Even waren we bang dat straks iedereen een Mercedes-AMG G 63 6×6 zou gaan rijden, maar gelukkig voor de parkeergelegenheid valt het allemaal mee. Met de nieuwe regels voor het rijbewijs B mag je nog steeds geen Mercedes 6×6 besturen. De bekendste poedertjesverkoper van Nederland heeft dus niet voor niets zijn C-rijbewijs gehaald.

Voor wie het even gemist heeft: de Europese Commissie wil in 2023 de regels voor het rijbewijs veranderen. Met de nieuwe regeling mag je met een rijbewijs B elke auto besturen waarbij het maximaal toelaatbaar gewicht (op kenteken) niet meer dan 4,25 ton bedraagt. Deze grens is nu nog 3.500 kilo. Simpel gezegd: je mag straks met je huidige rijbewijs dus zwaardere auto’s besturen.

De Mercedes G 63 6×6 is te zwaar voor rijbewijs B

De Mercedes-AMG G 63 6×6 weegt 3.950 kilo, dus je zou misschien denken dat straks iedereen met een rijbewijs B achter het stuur van de zeswieler mag kruipen. Maar helaas voor wie al op zoek ging naar een leuk geprijsde occasion: het maximale gewicht van de 6×6 is 4.600 kilo, 350 kilo te veel voor de nieuwe regeltjes. Bovendien kosten die dingen nog altijd rond de 1 miljoen euro. Klein detail.

En zo zijn er nog wel wat auto’s waarvan wij stiekem het vermoeden hadden dat ze ineens met een rijbewijs B gereden mogen worden – maar helaas. Ook de auto’s hieronder mag je straks niet besturen met een normaal rijbewijs, ondanks de nieuwe regels.

Ford Super Duty met de grootste V8-motor

Ford F-series Super Duty rijdend op een weg schuin voor

Als je goede vrienden bent met de lokale pomphouder, dan zou je best oor kunnen hebben naar een Ford Super Duty met een 7,3-liter V8-motor. Dit is de grootste achtcilinder die je momenteel in een nieuwe auto kunt kopen. Het vermogen van deze benzinemotor is 435 pk en het koppel bedraagt 644 Nm. Verwacht geen raceauto: deze pick-up is nog echt een werkpaard.

Helaas kun je de Super Duty officieel niet rijden met een rijbewijs B omdat het maximaal toelaatbare gewicht te hoog is. Ook voor de nieuwe regels is dit gewicht helaas te hoog. Overigens zijn er wel Super Duty’s te vinden in Nederland die aan de eisen van het rijbewijs B voldoen. Deze zijn veelal via een omweg naar Nederland gekomen.

Sommige Hummer H1’s

Hummer H1

Niet dat we veel H1’s in Nederland hebben, maar het grootste deel is geïmporteerd als kleine vrachtwagen met een maximaal toelaatbaar gewicht van ergens noordelijk van de 4.250 kilo. Er is wel een handjevol exemplaren in omloop met een maximaal gewicht van exact 3.500 kilo. Deze mag je dus zelfs nu al rijden met rijbewijs B.

De nieuwe GMC Hummer EV

Elektrische GMC Hummer SUV

De GMC Hummer EV ga je met de huidige specificaties ook niet snel zien in Nederland. De enorme elektrische SUV (of pick-up) weegt 4.100 kilo, maar het maximaal toelaatbare gewicht gaat daar nog eens een stuk overheen. Misschien als er een versie komt met een kleinere batterij; die zou best eens een maximaal toelaatbaar gewicht op kenteken kunnen krijgen van minder dan 4.250 kilo.

Tesla Cybertruck?

Tesla Cybertruck rijdend op een circuit

Volgens de Nederlandse website van Tesla heeft de Cybertruck een laadvermogen van 3.500 pond, wat al bijna 1.600 kilo is. Tel daar het gewicht van de Cybertruck zelf bij op en het wordt nog spannend of je deze auto straks met een rijbewijs B mag besturen. Als het ding nog een keer verschijnt en naar Nederland komt, tenminste.

Foto Mercedes-AMG G 63 6×6 via Wilbert

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear