Elektrisch rijden is allang niet meer iets nieuws. Er zijn zat mensen die inmiddels in hun tweede of zelfs derde EV rijden. Op dit moment zijn er in Nederland 30.000 Tesla Model 3-bezitters die binnenkort op zoek gaan naar een nieuwe leaseauto. Uiteraard zijn wij heel erg benieuwd of dat dan weer een elektrische auto wordt, of dat men overstapt naar een auto met ouderwetse plofmotor. Dankzij Edmunds kunnen we hier alvast een inkijkje in krijgen.
Het Amerikaanse autoportaal heeft namelijk onderzocht wat Tesla-rijders gaan rijden ná hun Tesla. Wat blijkt: meer dan de helft van de Tesla-rijders stapt over naar een auto met enkel en alleen een verbrandingsmotor. Nu klinkt dat allemaal heel erg dramatisch, maar enige nuance is uiteraard van belang. Ten eerste gaat het om 51 procent. Dat is meer dan de helft, maar het scheelt niet veel. Ten tweede is dit percentage aan het dalen. Voorheen stapten meer Tesla-bestuurders naar een auto met verbrandingsmotor, namelijk 76 procent.
Stijgende lijn
Er is dus overduidelijk een stijgende lijn zichtbaar van mensen die wél blij waren met hun EV. Naast de helft van de Tesla-rijders die overstapt naar benzine, is er 10 procent die gaat voor een hybride en 6 procent die kiest voor een PHEV. Oh, en natuurlijk is er ook gewoon 32 procent van de Tesla-rijders die wel elektrisch blijven rijden. De titel hierboven had dus ook ’48 procent van de Tesla-rijders blijft een geëlektrificeerde auto rijden’ kunnen zijn. Qua elektrificatie is er dus zeker wel vooruitgang geboekt de afgelopen jaren.
Een andere interessante bevinding van het onderzoek is dat er ook zat Tesla-rijders zijn die weliswaar elektrisch blijven rijden, maar niet in een Tesla. Daar is ook een verklaring voor: in de tussentijd zijn er een hele hoop concurrenten bijgekomen. Naast nieuwe merken die elektrische auto’s produceren, zijn een hoop traditionele automerken ook hard aan de weg aan het timmeren met EV’s. Daarbij worden elektrische auto’s steeds bereikbaarder.
Mr X heeft op 8 oktober 2024 geschreven:
Volgende auto een Mercedes E klasse op benzine (geen hybride) en daar lekker 10-15 jaar in rond tuffen. Als je niet aan huis kunt opladen is tanken niet echt duurder en het rijdt perfect. Autos zijn ook nog eens (persoonlijke mening) mooier dan EV’s in dezelfde categorie
Stoplichtkabouter heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Ja, en twee derde van de Duitse dealers wil geen ev meer inruilen.
Ik wil er ook geen een, want het is een gevoelloos ding.
Totaal geen beleving, geen snelheidsregeling, dus ook niet waar en hoe hard Le moet remmen.
Wacht maar als straks de subsidies er af zijn en men de volle mep wegenbelasting moet betalen.
HD heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Genoeg gevoel als je naar je medeweggebruikers zwaait in je achteruitkijkspiegel nadat je voor onder de 20 eu 400Km hebt getapt. Als je nog nooit in zo’n ding hebt gereden zou je je opties misschien open moeten houden.
En ja, die 400km is genoeg, net binnen een dag van Venetië terug naar huis gereden. 4 stops in een standaard model 3, en niet als een oud wijf gereden.
Arjan heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Hier 1 van de 30000 die in Q4 2019 een Tesla hebben geleased.
Ja na 5 jaar profiteren van 4% bijtelling zal het een bittere pil zijn.
Mijn keus is om bij elektrisch te blijven. Ben dol op mijn TM3. Switch nu naar MY – RWD LR. 600km range. Meer ruimte en meer range. Wordt top!
Patrick heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Ik weet niet in welk middeleeuws apparaat jij hebt gereden maar de snelheidsregeling en het wanneer, waar en hoe hard remmen is juist in EV’s op en top geregeld.
Gevoelloos is natuurlijk subjectief en is puur jouw idee ervan. Ik zou zeggen ‘probeer het eens uit’ maar ik gok dat je dat toch uit principe niet zal doen want brandstof is de toekomst natuurlijk en het liefst nog aan zwengelen.. Echte mannen rijden geen elektrisch. Niet wetende dat de eerste auto ooit elektrisch was..
@stoplichtkabouter heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Dat is niet waar. Zie reactie van Peter ergens naar beneden.
La Jamais Contente heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
hahaha, uit welke duim hebben jullie dit gezogen. ik rijd al 10 jaar een elektrische auto en ga nooit meer terug naar de dinosaurus auto’s. Sinds eind vorig rijden we een tesla 3 (hiervoor een Nissan Leaf) en een verbrandingsmotor auto kan daar echt niet aan tippen. Het rijbereik is prima voor Nederland en er zijn genoeg oplaadpunten om vele kilometers te maken.
Matt heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
En zo wordt topgear betaald door de auto lobby om het Electrisch rijden te blijven promoten, en constant alle negatieve berichten over de dalende verkoop van elektrische auto’s af te zwakjen en alsnog te berichten over positieve verkopen.
EC Dubost heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Ja, viel mij ook op inderdaad. De EV propagandamachine was weer lekker op gang.
Patrbev64 heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Hoeveel zou het percentage zijn als het fiscaal voordeel voor de plofmotor en de elektrische motor gelijk zou zijn.
Velen kiezen elektrisch omdat ze gedwongen worden door de fiscale voordelen
Giorgio heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
En waarom zijn die fiscale voordelen ingesteld? Om een schoner wagenpark te krijgen. Dat is ook het hele probleem. Centenn**kers als wij Nederlanders zijn, gingen we via de 14% spaardiesels en de hybrides zo door naar de EV’s. Het was een groot succes want we hebben nu een van de schoonste wagenparken van Europa, na Noorwegen waar ze nog veel meer subsidies gegeven hebben. Alleen zijn er nu zoveel mensen die een EV willen dat die voordelen niet meer kunnen blijven. Je kan praten over dwang, maar het is jouw keuze om de volle mep te betalen, of minder en schoner te rijden. Kennelijk wilden en willen heel veel Nederlanders liever dat laatste.
Axel heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
In alle rapporten die ik gezien heb schrijven ze over EV’s als middel om emissies terug te dringen. Dat is het tegenovergestelde als wat jij beweert. Kan jij het rapport noemen waarin iets anders staat? Alvast bedankt
Sittas heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Wat een Onzin als je het laatste rapport van de OESO leest komt daar duidelijke in naar voren dat de nieuwe auto’s met een ICE schoner zijn dan de elektrische auto’s .
Hihi heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Daar is de TG.nl leugenaar weer. Zijn er ook artikelen waar je niet met anti-klimaat leugens komt klagen?
Debunker heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Auto lobby? Lachwekkend
Dave heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Compleet gedebunked in de Fact Check op BNR vanmorgen.
Kennelijk mag linken niet van TopGear, want mijn eerdere reactie hierover is verwijderd.
Zoek het zelf even op; de factcheck zit tegen het einde van het 2e uur.
Dave heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Compleet onzin-verhaal. Zoals anderen al aangegeven vanmorgen besproken in de BNR-Factcheck.
Terug te luisteren op:
https://www.bnr.nl/podcast/de-ochtendspits/10554007/de-ochtendspits-6-augustus
Even doorspoelen naar de factcheck, die begint rond 01:58:00.
Kort samengevat gaat hem om 13%. Van de Tesla eigenaren kocht 70% zelfs specifiek weer een Tesla. De rest kocht een andere EV.
Bob heeft op 27 augustus 2024 geschreven:
Tesla eigenaren? Dat is de leasemaatschappij……..
@dave heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Het verhaal van B&R is nonsens. Lees het verhaal van Kees hieronder over het verschil tussen de beide onderzoeken.
Herald Willemsen heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Vrij bijzonder hoe een kwalitatief sterk medium als BNR dit verschil over het hoofd ziet. Dank aan Kees voor de uitleg.
John K heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Zolang EV zwaar gesubsidieerd worden en je een lease bak van de zaak mag rijden ( die alle ongenoegen betaald) is electrisch rijden een gospe,maar zo gauw al deze voordelen wegvallen en men moet terug naar zelf betaling word alles anders.En dan word de ouderwetse petrol car zeer intressant
Patrick heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Heerlijk, die mensen die in de toekomst kunnen kijken.. Wij rijden -evenals Peter- gewoon prive. Ik werk bij de overheid en daar wordt alleen fietsen gesubsidieerd, dus lease zit er niet bij helaas. Desalniettemin de beste stap die we hebben gemaakt. Altijd benzine gereden, maar sinds we een EV6 hebben, hoef ik niet meer terug. Op vakantie geweest ermee en we waren net zo snel als vrienden op bestemming die een benzine auto hebben.
Peter heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Wij rijden een EV gewoon privé zonder subsidie hoor. Daar kwam onze Enyaq RS coupe niet voor in aanmerking. Daarnaast nog een benzine auto, maar die wordt zelden gebruikt (audi A6). EV is snel, laden kost weinig. 8 jaar garantie op hv accu en 8 jaar onderhoud inclusief. Al wordt de wegenbelasting gelijk getrokken gaan wij niet meer terug.
.50 heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Amerikaans onderzoek.. 🧐 maarre ik ben nu in de markt om mijn phev te vervangen maar kans is klein dat vanwege het verdwijnen van voordelen er nog een batterij in gaat zitten..
Henk met z'n dikke tank heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Het klopt ook niet. BNR Nieuws heeft even bronnenonderzoek gedaan en vonden cijfers van S&P Global uit 2023 voor de cijfers van 2022. Daaruit kwamen zij tot de conclusie dat dit maar 13% is. Bij de Model 3-bezitters is het ruim 70% dat zij weer voor een Tesla gaan, meestal dan voor de Model Y.
Kees heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Het is eigen data van Edmunds op basis van echte inruil. Die S&P getallen zijn gebaseerd op een enquete gericht op ‘wat zou je doen’. Zoals toen al door velen genoemd werd, wordt bij een enquete vooral gereageerd door mensen die ergens persoonlijke interesse bij hebben. In dit geval is het duidelijk dat de Tesla fanboys zwaar oververtegenwoordigd waren. De harde cijfers laten namelijk zien dat de echte inruil naar een nieuwe Tesla altijd al een stuk lager is geweest.
Mijn conclusie is dat veel mensen die zich in de eerdere jaren in een Tesla hebben laten lokken, vanwege de nieuwheid, hype of economische voordelen, vooral klaar waren met Tesla. Nu er betere elektrische alternatieven zijn (veel beter dan Tesla), blijven ze wel elektrisch rijden. Dat verklaart waarom het percentage inruil naar elektrisch omhoog gaat.
Felix heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Dank je Kees. Dit maakt het een stuk duidelijker.
Jan VBK heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Of hoe je alles positief kunt voorstellen…
Vreemd heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
Ik begreep altijd van de Tesla-Jehova hier dat 70% van de Tesla rijders merktrouw zou zijn.
Nu blijkt dat maar 32% überhaupt elektrisch blijft rijden en daarbij zal een groot deel nog overstappen ook. Wat een gi-gan-tisch verschil. Het zoveelste fabeltje van de Tesla trol army dat een luchtbel blijkt te zijn.
Buddenbreuk heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Elektrische auto is ook naar ruim 100. jaar gebruik jaar nog steeds niet de beste oplossing,de hype is voorbij de subsidies verdwijnen en de klanten twijfelen weer,alles voorspelbaar gedrag van producten die dwangmatig opgelegd worden, Tesla is veel te duur, China,Korea,Japan niet wenselijk, koop producten uit de EU en niet uit de VS,GB,China,Korea, Taiwan,Canada, Australië,Afrika
Kas heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
Amerika he.
Maar goed, koop dan ook een echte auto en geen Tesla! Dan denk je er niet eens over na om ooit nog weer brandstof te gaan rijden
Felix heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
Zegt niks over Nederland. Ik rij tesla, het is mijn 2e electrische auto en zodadelijk in november komt er weer een nieuwe tesla. Nooit meer dat ouderwetse lawaaierige brandstof gedoe.
Kees heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
Opvallend dat je weer voor een Tesla gaat. Ik ben zelf voor de lage bijtelling toen bij Tesla terecht gekomen, maar heb inmiddels ook met andere merken gereden en die zijn als geheel een stuk beter. Bij mij krijgt de Tesla een schop, maar ik blijf ook elektrisch want het rijdt heerlijk.
Willem heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
Er komt een moment en dat is nu in Duitsland dat er geen eclectische auto.s meer ingeruild kunnen worden en dan levert dat een heel groot probleem op
Peter heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Willem, ik heb het originele onderzoek van KFZ Betrieb en het ligt een stuk genuanceerder.
De meeste handelaren willen geen oude EV inruilen omdat de nieuwe EVs zoveel beter zijn geworden dat mensen de oude niet meer willen hebben. Daar lopen ze dus het risico om er verlies op te hebben.
Bij nieuwe EVs is dat probleem er niet en kan er gewoon ingeruild worden. Verschillende merken investeren in de kennis van hun dealers voor tweedehands EVs en de mening van het overgrote deel van de bedrijven was dat ze wel meer met EVs moesten doen in de toekomst.
??? heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
Ik woon in Duitsland en het is geen enkel probleem om hier een EV tweedehands te kopen of in te ruilen. Waar haal je dit vandaan?
Robert heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
In Nederland zijn er ook Ford dealers die geen E voertuigen meer inruilen ik was bij Ford dealer te Nijnegen om Mustang S Mach 2,5 jaar oud in te ruilen op nieuwe E Explorer.
Verkoper vertelde verbod directie km E voertuigen in te ruilen zelfs eigen merk Ford
Martijn heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Ik heb 4 jaar in een tesla model 3 gereden. Wat een super EV is dat zeg. Ik rij nu vanaf januari in een benzine shortlease auto van 2023. Ik mis de EV enorm gelukkig krijg ik deze maand mijn nieuwe BMW EV geleverd. En ja GEEN tesla. Het word bij Tesla erg onpersoonlijk in Duiven gaat alles via de app de balie met medewerkers is weg.
Ik zou niet anders meer willen dan een EV. Thuis opladen niet meer bij benzine station te hoeven staan in de rij om af te rekenen.
Met vakanties naar Italië/Kroatië maar 2 uur extra reistijd. Om de 350 even 30 min laden en weer heerlijk door. En ja ieder zijn ding.
Richard heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
https://24cars.nl/1363-duitse-autodealers-staan-huiverig-tegenover-tweedehands-elektrische-autos
Maarten heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
100% hetzelfde.
Van Belle Jean Marc heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Alles heeft meerder zienswijzen.
De concurrentie door Tesla gaf ons super diesel auto’s Euro 5 en Euro 6.
Strenger hoeven we niet te gaan en laat deze diesels eens ecologisch aanvaarden voor 50 jaar.
Dan gaan ze nog beter worden en EV’s rn PHEV’s ook en is er zelfs ruimte voor nieuwe ontwikkelingen.
Zo zijn we toch uit het steen(kool)tijdperk naar het kernenergietijdperk kunnen evolueren en hebben we tijden van luxe gekend?
Gezond verstand en economie, gaan hand in hand. Psychotische angsten leiden enkel to coronawaanzin, klimaatwaanzin en oorlogswaanzin. En tot corona+economie en klimaateconomie en oorlogseconomie. Ik kan het weten want mijn oudste zoon wordt schatrijk met zijn NATO opdrachten… Jean Marc Van Belle
NH heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Is in de cijfers ook het beleid opgenomen van de bedrijven welke de leaseauto’s ter beschikking stellen?
Zelf rij ik zakelijk elektrisch en zou dit persoonlijk nooit wensen (wat een verschrikking!). Wanneer een EV niet verplicht was vanuit mijn werkgever dan zou ik altijd een brandstofauto rijden.
@NH heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Ik rij elektrisch en zou nooit meer anders willen.
Delcara heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
In Nederland zal het percentage dat terug naar hybride of benzine gaat misschien nog hoger zijn. Ik rijd ook elektrisch en het bevalt mij super goed, maar nu alle voordelen eraf gaan wordt het voor mij als lease rijder gewoon duurder dan benzine/hybride. En zo zie ik dat veel om mij heen gebeuren.
Dynafire heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
Wat een betere nuance is dat het hier een onderzoek onder Amerikanen betreft.
Heeft totaal geen connectie met de EV infrastructuur en pompprijzen aan deze kant van de oceaan.
John heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
Fijn te horen dat deze mensen de moeite nemen om hun mening te delen. Leuk Felix en Dyna.. zijn we erg blij mee. Ook erg mee geholpen. Gr John
Richard heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Ik vind dat iedere EV-rijder zelf moet bepalen wat de volgende auto wordt. Wat een ander doet, hier in Europa of in de VS, is voor mij niet leidend. Ik heb nu een stekkerhybride, maar zou graag helemaal elektrisch rijden. Ik woon wel in Duitsland, dus het inruilen zou wel een probleem kunnen worden.
VR46 heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
inderdaad weer baggerjournalistiek