: ‘Een heuse Hedmos, ome Henk. ‘ De kans is groot dat hij gaat zeggen: ‘Wat is een Hedmos?’ Of: ‘gezondheid!’, als hij denkt dat je per ongeluk verslikt in je worst en bier.
Als je denkt dat Hedmos raar, is, wacht maar totdat je de modelnaam hoort
Hedmos is onlangs gelanceerd en in mei lanceren ze hun eerste auto. Dat is uiteraard een elektrische crossover, zoals heel erg veel nieuwe auto’s. De modelnaam is heel erg uniek: Fukang. Vooralsnog is Hedmos eerst alleen in China actief en is de Fukang specifiek ontwikkeld voor de Chinese automarkt. Nu vervagen de grenzen tussen Europese en Chinese auto’s behoorlijk. De tijden van modellen als de Landwind CW9 en Qoros 3 zijn echt voorbij. De Fukang ziet er zo op de afbeeldingen generiek doch keurig uit.
Vaak werken Europese merken samen met een Chinese partner in een joint venture. In het geval van Hedmos is dat Dongfeng. Dat is niet zo vreemd, want Stellantis werkt al veel samen met Dongfeng. Hedmos is een merk dat zich naar eigen zeggen ‘richt op de middenklasse, met een knipoog naar het verleden’. Ons Chinees is niet meer wat het geweest is, maar we hebben geen idee wat ze bedoelen.
Waarom doet Stellantis dit dan?
De reden waarom Hedmos er is, kunnen we wel verklappen. Vroeger (2015) verkocht PSA ongeveer 700.000 auto’s in China, afgelopen jaar was dat slechts 50.000 auto’s. Dat komt mede doordat Chinese mensen veelal voor Chinese merken kiezen. In die tussentijd zijn er een hele hoop Chinese automerken bij gekomen. Stellantis verkoopt in China dus 650.000 auto’s minder dan voorheen en dat merkt het concern wereldwijd ook.
Lees ook: China is een veel grotere bedreiging voor Europese automerken dan je misschien dacht
Hedmos moet het gaan opnemen tegen een heleboel andere nieuwe Chinese merken. Een van de troeven is de lage prijs: de Hedmos Fukang kost omgerekend tussen de 12.500 en 19.000 euro. En ja, lachen om die naam is best kinderachtig. Ongeacht het formaat van de auto is dat een zeer scherpe prijs. Helemaal als je bedenkt dat er een 170 pk elektromotor in zit, goed voor een begrensde topsnelheid van 170 km/u.